:: Volume 6, Issue 2 (11-2017) ::
scds 2017, 6(2): 177-210 Back to browse issues page
راهبردهای تحولیِ سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان
Abstract:   (4355 Views)

افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب عاملی است که مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه را برای همیشه دگرگون می‌کند و در نتیجه رسانه نیز باید برای ادامۀ نیل به اهداف و انجام مأموریت‌های خود دگرگون گردد. پس از انتخاب سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانۀ موردنظر در این پژوهش و شناسایی چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای سازمان صداوسیما (تحول در مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه)، راهبردهای تحولی برای سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان شناسایی شد. در این پژوهش از روش مصاحبۀ عمیق بهره گرفته شد. پژوهشگر با در اختیار قرار دادن «چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای سازمان صداوسیما» از مصاحبه‌شونده‌ها درخواست کرد تا راهبردهای خود برای تحول در سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان بیان کنند. پس از انجام 15 مصاحبه و کدگذاری یافته‌ها 95 راهبرد برای تحول سازمان صداوسیما به دست آمد که در 17 بخش با عناوین: اعتماد مخاطب و بی‌طرفی رسانه، مخاطب پژوهی، تکثر تنوع و چندصدایی در رسانۀ ملی، اقناع مخاطبان، درآمدزایی و کاهش هزینه‌ها، محصولات نمایشی، نیروی انسانی، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، سیاست‌گذاری، رقبا، مطالعات آینده‌پژوهی، محتوای تولیدشده توسط مخاطب، آسیب‌شناسی و اثر سنجی، مزیت رقابتی، نخبگان، برنامه‌ریزی پخش و سرعت طبقه‌بندی شدند.

Keywords: سواد رسانه‌ای, راهبرد, سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران, مخاطب, تحول
Full-Text [PDF 549 kb]   (742 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2017/04/13 | Accepted: 2017/10/16 | Published: 2017/11/15
References
1. Anthony, C. M. (2009). images of girls and women in the media:a media literacy project to mitigate the influence of beauty product advertising for girls scouts. unpublished master thesis. gonzaga university.
2. Celot, P. (2009). Study Assessment Criteria for Media Literacy Levels. Brussels: European Commission.
3. European Commission. (2009). Media Literacy Study the Framework, Annex B for Study Assessment Criteria for Media Literacy Levels. Brussels.
4. Henry, T. (2005, 11 28). Media Influences Explored: What High School Students Say About the Power of Newspapers, Television and Magazines. Phd Dissertation. College Park, Maryland, Unites States of America: University of Maryland (College Park, Md).
5. Livingstone. (2004). Adult Media Literacy: A Review of the Research Literature. London: Department of Media and Communication.
6. Mihailidis, P. (2008, 04 22). Beyond Cynicism: How Media Literacy Can Make Students More Engaged Citizens. Phd Dissertation. College Park, Maryland, United States of America: University of Maryland (College Park, Md).
7. Taylor, R. (2002). The Implemention of Media Literacy: An Analysis of the Media Literacy Curricula of Ontario,Canada, New South Wales, Australia, England. The University of Southern Mississippi.


XML   Persian Abstract   Print



Volume 6, Issue 2 (11-2017) Back to browse issues page