:: دوره 2، شماره 2 - ( 8-1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 65-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل پروپاگاندای شبکه ی تلویزیونی صدای امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران؛مورد مطالعه برنامه ی پارازیت
علی اصغر کیا
چکیده:   (15357 مشاهده)

علم و فناوری در عرصه­ی ارتباطات ابزارهای جدیدی در اختیار بازیگران نظام بین­الملل گذاشته است. رسانه­های گروهی در عرصه­ی عملیات روانی، بهترین و مدرن­ترین ابزار برای بهره­گیری از پروپاگاندا در تحقّق اهداف کشورهای غربی هستند. پس از انقلاب، آمریکا به­علت مسدود بودن مجاری رسمی دیپلماتیک، از ابزارهای پروپاگاندا، به­طور خاص در قبال جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. پروپاگاندای امریکا علیه ایران اغلب از طریق دو شبکه­ی رادیویی و تلویزیونی صدای امریکا و بعدها رادیو فردا صورت می­گرفته است.اکنون شبکه­ی تلویزیونی صدای امریکا، هر روز ۵ ساعت برنامه­های متنوّع و تأثیرگذار، با محوریت اخبار ایران، تولید می­کند. پارازیت، از جذاب­ترین و (به روایت دست اندرکاران آن) پر بیننده­ترین برنامه­های آن است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا، این برنامه بررسی شده است.نتایج تحقیق نشان داد موضوعات برجسته شده­ی این برنامه در سه حوزه­ی سیاسی،اجتماعی و اقتصادی قابل تقسیم هستند. تکنیک ایجاد تفرقه و تضاد با 6 درصد، پاره حقیقت‌گویی، تشجیع،جمع‌آوری کارت­های یک‌دست و مبالغه هر کدام با 5 درصد بیش­ترین استفاده را دراین برنامه داشتند.

واژه‌های کلیدی: پروپاگاندا، صدای امریکا، برنامه‌ی پارازیت، برجسته سازی، تحلیل محتوا.
متن کامل [PDF 589 kb]   (2346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/12/12 | پذیرش: 1392/5/25 | انتشار: 1392/8/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها