:: دوره 4، شماره 2 - ( 8-1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 57-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مصرف پوشاک و ذائقه ی دینی
مهری بهار، عادل میر شاهی
دانشگاه تهران
چکیده:   (8176 مشاهده)

شلوار جین یکی از پوشاک های مردم پسند در ایران به شمار می رود. و به جرات می توان گفت که این لباس توسط مردان و زنان در سن و سالهای مختلف پوشیده می شود. ایرانیان مسجدرو از پوشیدن شلوار جین معنای خاصی را در ذهن دارند و در عین حال این پوشاک به نوعی دارای ارزش های امریکایی و غربی است. این پژوهش سه ادعا را مطرح می کند: 1. مسجدروها هم از شلوار جین استفاده می کنند. 2. جین های مورد استفاده مسجدروها از نظر رنگ، مدل، برند و ... با هم متفاوتند. 3. معانی جین پوشان مسجد رو از پوشش جینشان در نقاط مختلف متفاوت است. سوال تحقیق این بوده که چرا مسجدروها که بخشی از جامعه مذهبی ایران هستند و از نظر ارزشی، ارزش هایشان در تضاد با ارزش های غربی است از شلور لی که نماد جامعه غربی و امریکایی است استفاده می کنند. این پژوهش بر مبنای نظریه جان فیسک در کتاب برای درک فرهنگ عامه و روش تحقیق کیفی و با استفاده تکنیک مصاحبه عمقی انجام شده است. جامعه آماری از میان مسجد روهای دو منطقه در شرق و شمال غرب تهران انتخاب شده اند و در مصاحبه در مورد سائق های آنها برای پوشیدن شلوار جین پرسیده شده است. مثلا افرادی که در مسجد جامع شهرک غرب حضور یافته بودند بیشتر از شلوارهای جین برند اصلی استفاده می کردند و کسانی که در مسجد رسالت حضور داشتند بیشتر جین های قلابی می پوشیدند. معنای ضمنی جین برای کسانی که در مسجد جامع شهرک غرب حضور داشتند بیشتر نشان از تشخص، به روز بودن و مدرن بودن داشت، اما برای کسانی که در مسجد رسالت جین می پوشیدند، صرفا از این جهت که لباسی معمولی، جوان پسند و پردوام بود اهمیت داشت. و در عین حال این گروه ها کمتر نسبت به امریکایی بودن جین توجهی نشان ندادند.

واژه‌های کلیدی: ذایقه ، لباس حین ، مصرف پوشاک ،
متن کامل [PDF 401 kb]   (1044 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/27 | پذیرش: 1394/5/12 | انتشار: 1394/8/30
فهرست منابع
1. بهار، مهری، (1393)، «جایگاه جان فیسک در مطالعات فرهنگی»، متن منتشر نشده.
2. بهار، مهری، (1393)، اصول و مبانی مطالعات فرهنگی، تهران: انتشارات سمت.
3. موفقیان، ناصر، (زمستان 1381)، «پدیده جهانی شدن به دو روایت»، مجله تامین اجتماعی، شماره 11، صفحه 43 تا 54. بازیابی شده در:http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/315968
4. جوادی یگانه، محمد رضا (زمستان 1386)، «نظام نشانه ها در پوشش»، سید علی کشفی، مجله مطالعات راهبردی زنان، شماره 38، از صفحه 62 تا 87، بازیابی شده در:http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/315653
5. سعیدی، علی اصغر (دی و بهمن 1386)، «بدن و مصرف فرهنگی»، مجله مهندسی فرهنگ، شماره 14، از صفحه 29 تا 38، بازیابی شده در: http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/332551
6. «بازاریکههرگزنمی‌میرد! نگاهیبهبازارمیلیاردیجیندرایرانوجهان»، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 17 مرداد 1390، کد خبر: 9005-10912 بازیابی شده در:http://www.isna.ir/fa/print/9005-10912
7. کاظمی، عباس (1387)، مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران، تهران: جهاد دانشگاهی.
8. رفیع پور، فرامرز (1382) تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: شرکت سهامی انتشار
11. 15.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 8-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها