[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2813618
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 684685

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1448
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.52
نرخ رد: 73.9
____
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 2-1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 103-71 برگشت به فهرست نسخه ها
شناخت رابطۀ بین علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی در ایران (مورد مطالعه شهر بوشهر)
سیروس برزگر ، علی مرادی ، غلامرضا جعفری نیا
دانشیار گروه جامعه شناسی واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاداسلامی، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (665 مشاهده)
توسعۀ فرهنگی به‌عنوان یکی از پیشران‌های نظام اجتماعی متأثر از عوامل متعددی است که با توجه به ماهیت و کیفیت آن، می‌تواند از علوم انسانی تأثیر زیادی بپذیرد. هدف این مطالعه شناخت رابطۀ بین علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی در ایران با تمرکز بر شهر بوشهر است. روش پژوهش از نظر رویکرد، کمی؛ از نظر گردآوردی داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامۀ محقق­ ساخته با استفاده از تکنیک دلفی استفاده گردید. جامعۀ آماری، تمام فارغ‌التحصیلان و افراد در حال تحصیل در رشته‌های علوم انسانی بود که با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS Sample Power تعداد 420 نفر به‌عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب گردید. تحلیل‌ داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. نتایج، نشان می‌دهد که بین توجه به علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی رابطۀ معنادار (552/0 =r) وجود دارد. این وضعیت در ابعاد خردتر بین اشتغال فارغ‌التحصیلان علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی(483/0 =r بازدهی اقتصادی علوم انسانی با توسعۀ فرهنگی (462/0 =r)، وجود نظریه‌پرداز علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی (588/0 =r)، عدم سیاست زدگی علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی (613/0 =r)، بومی بودن علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی (537/0 =r)، سرانۀ مطالعه و توسعۀ فرهنگی (599/0 =r)؛ رابطه‌ای معنادار می‌باشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان می‌دهد، متغیرهای عدم سیاست زدگی علوم انسانی(240/0 = Beta سرانۀ مطالعه در علوم انسانی(230/0 = Beta توسعۀ علوم انسانی (194/0 = Beta میزان نظریه‌پردازی در علوم انسانی (174/0 = Beta) و بازدهی اقتصادی علوم انسانی (089/0 = Beta 52/ درصد از تغییرات توسعه فرهنگی را تبیین می‌نمایند. می‌توان استنباط کرد که توجه به اهمیت و توسعه علوم انسانی می‌تواند زمینۀ توسعۀ فرهنگی را در جامعه فراهم نماید.
واژه‌های کلیدی: علوم انسانی، توسعۀ فرهنگی، بازدهی اقتصادی، سرانۀ مطالعه، نظریه‌پردازی.
متن کامل [PDF 998 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/3 | پذیرش: 1401/3/28 | انتشار: 1402/2/8
فهرست منابع
1. امیدعلی، قاسم و حمزه علی نورمحمدی(1396) «مدل‌ها و الگوهای سنجش و اندازه‌گیری سرانۀ مطالعه در ایران»، نظام ها و خدمات اطلاعاتی، سال ششم، شمارۀ 1 و 2: 80-67.
2. ازکیا، مصطفی و غلامرضا غفاری(1397) جامعه‌شناسی توسعه، چاپ سیزدهم، تهران: کیهان.
3. بیتس، دانیل و فرد پلاگ(1392) انسان‌شناسی فرهنگی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
4. بیلینگتون، روزآموند و محمد حریری اکبری(1380) «فرهنگ و جامعه»، ترجمۀ فریبا عزب‌دفتری، تهران: قطره.
5. پارخ، بیخو(1399) «انسان‌شناسی جان استوارت میل»، روزنامه اعتماد، شماره 4809، شناسه خبر، 63699، دو‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹: https://www.etemadnewspaper.ir
6. توکل کوثری، محمدعلی(1389) جامعه‌شناسی علم: مباحث نظری، چاپ دوم، تهران: جامعه شناسان.
7. رنانی، محسن(1391) «توسعه با پرداخت یارانه اتفاق نمی‌افتد»، بازار سرمایه، شمارۀ 30: 82.-83.
8. روشه، گی(1391) جامعه‌شناسی تالکوت پارسونز، ترجمۀ عبدالحسین نیک گهر، تهران: نی.
9. ریچارد، پیت و هارت ویک الین (1390) نظریه‌های توسعه، ترجمۀ مصطفی ازکیا، اسماعیل رحمانپور و رضا صفری شالی، تهران: لویه.
10. زائری، قاسم و علی راغب(1393) «روش‌شناسی تاریخی ویکو»، نشریه علمی-پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، دورۀ2، شمارۀ 79: 69-47.
11. دانایی‌فرد، حسن (1389) مدلی مفهومی برای ساخت نظریه‌های کاربردی در علوم اجتماعی: چگونه دنیای معنابخشی کارورزان و اندیشمندان را به هم پیوند دهیم؟ فصل نامۀ روش شناسی علوم انسانی، سال 16، شماره 64 و 65: 125-97.
12. سنگی، لیلا؛ مجاهدی، محمدمهدی؛ نبوی، سیدعبدالامیر و الهه حجازی(1398) «موانع توسعۀ علوم انسانی از منظر خردگرایی نقاد با نگاهی به ایران»، پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)، دورۀ جدید، شمارۀ26: 251-221.
13. شایان مجد، مجید(1393) «مطالعۀ روند پژوهش در حوزۀ علم سنجی در ایران و بررسی الگوی رفتار علمی پژوهشگران در این حوزه»، شمسه: نشریۀ الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دورۀ 5، شمارۀ 21: 15-1.
14. شریفی، احمدحسین(1395) مبانی علوم انسانی اسلامی، چاپ دوم، تهران: آفتاب توسعه.
15. خواجه گیر، علیرضا (1394) بررسی دیدگاه‌های ادوارد تایلور و جیمز جورج فریزر دربارۀ خاستگاه تکامل دین»، نشریۀ علمی پژوهشی الهیات تطبیقی، دورۀ 6، شمارۀ 14: 162-149.
16. صادقی، ستار(1396) «توسعۀ فرهنگی در ایران؛ موانع و راهکارها»، کنفرانس بین المللی علوم اجتماعی و علوم تربیتی ایران.
17. صالحی امیری، رضا(1396) مبانی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی، چاپ دوم، تهران:انتشارات ققنوس.
18. طاهری، آزاده السادات(1392) «حق اشتغال به‌مثابۀ حق بشری»، ماهنامۀ اجتماعي، اقتصادي، علمي و فرهنگي کار و جامعه، شمارۀ 162: 20-9.
19. فکوهی، ناصر(1398) انسان‌شناسی: اندیشمندان، نظریه و کنش مجموعه مقالات و گفتگوها، چاپ اول، تهران: اندیشۀ احسان.
20. فکوهی، ناصر(1395) تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی، چاپ دهم، تهران: نشر نی.
21. علی بخشی، عباس(1395) «علوم انسانی بومی و تمدن سازی اسلامی، موانع، راهکارها و قابلیت‌ها»، عیار پژوهش در علوم انسانی، سال هفتم، شمارۀ 1: 48-29.
22. نوری، روح‌الله و محمدرضا ریخته گران(1391) «نقش ویلهلم دیلتای در پایه‌گذاری علوم انسانی و دفاع از عینیت آن»، غرب شناسي بنيادي، دورۀ 3، شمارۀ 1: 126-109.
23. میرفردی، اصغر؛ صادق نیا، آسیه و رامین مرادی(1398) «تحلیل موانع توسعۀ اجتماعی در ایران از دیدگاه اعضاء هیأت علمی جامعه شناسی دانشگاه های دولتی» مطالعات توسعه اجتماعی-فرهنگی، دورۀ7، شمارۀ6: 162-131.
24. میلنر، آندرو و جف براویت(1385) درآمدی بر نظریۀ فرهنگی معاصر، چاپ اول، ترجمۀ جمال محمدی، تهران: ققنوس.
25. مخبر، محمد و اسماعیل علیزاده(1392)، «جستاری بر مفهوم توسعه؛ بررسی ابعاد مختلف توسعه با نگاهی به آخرین وضعیت ایران در شاخص های مهم توسعۀ اقتصادی و انسانی»، توسعۀ مدیریت، شمارۀ 93: 45-39.
26. وایت، لسلی(1400) تکامل فرهنگ (پیشرفت تمدن تا سقوط روم)، ترجمۀ فریبرز مجیدی، چاپ اول، تهران: نسل آفتاب.
27. محمدزاده، رضا(1389) «بنیادهای علوم انسانی از دیدگاه دیلتای و ملاصدرا»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شمارۀ 4: 94-61.
28. هزاویی، سید مرتضی و میثم برزگر(1394) «مطالعۀ تطبیقي مناسبات دین و سیاست از دیدگاه امام خمیني (ره) و علي عبدالرزاق»، پژوهش نامۀ انقلاب اسلامی، سال چهارم، شمارۀ 16: 174-155.
29. هولینگر، رابرت (1385) «از وبر تا هابرماس (دربارۀ علم و ارزش‌ها)»، ترجمۀ حسین قلی پور، فصل نامۀ حوزه و دانشگاه، سال دوازدهم، شمارۀ 48: 76-63.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

barzgar S, Moradi A, Jafarinia G. Recognizing the Relationship between Humanities and Cultural Development in Iran, case study of Bushehr City. scds 2022; 10 (4) :71-103
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1421-fa.html

برزگر سیروس، مرادی علی، جعفری نیا غلامرضا. شناخت رابطۀ بین علوم انسانی و توسعۀ فرهنگی در ایران (مورد مطالعه شهر بوشهر). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1401; 10 (4) :71-103

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 2-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645