[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 12   بعدی ]
    ..
    آمار نشریه
    تعداد دوره های نشریه: 11
    تعداد شماره ها: 44
    تعداد مشاهده ی مقالات: 2796318
    تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 679612

    تعداد کل نویسندگان: 908
    نویسندگان غیر تکراری: 833
    نویسندگان تکراری: 75
    درصد نویسندگان تکراری: 8

    مقالات دریافت شده: 1444
    مقالات پذیرفته شده: 353
    مقالات رد شده: 1067
    مقالات منتشر شده: 343

    نرخ پذیرش: 24.45
    نرخ رد: 73.89
    ____
    ..
    :: دوره 9، شماره 2 - ( 8-1399 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 9، شماره 2 - ( 8-1399 ) ::
    جلد 9 شماره 2 صفحات 66-37 برگشت به فهرست نسخه ها
    برنامه سازی تلویزیونی و توسعه کشاورزی بر مبنای نظریه نشر نوآوری
    جهاندار امیری ، اردشیر زابلی زاده ، شهریار طاعتی
    استادیار دانشکده‌ی ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما
    چکیده:   (1775 مشاهده)
       تدوین سیاست‌های آموزشی علمی و کاربردی کشاورزی و مبتنی بر شواهد میدانی و تجربی ، نقش مهمی درتوسعه کشاورزی دارد. کشاورزان معمولاً دچار انزوای ارتباطاتی هستند و تشکل‌های منسجم و رسانه‌های فراگیر برای بیان نیازها، مشکلات و اولویت‌های خود در مجامع سیاست‌گذاری و رسانه‌ای ندارند. با توجه به نیاز نیروی انسانی مشغول در عرصه کشاورزی به توانمندسازی ، هدف از پژوهش حاضر،  ارائه راهکارهای برنامه‌سازی تلویزیونی در توسعه کشاورزی است که با روش مصاحبه عمیق به انجام رسیده و درمجموع با 18 نفر از متخصصان مختلف مصاحبه شده و با روش تحلیل مضمون و تشکیل شبکه مضامین  مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. این پژوهش منجر به  ارائه راهکارهای برنامه‌سازی برای آموزش کشاورزی در تلویزیون گردیده که دارای 2 بخش، شاخص‌های محتوایی و ساختاری است. راهکارهای محتوایی و ساختاری شامل آگاه‌سازی، مهارت افزایی، همگامی با زیست‌بوم، استفاده از تجربیات سایر کشورها، ارتباط با گروه‌ها و قالب‌های متنوع برنامه‌سازی است که ویژگی‌های محتوایی و ساختاری را برای برنامه‌سازی آموزشی از تولید تا ارسال بیان می‌کند. درنهایت راهبردهای برنامه‌ریزی ارتباطی شامل تشکیل گروه‌های تخصصی، تدوین استاندارد محتوایی، توجه به علاقه‌مندی ارتباط گران ، کیفیت گرایی در مقابل کمیت گرایی پیشنهاد می­شود
    واژه‌های کلیدی: برنامه‌سازی، ارتباطات توسعه، ارتباطات مشارکتی، توسعه پایدار، آموزش کشاورزی
    متن کامل [PDF 753 kb]   (356 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1398/5/15 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
    فهرست منابع
    1. - اسفندیاری، علی اصغر، و فرهاد ترحمی. 1389. بررسی آثار بخش کشاورزی در اقتصاد ایران. تهران: اقتصاد کشاورزی و توسعه. (اسفندیاری و ترحمی 1389، 222)
    2. - زنل, هربرت. 1979. راهنمای تولید برنامه‌های تلویزیونی. مترجم علی رجب زاده طهماسبی و مجید الدین طباطبایی راد. 1384. تهران: دانشگاه صداوسیما. (زنل 1979، 50)
    3. - سلیمی، ایرج. 1390. «تدوین شاخص های برنامه‌های ترویج کشاورزی در رادیو با استفاده از دیدگاه تهیه‌کنندگان و مروجین جهاد کشاورزی.» پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه صداوسیما-دانشکده تولید. (سلیمی 1390)
    4. - سورین، ورنر جی. و جیمز دبلیو تانکارد. نظریه های ارتباطات. مترجم علیرضا دهقان.1390. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.(سورین 1390، 450)
    5. - عربی، علی. 1386.« بررسی نقش تلویزیون در فرایند توسعه روستایی : بخش کاخک از توابع شهرستان گناباد در خراسان رضوی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.» تهران: دانشگاه صداوسیما- دانشکده ارتباطات.
    6. - عابدی جعفری، حسن. و محمدسعید تسلیمی وابوالحسن فقیهی و محمد شیخ زاده. 1390. «تحلیل مضمون و شبکه مضامین:روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی.» تهران: اندیشه مدیریت راهبردی. (عابدی 1390، 4)
    7. - فاریابی، فرشید. 1382. «معرفی جایگاه رادیو و تلویزیون ایران در برنامه‌های توسعه کشور.» پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه صداوسیما- دانشکده تولید.
    8. - مک کوایل، دنیس. 1385. درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی. ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه ها، چاپ دوم. (مک کوایل 1385، 354)
    9. - ویندال، سون، بنو سیگنایتزر، و جی السون. 1376. کاربرد نظریه های ارتباطات. ترجمۀ علیرضا دهقان. انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها. چاپ اول. (ویندال، سیگنایتزر و السون 1376، 22)
    10. امینی، رامین(1388) «هدفمندکردن یارانه¬ها و بخش کشاورزی»، ماه¬نامه¬ی دام، طیور و آبزیان، سال ششم، شماره¬ی 32: 204-198
    11. جمعه¬پور، محمود(1384) مقدمه¬ای بر برنامه¬ریزی توسعه¬ی روستایی، دیدگاه¬ها و روش¬ها، تهران: سمت.
    12. حاجیان، محمد هادی ، خلیلیان، صادق، دلبری، احمد سام(1386) «بررسی تأثیر سیاست¬های پولی و مالی بر متغیرهای عمده¬ی بخش کشاورزی ایران»، فصل¬نامه¬ی پژوهش¬های اقتصادی، سال هفتم، شماره¬ی 4: 27-47
    13. خانیکی، هادی و الوندی، پدرام(1390) «مشارکت اجتماعی آنلاین و توسعه¬ی اجتماعات محلی در ایران»، فصل¬نامه¬ی علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال 11، شماره¬ی 41: 68-39.
    14. سعدی، حشمت الله(1384) میزان رضامندی روستاییان از برنامه‌های تلویزیونی با تأکید بر برنامه‌های تولیدشده در سازمان جهاد کشاورزی استان¬ها درباره¬ی مسائل کشاورزی و توسعه¬ی روستایی، تهران: پژوهش‌های ارتباطی.
    15. شارع¬پور، محمود(1386) «نقش شبکه¬های اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی»، فصل¬نامه¬ی تعلیم و تربیت، سال 23، شماره¬ی 3: 180-165.
    16. عباسی، محمد رضا(1391) «شناخت و کاربرد رسانه¬های آموزشی در آموزش کشاورزی»، مجله¬ی سبزینه¬، سال هفتم، شماره¬ی 69 : 62-69.
    17. فتحی، سروش و مطلق، معصومه (1389). رویکرد نظری بر توسعه پایدار روستایی مبتنی بر فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT). فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره دوم، بهار 1389. 47-66.
    18. کرمی،عزت¬الله و فنایی، سید ابوطالب(1373). بررسی نظریه پردازیها در ترویج. تهران: معاونت ترویج و مشارکت مردمی.
    19. گیلیس، پرکینز و رومر اسنودگراس(1385) اقتصاد توسعه، ترجمه¬ی غلامرضا آزاد، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
    20. هنکاک ، آلن ( 1368 ).برنامه ریزی تلویزیون آموزشی ، ترجمه محبوبه مهاجر. تهران: انتشارات سروش.
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA



    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    amiri J, zaboli zade A, taati S. Television programming and agricultural development based on the theory of Diffusion of innovation. scds 2020; 9 (2) :37-66
    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-994-fa.html

    امیری جهاندار، زابلی زاده اردشیر، طاعتی شهریار. برنامه سازی تلویزیونی و توسعه کشاورزی بر مبنای نظریه نشر نوآوری. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1399; 9 (2) :37-66

    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-994-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 9، شماره 2 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 72 queries by YEKTAWEB 4645