جایگاه مصرف خبر در زندگی روزمره مخاطبان
|
محمد مهدی زاده، عبدالرحمان علیزاده |
دانشگاه گلستان |
|
چکیده: (7234 مشاهده) |
در این مقاله به بررسی نحوه تعامل مخاطبان با رسانههای خبری پرداخته شده و این سوال مطرح شده است که خبر و رسانههای خبری در زندگی روزمره مخاطبان چه جایگاهی دارند. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبۀ کیفی نیمهساختیافته 29 مصاحبۀ فردی و گروهی با 54 نفر از شهروندان تهرانی از گروههای سنی و جنسی مختلف به عمل آمده است. نتایج نشان داد که خبر در زندگی مخاطبان در هر دو گروه مردان و زنان و در گروههای اجتماعی، حضوری مناسکی دارد و تجربه غیاب خبر، این مناسکی بودن را آشکارتر میکند. همچنین مواجهه همزمان مصاحبهشوندگان با اخبار رسانههای داخلی و خارجی (رسانههای حاوی گفتمان رسمی کشور و گفتمانهای رقیب) پنج دلیل و کاربرد مشخص برای آنان دارد: دستیابی به واقعیت رویداد، اطلاع از گفتمان رقیب، اجبار و انحصار، اعتماد به خبر تلویزیون داخلی و خارجی، جذابیت و حرفهایگری. علاوه بر این الگوی مصرف خبر در میان مخاطبان تهرانی را میتوان به پنج سطح دستهبندی کرد؛ ضعیف، متوسط، قوی (گسسته ـ هدفمند، پیوسته ـ غیرهدفمند و پیوسته ـ هدفمند). در میان افرادی که ارتباط قوی با رسانهها دارند، میزان اعتماد به رسانهها به دلیل تنوع گفتمانهای در دسترس، پایین است. |
|
واژههای کلیدی: زندگی روزمره، رسانههای خبری، مخاطب، مصرف خبر، مصاحبه فردی و گروهی |
|
متن کامل [PDF 541 kb]
(2118 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/13 | پذیرش: 1396/7/16 | انتشار: 1396/8/24
|
|
|
|