:: دوره 9، شماره 2 - ( 8-1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 112-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جایگاه مولفه‌های آموزش چندفرهنگی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی
سیروس منصوری ، فاطمه بهجتی اردکانی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده:   (1713 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه­های آموزش چندفرهنگی در محتوای کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود.روش پژوهش، تحلیل محتوا کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز مضمون(جمله، تصویر و فعالیت) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود که بر اساس نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. مؤلفه­ها و شاخص­های برنامه درسی چند فرهنگی شامل تحکیم وحدت و همبستگی ملی- قومی، توجه به مذاهب دیگر، انعکاس تنوع قومی، مذهبی، زبانی، آموزش ضد تبعیض نژادی و مذهبی، توزیع برابر منابع و فرصت­های تربیتی، پذیرش تفاوت و تکثر فرهنگی بر اساس ادبیات پژوهش استخراج و در کتاب­های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR برابر با 94/ محاسبه گردید، پایایی نیز بر اساس ضریب توافقی 89/ بدست آمد. یافته­ها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه­ی انعکاس تنوع قومی، مذهبی و زبانی (53 مورد) و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه­های توجه به مذاهب و ادیان دیگر (0 مورد)، آموزش عدم تعصب نژادی(0 مورد) و تبعیض و توزیع برابر منابع و فرصت­های تربیتی (0 مورد) می­باشد. همچنین بیشترین توجه را کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم به آموزش چند فرهنگی داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، آموزش چندفرهنگی، تحلیل محتوا، کتاب درسی، دوره ابتدایی.
متن کامل [PDF 412 kb]   (404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها