:: دوره 2، شماره 3 - ( 11-1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 179-153 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه ی ذائقه ی فرهنگی در کلان‌شهرها، شهرها و روستاها
عبدالحسین کلانتری، اعظم نسیم افزا
چکیده:   (13402 مشاهده)

در این مقاله به تحلیل و بررسی تفاوت در نوع کالاهای فرهنگی مصرفی در جامعه­ی شهری، کلانشهری روستایی پرداخته شده است و از این طریق و با توجه به داده‌های آماری یکی از طرح‌های ملی !supportFootnotes]-->[1]، به بررسی و مقایسه­ی ذائقه­ی فرهنگی افراد در شهر و کلان شهر و روستا پرداخته‌ایم؛ و در این زمینه تلاش کرده‌ایم تا با رویکردهای گوناگون ساختاری و استدلال‌های فردی شدن به نوع مصرف فرهنگی در جامعه نگریسته شود تا بر این مبنا بتوانیم نتایجی را استنتاج کنیم. از میان رویکردهای نظری گوناگون ابتنای نظری ما بر رویکرد همسانی پیر بوردیو بوده است؛ چرا که نظریه­ی بوردیو می‌تواند به دلیل تأکید بر اجتماعی شدن گروه‌های خاص در دوران زندگی و تأثیر محیط و خاستگاه خانوادگی بر انتخاب‌های ذوقی افراد، تبیین کننده­ی تفاوت نوع مصرف فرهنگی در گروه‌های کلان شهر، شهر و روستا باشد. نتایج نشان داد که نمی‌توان گفت که نوع ذائقه­ی فرهنگی در جامعه­ی ایران فردی شده است، هم­چنین تفاوت‌ها نشان می‌دهد که جامعه­ی ما یک جامعه­ی توده‌ای با ذائقه­ی فرهنگی یکسان نیز نیست. و بر این اساس می‌توان گفت که دیدگاه بک و مکتب فرانکفورت در این تحقیق تأیید تجربی نیافته است؛ و بر اساس نظریه­ی بوردیو در جامعه­ی ما ذائقه­ی فرهنگی افراد هنوز از ساختارهای جامعه از جمله محل سکونت تأثیر می‌پذیرد.

!supportFootnotes]-->

 

واژه‌های کلیدی: ذائقه‌ی فرهنگی، سرمایه ی اقتصادی، سرمایه ی فرهنگی، محل سکونت
متن کامل [PDF 6506 kb]   (904 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/4/15 | پذیرش: 1392/9/25 | انتشار: 1392/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها