:: دوره 5، شماره 2 - ( 8-1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 157-133 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین الگوی آموزش محیط زیست جهت تقویت حکمرانی پایدار منابع آب کشور با ‌تأکید بر مشارکت‌های مردمی
آلاله‌ قائمی‌ ، مریم لاریجانی ، محمد شبیری ، محمدرضا سرمدی
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (10455 مشاهده)

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر معضلات موجود در بخش آب حاصل استفاده از روش‌های توسعه ناپایدار ناشی از فقدان آگاهی و آموزش عمومی است. امروزه محققین دریافته‌اند که سیستم‌های اجتماعی و سازوکارهایی که بر چرخه آب تأثیر دارند، فراتر از مدیریت آب بوده و موضوع بحران آب باید در چارچوب نهادها و سیستم‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد که به این سیستم‌ها، حکمرانی آب اطلاق می‌گردد. هدف از این تحقیق تعیین معیارها و شاخص‌های حکمرانی پایدار و تدوین برنامه آموزشی مناسب جهت تحقق این امر می‌باشد. ابزار سنجش، پرسشنامه و روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده، روایی شاخص‌ها با استفاده از نظرات اساتید و متخصصان مربوطه اعتبارسنجی و پایایی شاخص‌ها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ، 0.869 محاسبه گردید. تمامی معیارها و شاخص‌ها در فضای فازی و با بکارگیری نرم‌افزار مربوطه، رتبه‌بندی گردیدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان می‌دهد که معیار مشارکت مردمی نسبت به سایر معیارهای حکمرانی پایدار و شاخص‌های مربوط به آموزش نیز نسبت به سایر شاخص‌ها دارای امتیاز بیشتری می‌باشند. از آنجایی که تحقق حکمرانی پایدار با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت دادن مسائل محیط زیست میسر می‌باشد، در این تحقیق الگوی آموزشی مناسب برای افزایش مشارکت مردمی ارائه شده است.

واژه‌های کلیدی: الگو، آموزش محیط زیست، حکمرانی پایدار، منابع آب، مشارکت مردمی
متن کامل [PDF 442 kb]   (3027 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/13 | پذیرش: 1396/4/11 | انتشار: 1396/4/11
فهرست منابع
1. اصلی‌پور، حسین، زاهدی، شمس‌السادات، شریف‌زاده، فتاح.، قربانی‌زاده، وجه‌الله. (1393). تبیین الگوی بومی تدوین خط‌مشی‌های زیست‌محیطی کشور با استفاده از نظریه داده بنیاد. اندیشه مدیریت راهبردی، 1، 66-41.
2. پالمر، جوی. ای. (1391). آموزش محیط زیست در قرن بیست و یک (چاپ سوم). ‌ترجمه علی‌محمد خورشیددوست. تهران: انتشارات سمت. (سال اصلی اثر چاپ شده، 1951).‌
3. جمشیدی، حسین. (1385). بررسی نقش، جایگاه و اهمیت تعاونی‌ها در توسعه و ‌گسترش آموزش‌های محیط زیستی کشور. در مجموعه مقالات نخستین همایش ملی تخصصی ‌آموزش مخیط زیست ایران. جلد دوم: 250-193. کیان‌مهر.‌
4. جهانی، عباسقلی. (1393). آسیب‌شناسی حکمرانی آب در وضع موجود و ارزیابی ‌شکاف‌های اصلی نسبت به حکمرانی خوب. همایش مدیریت منابع و مصارف آب. دانشگاه ‌تهران.‌
5. رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا، عارف‌نیا، خجسته، سجاسی‌قیداری، حمدالله، فیروزنیا، ‌قدیر، صادقلو، طاهره، دیانی، لیلا و فتاحی، احدالله. (1389). راهبردهای توسعه آموزش توسعه ‌پایدار. فصلنامه انجمن جغرافیای ایران. 25، 66-47.‌
6. زاهدی، شمس‌السادات و ابراهیم‌پور، حبیب. (1391). حکمرانی مبتنی بر پایداری (با ‌تأکید بر حفاظت محیطی). تهران: انتشارات سمت.‌
7. سیفی، آناهیتا. (1393). نقش برنامه توسعه ملل متحد در پایداری محیط زیست سالم در ‌قوانین برنامه‌های توسعه کشور. مطالعات اقتصادی سیاسی بین‌المللی. (2) 1، 230-181.‌
8. صالحی‌عمران، ابراهیم. و آقامحمدی. علی. (1387). بررسی دانش، نگرش و مهارت‌های ‌محیط زیستی معلمان ابتدایی استان مازندران. فصلنامه تعلیم و تربیت. 95، 127-91.‌
9. قائمی، آلاله. (1394). تدوین الگوی آموزش محیط زیست جهت تقویت حکمرانی ‌پایدار در مدیریت بهم پیوسته منابع آب با استفاده از منطق فازی. (رساله دکتری، دانشگاه پیام‌نور ‌تهران).‌
10. کمالی، یحیی. (1391). نهادینه‌سازی توسعه پایدار. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.‌
11. محرم‌نژاد، ناصر، حیدری، عمران. (1385). تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. 28، 77-68.
12. محمدفام، ایرج.، ورشوساز، کتایون. (1385). کاربرد تکنیک‌های مدرن در جلب ‌مشارکت‌های محیط‌زیستی. در مجموعه مقالات نخستین همایش ملی تخصصی آموزش مخیط ‌زیست ایران. جلد دوم: 299-294. کیان‌مهر.‌
13. معماریانی، ع. (1384). راهنمای نرم‌افزار تصمیم‌گیری فازی. تهران.‌
14. نوری‌‌اسفندیاری، انوش. (1394). ارزیابی حکمرانی آب در ایران. ویژه‌نامه روزنامه اقتصادی شرق.
15. ‌اندیشکده تدبیر آب ایران. (1393). ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور از نگاه ‌اندیشکده تدبیر آب ایران. تهران.‌
16. زیرکی، علی ) 1350 ( بررسی مفهوم مشارکت مدنی و نقش آن در وفاق اجتماعی، تهران: پژوهشیاه علوم انسانی.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 8-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها