:: دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 182-142 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه ی چارچوب مدل کسب‌وکار دانشگاهی
محمد خادمی کله لو ، بهروز رحیمی
استادیار گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده ی مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران
چکیده:   (810 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ارائه­ ی چارچوب مدل کسب‌وکار دانشگاهی به عنوان راهکاری در جهت همکاری دانشگاه‌ها با کسب‌وکارها است. روش پژوهش حاضر مطالعه­ ی موردی کیفی و از روش تحقیق تحلیل مستندات و گروه‌های کانونی جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. در بخش مستندات، 60 سند مرتبط با مدل‌های کسب‌وکار دانشگاهی انتخاب و تحلیل شدند. همچنین در بخش گروه‌های کانونی 5 نفر از خبرگان حوزه­ ی کسب‌وکار و دانشگاه با روش نمونه‌گیری هدف­مند انتخاب شدند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مهم‌ترین تکنیک‌های بازخوانی متون و مطالعه منابع شامل، طبقه‌بندی و جداول مفهومی و تقلیل داده‌ها استفاده شد. به‌منظور بررسی اعتبار یافته‌ها از معیارهای خود بازبینی محقق در طی فرآیند جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و همچنین از توسعه و توصیف غنی داده‌ها جهت اطمینان از قابلیت انتقال‌پذیری بهره گرفته شد. نتایج تحلیل و بررسی مدل‌های کسب‌وکار نشان داد، دانشگاه‌ها می‌توانند به منظور اثربخشی اجتماعی و اقتصادی در جامعه در قالب مدل‌های کسب‌وکار، در کارکردهای اصلی خود بازنگری و تجدیدنظر کنند. همچنین نتایج تدوین چارچوب مدل کسب‌وکار دانشگاهی نشان داد، همکاری دانشگاه‌ها و کسب‌وکارها را می‌توان ذیل پنج سطح شامل فرآیندی، عواملی، محیطی، اقدام و ذی ­نفعان تعریف کرد. به طور کلی، دانشگاه ­هایی که درصدد اثربخشی اجتماعی و اقتصادی در جامعه هستند می­ توانند با اقتباس چارچوب مذکور و همچنین اقدامات توصیه شده در این پژوهش، بستر و زمینه ­ی اجرایی چارچوب کسب ­و­کار خود را فراهم سازند.
واژه‌های کلیدی: مدل کسب‌وکار، دانشگاه، مشارکت اجتماعی و اقتصادی، جامعه.
متن کامل [PDF 1390 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/17 | پذیرش: 1400/4/17 | انتشار: 1401/8/24
فهرست منابع
1. احمدیان چامشی، مینا؛ نیازآذری، کیومرث و محمد صالحی(1399) «طراحی مدل نقش دانشگاه نسل چهارم در جهت ارتقایی کیفیت آموزشی و پژوهشی در آموزش عالی»، فصل نامه‌ی توسعه‌ی آموزش جندی‌شاپور، 11(4): 901-913.
2. پژوهش جهرمی، امین (1396) «تحلیل محتوای بیانیه مأموریت دانشگاه‌های برتر ایران و جهان»، نشریه ی رهیافت، شماره ی 66: 108-89.
3. پژوهش جهرمی، امین و جواد پورکریمی (1394) «دانشگاه کارآفرین و بیم و امیدها در اقتصاد دانش‌بنیان»، نشریه ی علمی ترویجی صنعت و دانشگاه، 7 (25): 44-35.
4. جعفری رستمی، سیده محبوبه؛ نیازآذری، کیومرث و ترانه عنایتی (1399) «تأثیر نظام آموزش عالی پژوهش محور بر کارآفرینی با نقش میانجی تجاری‌سازی دانش در دانشگاه‌ها جهت ارائه مدل»، دوفصل نامه ی مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 9 (17): 245-229.
5. یعقوبی، اکرم السادات؛ دلگشای، یلدا؛ حسینی طبقدهی، لیلا و فرشته کردستانی (1400) «تجاری‌سازی دانش مبتنی بر نقش دوسوتوانی سازمانی در آموزش عالی»، فصل نامه ی نامه ی آموزش عالی، 14 (54): 22-1.
6. یداللهی ده چشمه، آرش؛ رجائی پور، سعید و سیدعلی سیادت (1400) «تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم برای دانشگاه‌های ایران»، فصل نامه ی مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 11(4): 57-31.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها