[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: ۱۲
تعداد شماره ها: ۴۸
تعداد مشاهده ی مقالات: ۳۰۹۷۷۲۵
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: ۷۸۶۷۱۱

تعداد کل نویسندگان: ۹۶۹
نویسندگان غیر تکراری: ۸۸۹
نویسندگان تکراری: ۸۰
درصد نویسندگان تکراری: ۸

مقالات دریافت شده: ۱۵۰۸
مقالات پذیرفته شده: ۳۷۹
مقالات رد شده: ۱۱۰۲
مقالات منتشر شده: ۳۶۶

نرخ پذیرش: ۲۵,۱۳
نرخ رد: ۷۳,۰۸
____
..
:: دوره ۸، شماره ۱ - ( ۵-۱۳۹۸ ) ::
جلد ۸ شماره ۱ صفحات ۱۶۰-۱۳۷ برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل انتقادی گفتمان های تربیت شهروندی بعد از انقلاب اسلامی
سجاد باباخانی ، اکبر صالحی ، یحیی قائدی ، سوسن کشاورز
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (۴۵۲۵ مشاهده)
تحقیق حاضر در چهارچوب تحلیل انتقادی گفتمان به بررسی تربیت شهروندی در گفتمان­ های بعد از انقلاب اسلامی می­پردازد. به همین منظور، متون و اسناد مرتبط با مقوله تربیت شهروندی در پنج دوره مذکور با روش نورمن فرکلاف، در سه سطح «توصیف متن»، «تحلیل روندهای تولید و تفسیر»، و «تبیین بافت اجتماعی» مورد تحلیل قرار گرفته است. گفتمان مسلط تربیت شهروندی، گفتمان شهروند اخلاقی- قانون مدار است که تربیت شهروندی را با محوریت دین و احکام اسلامی می‌پذیرند؛ هر گفتمان با طرد گفتمان پیشین و برجسته سازی و محوری نمودن نظرات و سیاست­های مورد نظر، موجودیت خود را تحکیم و تثبیت نموده. گفتمان­های بعد از انقلاب به همه مقوله­ ها و شاخص­های تربیت شهروندی به صورت متوازن و متعادل نپرداخته اند و نیز شهروند بازنمود شده در این گفتمان­ها موجودی است تک بعدی که تنها در هر دوره در یکی از ابعاد رشدی سریع و نامتوازن را تجربه کرده است. در غالب موارد، اسناد مورد بررسی از الگوی تک­ گفتمانی پیروی می­کنند و علاقه­ای به استفاده از عناصر گفتمان­های رقیب ندارند.
واژه‌های کلیدی: تربیت شهروندی، گفتمان، انقلاب اسلامی، تحلیل گفتمان انتقادی، فرکلاف
متن کامل [PDF 396 kb]   (۸۲۶ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/20 | پذیرش: 1398/7/18 | انتشار: 1398/5/10
فهرست منابع
۱. ۱. اخوان، محمد جواد (۱۳۸۹) عبور از فتنه، جلد اول بروز فتنه، تهران: مرکز مطالعات و پژوهش رسانه‌ها.
۲. ۲. اخوان کاظمی، بهرام (۱۳۸۸) «گفتمان عدالت در دولت نهم»، فصلنامه معرفت سیاسی، ۱ (۲)، ۲۴۳-۱۹۵.
۳. ۳. اکوانی، سید حمداله و نوروزی‌نژاد، جعفر (۱۳۹۳) «تحلیل گفتمان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران»، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، ۲ (۲۷)، ۲۰-۳.
۴. ۴. پایگاه اطلاع رسانی دولت (۱۳۹۵)، «منشور حقوق شهروندی»، قابل دسترس در سایت: http://media.president.ir
۵. ۵. جهانگیری، جهانگیر و فتاحی، سجاد (۱۳۹۰) «تحلیل گفتمان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دور دهم»، مجلۀ مطالعات اجتماعی ایران، ۵(۳)، ۴۷-۲۳.
۶. ۶. خوجم لی، محمد (۱۳۸۸) «چ‍گ‍ون‍گ‍ی‌ ت‍رب‍ی‍ت‌ ش‍ه‍رون‍دی‌ از طریق ب‍رن‍ام‍ه‌‌های‌ درس‍ی‌ پ‍ن‍هان‌ در مدارس‌»، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ تهران.
۷. ۷. حسین‌زاده، محمد علی (۱۳۸۶) گفتمان‌های حاکم بر دولت‌های بعد از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
۸. ۸. حسین‌زاده، محمد‌علی (۱۳۸۸) «گفتمان‌های حاکم بر دولت‌های جمهوری اسلامی ایران»، مجموعه مقالات نخستین همایش علمی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران، جلد اول، تدوین کننده ابراهیم کلانتری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۵۶-۱۳۳.
۹. ۹. حسینی‌پاکدهی، علیرضا و زردار، زرین (۱۳۹۰) «بازنمایی مفهوم شهروندی در مطبوعات ایران»، فصلنامه علوم اجتماعی، ۲۲ (۵۳)، ۱۳۵-۹۵.
۱۰. ۱۰. رشد (۱۳۹۷) «انقلاب‌ها»، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، قابل دسترس در سایت: www. danesh.roshd.ir
۱۱. ۱۱. شورای عالی آموزش و پرورش (۱۳۹۰) «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش.
۱۲. ۱۲. کاشی، محمد جواد غلامرضا ( ۱۳۸۴) نظم و روند تحول گفتار دموکراسی در ایران، تهران: گام نو.
۱۳. ۱۳. محمودی، محمد تقی (۱۳۹۰) «تحلیل محتواهای کتاب‌های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروندی»، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، ۲ (۱و۲)، ۱۰۸-۹۶.
۱۴. ۱۴. مهدی‌زاده، سید محمد (۱۳۸۱)، «انعکاس سخنرانی‌های سه نامزد ریاست جمهوری (خاتمی، توکلی، جاسبی) در روزنامه‌های نوروز، رسالت و آفرینش»، فصلنامه پژوهش فرهنگی، ۷ (۳)، ۲۴۰-۱۸۷.
۱۵. ۱۵. نیکنامی، مصطفی و مدانلو، یاسمن (۱۳۸۷) «تعیین مؤلفه‌های آموزش شهروندی در دورۀ راهنمایی تحصیلی جهت ارایه یک چهارچوب نظری مناسب»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، ۲ (۱)، ۱۶۴-۱۳۷.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

babakhani S, salehi A, ghaedi Y, keshavarz S. Critical analysis of the Citizenship education discourses after the Islamic Revolution. scds 2019; 8 (1) :137-160
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-931-fa.html

باباخانی سجاد، صالحی اکبر، قائدی یحیی، کشاورز سوسن. تحلیل انتقادی گفتمان های تربیت شهروندی بعد از انقلاب اسلامی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. ۱۳۹۸; ۸ (۱) :۱۳۷-۱۶۰

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-۱-۹۳۱-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700