بررسی جایگاه مولفههای آموزش چندفرهنگی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی
|
سیروس منصوری ، فاطمه بهجتی اردکانی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران |
|
چکیده: (1713 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفههای آموزش چندفرهنگی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود.روش پژوهش، تحلیل محتوا کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز مضمون(جمله، تصویر و فعالیت) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مؤلفهها و شاخصهای برنامه درسی چند فرهنگی شامل تحکیم وحدت و همبستگی ملی- قومی، توجه به مذاهب دیگر، انعکاس تنوع قومی، مذهبی، زبانی، آموزش ضد تبعیض نژادی و مذهبی، توزیع برابر منابع و فرصتهای تربیتی، پذیرش تفاوت و تکثر فرهنگی بر اساس ادبیات پژوهش استخراج و در کتابهای مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR برابر با 94/ محاسبه گردید، پایایی نیز بر اساس ضریب توافقی 89/ بدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی انعکاس تنوع قومی، مذهبی و زبانی (53 مورد) و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفههای توجه به مذاهب و ادیان دیگر (0 مورد)، آموزش عدم تعصب نژادی(0 مورد) و تبعیض و توزیع برابر منابع و فرصتهای تربیتی (0 مورد) میباشد. همچنین بیشترین توجه را کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم به آموزش چند فرهنگی داشته است.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، آموزش چندفرهنگی، تحلیل محتوا، کتاب درسی، دوره ابتدایی. |
|
متن کامل [PDF 412 kb]
(404 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
|
|
|
|