[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 12   بعدی ]
    ..
    آمار نشریه
    تعداد دوره های نشریه: 11
    تعداد شماره ها: 44
    تعداد مشاهده ی مقالات: 2796318
    تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 679612

    تعداد کل نویسندگان: 908
    نویسندگان غیر تکراری: 833
    نویسندگان تکراری: 75
    درصد نویسندگان تکراری: 8

    مقالات دریافت شده: 1444
    مقالات پذیرفته شده: 353
    مقالات رد شده: 1067
    مقالات منتشر شده: 343

    نرخ پذیرش: 24.45
    نرخ رد: 73.89
    ____
    ..
    :: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
    جلد 8 شماره 2 صفحات 63-35 برگشت به فهرست نسخه ها
    بررسی رابطه جهانی‌شدن فرهنگی و سلیقه‌های مصرفی (مورد مطالعه: افراد 15 تا 45 ساله ساکن شهر شیراز)
    بیژن خواجه نوری ، محمد محمدی
    دانشگاه شیراز
    چکیده:   (4080 مشاهده)
    سلیقه و مد برای بوردیو یک امر بدیهی و ساده است که در ذات انسان جامعه مدرن بوده و می‌توان به‌وسیله آن سلسله مراتب اجتماعی جامعه را درک کرد. آنچه این پدیده را شکل می‌دهد عوامل متعددی است که در این پژوهش سعی شده به بخشی از آن در قالب جهانی شدن در ساحت فرهنگ پرداخته شود. هدف از این پژوهش شناسایی آگاهی از رابطه جهانی‌شدن فرهنگی و سلیقه مصرفی در یک نسل سی ساله (دهه‌های 1350 تا 1370 شمسی) در شهر شیراز می‌باشد. داده‌ها با استفاده از پیمایش بر روی 425 نفر از زنان و مردان جمع‌آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که جهانی شدن فرهنگی تاثیر فراوانی در زمینه سلیقه مصرفی بین نسل یاد شده داشته است؛ در میان متغیرهای جهانی شدن فرهنگی، به ترتیب فردگرایی (6/32)، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین (5/6) و بازاندیشی (8/2) رابطه معناداری با متغیر وابسته دارند که جمعاً توانسته‌اند حدود 42 درصد از سلیقه پاسخگویان را تبیین کنند؛ این عدد به ما می‌گوید 42 درصد از تغییرات سلیقه پاسخگویان تحت تاثیر متغیرهای جهانی شدن می‌باشند.
    واژه‌های کلیدی: سلیقه، سلیقه مصرفی، نسل، جهانی شدن، جهانی شدن فرهنگی.
    متن کامل [PDF 425 kb]   (701 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1397/3/28 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/3/21
    فهرست منابع
    1. انصاری دزفولی، نسرین(1393) تأثیر سبک زندگی مدرن بر ذائقه خوراکی دانش‌آموزان دختر مناطق روستایی شهر اهواز، اولین کنفرانس بین المللی نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت نظام جهانی (مدیریت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امنیت، حسابداری).
    2. باقری، معصومه؛ رضادوست، کریم؛ آوینی، محمود و موالی‌زاده، الهه(1395) «بررسی اثر عامل جهانی‌شدن بر دگرگونی الگوی تغذیه»، فصل‌نامه‌ی توسعه‌ی اجتماعی، دوره‌ی 10، شماره‌ی 4: 59-76.
    3. بوردیو، پیر(1393) تمایز: نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی، ترجمه‌ی حسن چاوشیان، چاپ سوم، تهران: نشر ثالث.
    4. حمیدی، نفیسه و فرجی، مهدی(1386) «سبک زندگی و پوشش زنان در تهران»، فصل‌نامه‌ی تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره‌ی 1: 65-92.
    5. حیدرپور، محمد و محمدی‌مزینانی، آتوسا(1392) جامعه‌شناسی فرهنگ، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
    6. خواجه‌نوری، بیژن؛ پرنیان، لیلا و جعفری، مازیار(1392) «مطالعه‌ی رابطه‌ی جهانی‌شدن فرهنگی با فردگرایی و جمع‌گرایی جوانان مورد مطالعه: شهر شیراز»، جامعه‌شناسی کاربردی، سال 24، شماره‌ی 4: 43-66.
    7. خواجه نوری، بیژن و مقدس، علی اصغر(بهار 1388) «رابطه‌ی بین تصور از بدن و فرآیند جهانی‌شدن (مطالعه‌ی موردی: زنان شهرهای تهران، شیراز و استهبان)»، جامعه‌شناسی کاربردی، شماره‌ی 33: 1-24.
    8. رابرتسون، رونالد(1382) جهانی‌شدن (تئوری‌های اجتماعی و فرهنگ جهانی)، ترجمه‌ی کمال پولادی، تهران: نشر ثالث.
    9. ریتزر، جورج(1380) نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
    10. زنجانی‌زاده اعزازی، هما؛ صنعتی شرق، نادر و محمدی، الهام(1392) «بازشناسی فرایندهای اجتماعی تأثیرگذار بر ذائقه‌ی موسیقیایی»، پژوهش‌نامه‌ی علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، شماره‌ی 1: 65-80.
    11. عنایت، حلیمه و موحد، مجید(1383) «زنان و تحولات ساختاری خانواده در عصر جهانی‌شدن» پژوهش زنان، دوره‌ی دوم، شماره‌ی 2:
    12. فاضلی، محمد(1382) مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.
    13. فاضلی، محمد(1384) جامعه‌شناسی مصرف موسیقی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره اول، شماره‌ی 4: 27-53.
    14. گرنفل، مایکل(1393) مفاهیم کلیدی پیر بوردیو، ترجمه‌ی محمدمهدی لبیبی، تهران: نشر افکار.
    15. گرونو، یوکا(1392) جامعه‌شناسی سلیقه، ترجمه‌ی مسعود کیانپور، تهران: نشر مرکز.
    16. گل محمدی، احمد(1381) جهانی‌شدن، فرهنگ، هویت، تهران: نشر نی.
    17. گیدنز، آنتونی(1377) پیامدهای مدرنیت، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
    18. گیدنز، آنتونی(1378) راه سوم بازسازی: سوسیال دموکراسی، ترجمه‌ی منوچهر صبوری‌کاشانی، چاپ اول، تهران: انتشارات شیرازه.
    19. گیدنز، آنتونی(1379) جهان رها شده، ترجمه‌ی علی‌اصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، تهران: انتشارات علم و ادب.
    20. گیدنز، آنتونی(1383) تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه‌ی ناصر موفقیان، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
    21. لاپتن، دبورا(1380) «بیم و مدرنیزاسیون تأملی»، ترجمه‌ی مریم رفعت‌جاه، فصل‌نامه‌ی ارغنون، شماره‌ی هجدهم: 293-315.
    22. لوپز، خوزه و اسکات، جان(1385) ساخت اجتماعی، ترجمه‌ی حسین قاضیان، تهران: نشر نی.
    23. مرادخانی، مهری(1391) «بررسی تأثیر جهانی‌شدن بر سبک‌های فرزندپروری والدین(مطالعه‌ی موردی: شهر ایلام)»، پایان‌نامه‌‌ی منتشرنشده‌ی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانش‌گاه شیراز، ایران.
    24. ممتاز، فریده(1383) «معرفی مفهوم طبقه از دیدگاه بوردیو»، پژوهش‌نامه علوم انسانی، شماره 41-42: 149-160.
    25. منتظرقائم، مهدی و نورایی‌نژاد، مریم(1389) «مطالعه‌ی کیفی نقش اینترنت در زندگی فردی و حرفه‌ای زنان متخصص اعضای هیأت علمی دانش‌گاه تهران»، زن در توسعه و سیاست، دوره‌ی 8، شماره‌ی 3: 31-56.
    26. مهدوی‌کنی، محمدسعید(1386) «مفهوم سبک زندگی و گستره‌ی آن در علوم اجتماعی»، فصل‌نامه‌ی تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره‌ی اول: 199-230.
    27. وثوقی، منصور و میرزایی، حسین(1387) فردگرایی: تأملی در ابعاد و شاخص‌ها، فصل‌نامه‌ی علوم اجتماعی، شماره‌ی 34: 117-142.
    28. هینس، جف(1381) دین، جهانی‌شدن و فرهنگ سیاسی در جهان سوم، ترجمه‌‌ی داوود کیانی، تهران: انتشارات پژوهش‌کده‌ی مطالعات راهبردی.
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Khaje noori B, mohammadi M. The Study of Relationship Between Cultural Globalization and Consumption Tastes (Case Study: the People of 15 to 45 Years Old Live in Shiraz). scds 2019; 8 (2) :35-63
    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-702-fa.html

    خواجه نوری بیژن، محمدی محمد. بررسی رابطه جهانی‌شدن فرهنگی و سلیقه‌های مصرفی (مورد مطالعه: افراد 15 تا 45 ساله ساکن شهر شیراز). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (2) :35-63

    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-702-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 72 queries by YEKTAWEB 4645