[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 12   بعدی ]
    ..
    آمار نشریه
    تعداد دوره های نشریه: 11
    تعداد شماره ها: 44
    تعداد مشاهده ی مقالات: 2797596
    تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 679909

    تعداد کل نویسندگان: 908
    نویسندگان غیر تکراری: 833
    نویسندگان تکراری: 75
    درصد نویسندگان تکراری: 8

    مقالات دریافت شده: 1444
    مقالات پذیرفته شده: 353
    مقالات رد شده: 1067
    مقالات منتشر شده: 343

    نرخ پذیرش: 24.45
    نرخ رد: 73.89
    ____
    ..
    :: دوره 6، شماره 4 - ( 2-1397 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 6، شماره 4 - ( 2-1397 ) ::
    جلد 6 شماره 4 صفحات 34-9 برگشت به فهرست نسخه ها
    گفتمان علم و دین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
    بهروز سپیدنامه، مقصود فراستخواه، جبار رحمانی
    دانشگاه ایلام
    چکیده:   (6340 مشاهده)

    مقدمه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، یکی از اسناد معتبر برای ترسیم فرایند جامعه‌پذیری دانش آموزان است. لذا  انتظار می‌رود بدون تقلیل گرایی، به دو بعُد علم و دین توجهه نماید. بر این اساس سئوال اصلی تحقیق آن است که موضع گفتمانی سند مذکور در مواجهه با علم و دین چیست؟ روش: مطالعه‌ی حاضر ار نوع اسنادی و تحلیل متن است لذا از روش تحلیل گفتمان، تحلیل ارزشیابی و تحلیل محتوا کیفی استفاده شده است. روایی تحقیق از طریق اصلاح و تعدیل مقوله‌ها بر اساس نظر متخصصان اعمال گردید. تفسیر داده‌ها بر اساس استنباط محقق و هم‌خوانی یافته‌های به دست آمده با نظریات اندیشمندان جامعه‌شناسی علم انجام پذیرفته است.
    یافته‌ها: سند تحول بنیادین در معرفی آرمان‌ها، اهداف، برنامه‌ها و راهکارهای ترویج علم بر خلاف زبان علم از واژگان نشان‌دار و استعاره‌های ارزشی استفاده نموده است و این امر سبب شده تا گفتمان علمی به گفتمان دینی مبدل شود.
    بحث: سند تحول بنیادین، فرایند علم آموزی را مبتنی بر شیوه‌های قدیم تولید دانش و مدل کمبود (مدل تقصانی) می‌داند و به شیوه‌های جدید تولید دانش (نظریه گیبونز) و شبکه‌سازی التفات چندانی نکرده است.  دال خالی سند تحول بنیادین، «الگوی فرهنگ‌پذیری» و «دانش ضمنی» است.
     

    واژه‌های کلیدی: سند چشم‌انداز، سند تحول بنیادین، گفتمان دینی، گفتمان علمی
    متن کامل [PDF 764 kb]   (3004 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1396/4/31 | انتشار: 1397/2/25
    فهرست منابع
    1. 1. آزادارمکی، تقی، (1391)، ساختار نظریه‌ی جامعه‌شناختی ایران، تهران: نشر علم
    2. 10. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، چاپ اول، 1391
    3. 11. سیسموندو، سرجیو، (1392)، مقدمه‌ای بر مطالعات علم و تکنولوژی، ترجمه: یاسر خوشنویس، تهران: سروش
    4. 12. شیخ‌رضایی، حسین، (1388)، استعاره و علم تجربی، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی 30، بهار، صص 57-74
    5. 13. قانعی ‌راد، محمد امین؛ خسروخاور، فرهاد، (1390)، جامعه‌شناسی کنش‌گران علمی در ایران، تهران: نشر علم
    6. 14. قانعی‌راد، محمدامین، (1385الف)، وضعیت اجتماعی علمی در رشته‌ی علوم اجتماعی، نامه‌ی علوم اجتماعی، شماره 27، بهار صص،27-57
    7. 15. قانعی‌راد، محمد امین، (1385ب)، نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه‌ی اجتماعی دانشگاهی، مجله‌ی جامعه‌شناسی ایران، دوره‌ی هشتم، شماره 1 بهار، صص 3-29
    8. 16. قجری، حسینعلی؛ نظری، جواد، (1392)، کاربرد تجلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران: جامعه شناسان
    9. 17. کلانتری، عبدالحسین؛ ناصرخاکی، حسن؛ نجم، نجمه، (1392)، نظام معنایی گفتمان اسلامی‌سازی علم، مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، شماره 4، پاییز و زمستان، (29-59).
    10. 18. محسنی، منوچهر، (1372)، مبانی جامعه‌شناسی علم، تهران: طهوری
    11. 19. مقدمی، محمدتقی، (1390) ، نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن، معرفت فرهنگی و اجتماعی، سال دوم، شماره دوم، بهار 1390،(91 – 124)
    12. 2. ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا، (1390)، تحلیل محتوای کیفی، پژوهش، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان ، (15-44)
    13. 20. مهدی‌زاده، محمدرضا؛ توکل، محمد، (1386)، مطالعات علم و فناوری: مروری بر زمینه‌های جامعه‌شناسی فناوری؛ دوفصلنامه برنامه و بودجه، سال دوازدهم، شماره 105، پاییز و تابستان ، (85-124)
    14. 21. نجفی، ابراهیم؛ احمدی، حسین، (1391)، اهمیت نقش و کارکرد خانواده از دیدگاه اسلام و بررسی جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فصلنامه خانواده و پژوهش، سال نهم، شماره 14، بهار
    15. 22. یارمحمدی، لطف‌الله، (1391)، درآمدی به گفتمان‌شناسی، تهران: هرمس
    16. 23. فتوحی، محمود، (1388)، بازتاب ایدئولوژی در سبک و گفتمان، ابل دسترسی روی:
    17. 3. پیروانی‌نیا،پونه؛ پیروانی‌نیا، پگاه (1392)، تحلیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از نظر میزان اهمیت به یادگیری سازمانی، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، شماره 14، پاییز، صص 40-48
    18. 4. حیدری، محمدشریف، (1392)، جامعه‌پذیری دینی در ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    19. 5. دباغ، حسین، (1392)، مجاز در حقیقت، ورود استعاره در علم، تهران: هرمس
    20. 6. ربانی، علی، ماهر، زهرا، (1390)، رویکردهای جامعه‌شناختی در باب ماهیت معرفت علمی؛ از عقلانی‌سازی تا رویکرد فرهنگی، فصلنامه علمی – پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره 3، بهار، صص 33 – 48
    21. 7. رفیع‌پور، فرامرز، (1382)، تکنیک‌های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: شرکت سهامی انتشار
    22. 8. رهبری، مهدی؛ بلباسی، میثم؛ قربی، سیدمحمدجواد، (1394)، هویت ملی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 61، بهار
    23. 9. زائرکعبه، رحیم، (1378)، تأثیر جهانی‌شدن بر نظام علمی، رشد علوم اجتماعی، دوره یازدهم، شماره 4، تابستان، صص 46-56
    24. http://karsi.blogfa.com/post-59.aspx(تاریخ دسترسی: 15 دی 1396)
    25.  Freeman. H. E. & Showel. M. (2010). The Role of the Family in the Socialization Process. The Journal of Social Psychology Vol. 37 , Iss. 1,1953. PP 97-101
    26.  Grusec. J. E. (2011). Socialization Processes in the Family: Social and Emotional Development, Annual Review of Psychology, Vol. 62: 243-269
    27.  Irwin. C. & Berge. Z. (2006). Socialization in the Online Classroom, University of Maryland Baltimore County, Vol. 9 No. 1, March , PP: 1-7
    28.  Jordana Moscatell, M. (2008). The Socialization Process of Student Teacher During The Student Teaching Experience : Continues Negotiation Between Student Teacher And Mentor Teacher, Copyright by Maria Jordana Moscatell All Rights Reserved
    29.  Sismondo. S (2010) . An Introduction to Science and Technology Studie. Chichester, West-Sussex: Blackwell
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Science and Religion Discourse in the Fundamental Reform Document of Education (FRDE). scds 2018; 6 (4) :9-34
    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-486-fa.html

    سپیدنامه بهروز، فراستخواه مقصود، رحمانی جبار. گفتمان علم و دین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش . مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1397; 6 (4) :9-34

    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-486-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 6، شماره 4 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 72 queries by YEKTAWEB 4645