:: دوره 10، شماره 2 - ( 8-1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 80-54 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه‌ی زیسته ی نابینایان از اکران‌های ویژه در سینما و خوانش تصویر (مطالعه ی موردی نابینایان شهرهای تهران، آمل، کرج، شیراز و مشهد)
جواد سقا ، عبدالرضا سلمانی شاه‌محمدی ، مهناز رونقی
استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (1642 مشاهده)
سینمارفتن یکی از نیازهای فرهنگی جمعیت نابینای ایران است. مشکلات نابینایان، باعث شده به­ صورت محدود در این مکان حضور یابند. هدف این پژوهش درک معانی تجربه‌ی زیسته از سینمای ویژه ­ی نابینایان و چگونگی فهم این پدیده است. برای تفسیر این تجربه، از روش پدیدارشناسی تفسیری ون منن استفاده شد. نمونه‌گیری به شکل هدف­مند و ابزار جمع­ آوری داده‌ها مصاحبه و مشاهده بود. مصاحبه‌ها به شکل نیمه­ ساختارمند تا اشباع نظری 25 فرد نابینای مادرزاد که به سینمای نابینایان رفته بودند انجام شد. یافته‌های پژوهش شامل 5 مضمون، «آیین فیلم دیدن»، «لذت چندبعدی»، «توصیف گلایه ­ساز»، «تحقق یک رویا» و «یک گام به پیش» بود. نتیجه ­ی تحقیق نشان داد توصیف زنده، هم‌زمان با اکران فیلم، روشی غیرمعمول است و باعث بروز مشکلات زیادی در انتقال مفهوم تصاویر به نابینایان می‌شود. توصیف­ کنندگان فیلم هیچ­گونه آموزشی ندیده‌اند. نابینایان خواهان مجهز­شدن سینماها به سیستم‌های صوتی مخصوص نابینایان و تحقق اهداف جامعه­ ی فراگیر و تماشای فیلم در کنار سایر افراد جامعه بودند.
واژه‌های کلیدی: سینما، توصیف صوتی، نابینایان، خوانش تصویر، تجربه‌ی زیسته.
متن کامل [PDF 937 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1401/9/11
فهرست منابع
1. ارزنده‌‌فر، علی و محمدجواد اصغری ابراهیم‌آباد (1392) «بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر افزایش عزت‌نفس دانش آموزان با مشکل بینایی»، پژوهش‌های روان‌‌شناسی بالینی، شماره‌‌ی 3 (1)8: 162-147.
2. استیونسن، رالف (1397) هنر سینما، ترجمه‌‌ی پرویز دوائی، چاپ دوم، تهران: امیر کبیر.
3. استوری، جان (1400) مطالعات فرهنگی درباره‌‌ی فرهنگ عامه، ترجمه‌‌ی حسن پاینده، چاپ هشتم، تهران: آگه.
4. امینی، علیرضا و مریم نکویی‌‌زاده (1400) «بازاریابی سینما: قصد رفتاری و فداکاری متأثر از کیفیت ادراک شده و رضایت تماشاگران»، فصل‌‌نامه‌‌ی علمی تحقیقات بازاریابی نوین، 11 (2): 44-27.
5. بودلایی، حسن (1395) روش تحقیق پدیدارشناسی، چاپ اول، تهران: جامعه‌‌شناسان.
6. خداپرست، زهرا (1393) «رابطه‌‌ی حمایت اجتماعی با چگونگی کیفیت زندگی زنان شهر کرمان پس از زایمان»، مطالعات اجتماعی ایران، 8 (2): 126-103.
7. خوش‌سلیقه، مسعود و الهام فاضلی حق پناه (1400) «فرآیند و ویژگی‌های زیرنویس غیرحرفه‌ای در ایران»، فصل‌‌نامه‌‌ی مطالعات زبان و ترجمه‌‌ی دانشکده‌‌ی ادبیات و علوم انسانی، سال چهل و نهم، شماره‌‌ی 2: 26-25.
8. خوش‌سلیقه، مسعود؛ شفیعی، شیلان (1400) «درآمدی بر جایگاه و وضعیت توصیف شفاهی در ایران»، مطالعات زبان و ترجمه، 54 (2): 28-25.
9. سلیگمن، مارتین‌ای.پی (1398) خوش‌‌بینی آموخته‌‌شده، ترجمه‌‌ی فروزنده داورپناه و میترا محمدی، تهران: رشد.
10. سعیدزاده، بهاره (1397) «رویکرد شناختی به روایت اعتماد ناپذیر در سینما»، هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، 20 (1): 26-15.
11. عسکری، ثریا؛ کمالی، محمد و میترا خلف بیگی (1390) «محیط و نابینایی: تجربیات بزرگ‌‌سالان دارای نابینایی اکتسابی در انجام فعالیت‌های روزمره‌‌ی زندگی»، مجله‌‌ی مطالعات ناتوانی، 1 (1): 41–29.
12. فراهانی، علی؛ یار محمدیان، احمد؛ ملک پور، مختار و احمد عابدی (1395) «پیش‌بینی کیفیت زندگی بر اساس حمایت اجتماعی و خود ناتوان‌سازی در نابینایان»، سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در علوم انسانی، https: //civilica.com/doc/513448.
13. کرسول، جان دبلیو (1395) طرح تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی، ترجمه‌‌ی اسماعیل سعدی پور، تهران: دوران.
14. کیسبی یر، آلن (1396) درک فیلم، ترجمه‌‌ی بهمن طاهری، تهران: چشمه.
15. لوییس، جانتی (1399) شناخت سینما، ترجمه‌‌ی ایرج کرمی، چاپ اول، تهران: بیدگل.
16. نجفی سیاهرودی، مهدی و مسلم علوی (1393) «بررسی عوامل مؤثر در رویگردانی از سینما»، هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، 19 (1): 69–59.
17. نقیب السادات، سیدرضا و مونا اسدیان (1395) «درآمدی بر تحلیل روایت و روایت‌‌گری در سینما»، روزنامه‌نگاری الکترونیک، سال اول، شماره‌‌ی دوم: 49-25.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها