:: دوره 1، شماره 2 - ( 8-1391 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 22-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مکانیسم ارزشیابی در تأثیرگذاری سرمایه‌ی فرهنگی بر موفقیّت تحصیلی
حیدر جانعلیزاده چوب بستی، غلامرضا خوشفر، مهدی سپهر
چکیده:   (17474 مشاهده)

اگر چه داده های تجربی فراوانی گزاره­ی تأثیر سرمایه ­ی فرهنگی خانواده بر موفقیت تحصیلی را تأیید کرده است، درباره­ ی  مکانیسم تأثیرگذاری آن اختلاف نظر وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی مکانیسم کیفیت ارزشیابی دروس در مطالعه ­ی تأثیر سرمایه­ ی فرهنگی بر موفقیّت تحصیلی است. مطالعه­ ی تجربی با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. کلیه ­ی دانش ­آموزان دوره­ ی راهنمایی و متوسطه­ ی شهرستان جوین در سال تحصیلی 1389-1390 جامعه­ ی آماری مورد مطالعه را تشکیل می‌دهند. حجم نهایی نمونه ­ی تحقیق شامل 369 نفر است که با روش نمونه گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان می­دهد که سرمایه­ ی فرهنگی خانواده سهم قابل ملاحظه‌ای در موفقیت تحصیلی فرزندان دارد.  این درحالی است که یافته ­های این مطالعه، حمایت زیادی از مکانیسم کیفیت ارزشیابی دروس در موفقیت تحصیلی فرزندان نمی ­نماید.     

واژه‌های کلیدی: سرمایه ی فرهنگی، موفقیت تحصیلی، مکانیسم ارزشیابی.
متن کامل [PDF 586 kb]   (900 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/25 | پذیرش: 1392/2/30 | انتشار: 1392/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( 8-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها