[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2808961
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682670

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.57
نرخ رد: 74.05
____
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 2-1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 77-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مولفه های پست مدرنیسم و عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه: جوانان شهر یزد)
رضا دهبانی پور ، یاسین خرم پور
دانشگاه پیام نور واحد بهمئی
چکیده:   (10604 مشاهده)

چکیده:

پست­ مدرنیسم دوره­ی جدیدی است که همه مولفه­های دوره مدرن و همچنین دوران سنت را به نقد می­کشد. فرهنگ پست­ مدرن فرهنگ رسانه­ها و دنیای مجازی می­باشد که در این نوع فرهنگ قطعیت فرهنگی از بین می­رود و سطحی نگری رسانه­ای جای تفکر و تعقل عمیق را از کنشگران اجتماعی می­گیرد. نظریات پست­ مدرنیسم در بازار اندیشه جامعه ما به شدت در در حال افزایش می­باشد. ولی هنوز تحقیق تجربی در جامعه ما در مورد پست­ مدرنیسم صورت نگرفت. این تحقیق درصد می­باشد که بیان کند عناصر فرهنگی جامعه پست­مدرن از نظر صاحبنظران کدام­اند و کدام یک از این عناصر به جامعه ایران رسوخ کرده است. این تحقیق به روش پیمایش 384 نفر از جوانان 29-16 سال شهر یزد را مورد بررسی قرار داد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود و از روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین جنس و پست­ مدرنیسم رابطه­ی معنی­داری وجود نداشت هر چند برخی از مولفه­ های پست ­مدرنیسم با جنس رابطه­ ی معنی ­داری برقرار کرده ­اند. بین محل تولد و پست­ مدرنیسم رابطه معنی­ داری وجود نداشت. بین استفاده از ماهواره و پست­ مدرنیسم رابطه معنی­ دار و مثبتی وجود داشت. همچین متغیر استفاده از ماهواره 17 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کرده است.

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: پست مدرنیسم، مدرنیسم، فرهنگ، جوانان، یزد.
متن کامل [PDF 563 kb]   (30120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/1 | پذیرش: 1395/7/27 | انتشار: 1395/7/27
فهرست منابع
1. - ریتزر، جورج (‌1382). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
2. - بالاک، روبرت (1381). مصرف، ترجمه خسرو صبوری، تهران: نشر شیرازه.
3. - باومن، زیگمونت (1384). عشق سیال، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: نشر ققنوس.
4. - بست، استیفن و داگلاس، کلنر(1381). «بودریار در مسیر پسامدرنیته»، ترجمه فرزان سجودی، نشریه هنر و معماری زیباشناخت، شماره 6: 181-206.
5. - بودریار، ژان (1389). جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
6. - پرهیزکار، غلامرضا (1389). «واقعیت رسانه و توده در حاد واقعیت بودریار»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شماره چهارم: 179- 200.
7. - تاجیک، محمد رضا (1383). «بحران معرفت‌شناختی در عصر جهانی‌شدن»، مجموعه مقالات جهانی‌شدن، فرصت‌ها و چالش‌های نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
8. - تفرشی، حیدر (1381). نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
9. - جیمسون، فردریک (1386). پیشگفتار، در کتاب وضعیت پست‌مدرن، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران: نشر نی.
10. - حبی، اکرم و فتحی‌آذر، اسکندر و محمد‌بخش، بهمن(1389). «جهانی‌شدن و هویت‌های محلی و جهانی دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه تبریز»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 2: 101-121.
11. - رجبلو، علی و اصغری، سارا (1389). «جهانی‌شدن و بازاندیشی الگوهای دوستی دختران و پسران: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران»، مجله مطالعات اجتماعی- روانشناختی زنان، سال 8، شماره 2: 92-73.
12. - روشه، گی (1386). تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نشر نی.
13. - ریتزر، جورج (1389). مبانی نظریه‌های جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن، ترجمه شهناز مسمی پرست، تهران: نشر ثالث.
14. - سیدمن، استیون (‌1391). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
15. - طالبی دلیر، معصومه و اکبری، حسین (1393). رسانه و مصرف‌گرایی، رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره دوم: 150-123.
16. - قرایی، حسین (1388). فرهنگ و پساساختارگرایی، پژوهش فرهنگی، سال دهم، دوره سوم، شماره هشتم، 156-128.
17. - کهون، لارنس (1385). از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
18. - گیبینز، جان آرو بوریمر (1381). سیاست پست‌مدرنیته: درآمدی بر فرهنگ و سیاست معاصر، ترجمه منصور انصاری، تهران: گام نو.
19. - گیدنز آنتونی (1378). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
20. - گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
21. - مالپاس، سایمون (1386). پست‌مدرن، ترجمه حسین صبوری، تبریز: دانشگاه تبریز.
22. - منصوریان، سهیلا (1392). هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست‌مدرن، فصلنامه کیمیای هنر، سال دوم، شماره 8: 72-60.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehbanipor R, khorampour Y. Examination of postmodernism and its related factors Youth study in Yazd. scds 2016; 4 (4) :53-77
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-240-fa.html

دهبانی پور رضا، خرم پور یاسین. بررسی مولفه های پست مدرنیسم و عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه: جوانان شهر یزد). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1395; 4 (4) :53-77

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-240-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 2-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645