:: دوره 6، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 210-177 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای تحولیِ سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان
سیاوش صلواتیان، محمدقلی میناوند، ایمان خدابنده بایگی
دانشگاه صداوسیما
چکیده:   (6428 مشاهده)

افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب عاملی است که مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه را برای همیشه دگرگون می‌کند و در نتیجه رسانه نیز باید برای ادامۀ نیل به اهداف و انجام مأموریت‌های خود دگرگون گردد. پس از انتخاب سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانۀ موردنظر در این پژوهش و شناسایی چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای سازمان صداوسیما (تحول در مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه)، راهبردهای تحولی برای سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان شناسایی شد. در این پژوهش از روش مصاحبۀ عمیق بهره گرفته شد. پژوهشگر با در اختیار قرار دادن «چالش‌های افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان برای سازمان صداوسیما» از مصاحبه‌شونده‌ها درخواست کرد تا راهبردهای خود برای تحول در سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان بیان کنند. پس از انجام 15 مصاحبه و کدگذاری یافته‌ها 95 راهبرد برای تحول سازمان صداوسیما به دست آمد که در 17 بخش با عناوین: اعتماد مخاطب و بی‌طرفی رسانه، مخاطب پژوهی، تکثر تنوع و چندصدایی در رسانۀ ملی، اقناع مخاطبان، درآمدزایی و کاهش هزینه‌ها، محصولات نمایشی، نیروی انسانی، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، سیاست‌گذاری، رقبا، مطالعات آینده‌پژوهی، محتوای تولیدشده توسط مخاطب، آسیب‌شناسی و اثر سنجی، مزیت رقابتی، نخبگان، برنامه‌ریزی پخش و سرعت طبقه‌بندی شدند.

واژه‌های کلیدی: سواد رسانه‌ای، راهبرد، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مخاطب، تحول
متن کامل [PDF 549 kb]   (2069 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/8/24
فهرست منابع
1. 1. باهنر، ن و چابکی درزابی، ر. (1392, پاییز و زمستان). تحلیل سیاست‌های سواد رسانه‌ای در سه نهاد فرهنگی و ارتباطی ایران. دو فصلنامۀ مطالعات میان‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ (6), 1-26.
2. 2. بصیریان جهرمی، ح و بصیریان جهرمی، ر. (1385). درآمدی به سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی. فصلنامۀ رسانه (4), 33.
3. 3. بنکار، م. (1392). بررسی تأثیر میزان سواد رسانهای مخاطبان بر انتخاب سبک زندگی متأثّر از برنامههای شبکههای ماهوارهای (شبکه من و تو). تهران، ایران: دانشگاه فرهنگ و هنر علمی و کاربردی.
4. 4. بیچرانلو، ع. (1390, اردیبهشت 06). نشست تخصصی «تلویزیون و چالشهای پیش رو در فضای نوین رسانهای ایران». بازیابی از http://aftabnews.ir.
5. 5. تسلیمی، م. (1381). مدیریت تحول سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
6. 6. تقی زاده، ع. (1393). نقش دورۀ آموزش سواد رسانهای بر توانایی پردازش پیامهای رسانهای دانشآموزان مقطع متوسطه؛ مطالعه موردی دانشآموزان سال اول متوسطۀ شهر کرمان در سال تحصیلی 1393-1392. تهران، تهران، ایران: دانشگاه علامه طباطبایی.
7. 7. روزنامه ابتکار. (1394, شهریور 18). صداوسیما در خاک ماهواره.
8. 8. زمردیان، ا. (1377). مدیریت تحول. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
9. 9. ساروخانی، ب. (1387). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: صراط.
10. 10. طیبی، س. (1387). بررسی توجه متصدیان سیما به معیارهای سواد رسانهای در برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد. تهران، ایران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
11. 11. کلاته آقامحمدی، آ. (1393). عنوان بازطراحی سازوکار سیاست‌گذاری رسانهای متأثر از رویکرد ارتقا سواد رسانه‌ای. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران.
12. 12. محمد زاده، ع. (1382). مدیریت توسعه (تحول سازمان به‌مثابه استراتژی توسعه). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت).
13. 13. مورهد و گریفین. (1380). رفتار سازمانی (نسخه چاپ ششم). (س. الوانی و غ. معمارزاده، مترجم) تهران: انتشارات مروارید.
14. 14. نوربخش، س. (1392). مفاهیم اساسی دانش ارتباطات. تهران: جامعهشناسان.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها