:: دوره 7، شماره 4 - ( 2-1398 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 66-37 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت ایجاد بلوک رسانه‌ای برای همگرایی شبکه‌های خبری برون مرزی صداوسیما
اردشیر زابلی زاده ، هادی ابراهیمی کیاپی
دانشگاه صدا و سیما
چکیده:   (3894 مشاهده)
سازمان صداوسیما به‌عنوان بازوی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه پخش بین‌المللی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خود دارد. این برنامه‌ها به زبان‌های مختلف چون انگلیسی، فرانسوی، آذری، عربی، و ... برای مخاطبان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پخش می‌شود. حجم زیادی از فعالیت‌های بین‌المللی این سازمان در قالب خبر و برنامه‌های خبری است. سه شبکه تلویزیونی العالم، پرس ‌تی‌وی و هیسپان تی‌وی شبکه‌هایی هستند که به پخش خبر به زبان‌های عربی، انگلیسی و اسپانیایی می‌پردازند. در این مقاله با مطالعه تطبیقی شبکه‌های خبری بین‌المللی و تحلیل عملکرد آن‌ها در حوزه برندسازی برای رسانه، پیشنهادی مبنی بر یکپارچه‌سازی برند شبکه‌های خبری بین‌المللی سازمان صداوسیما ذیل یک نام ارائه شده است. بر مبنای این پیشنهاد این سه شبکه در کنار شبکه بین‌المللی خبر، با یک نام و برند به فعالیت خود ادامه خواهند داد و هر یک به‌عنوان شاخه انگلیسی، عربی، اسپانیایی و فارسی یک شبکه خبری واحد شناخته خواهند شد. این اتفاق می‌تواند از طریق ایجاد یک مدیریت برند یکپارچه منجر به تقویت ارزش برند سازمان صداوسیما در سطح مخاطبان بین‌المللی شود.
 
واژه‌های کلیدی: همگرایی، برند رسانه، تلویزیون خبری، صداوسیما، بلوک رسانه‌ای
متن کامل [PDF 722 kb]   (671 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/22 | انتشار: 1398/2/10
فهرست منابع
1. Bergvall, S. (2006). Brand Ecosystem – Multilevel Brand Interaction. In J. E. Schroeder, & M. Salzer-Mörling, Brand culture (pp. 186–197). Taylor & Francis.
2. Esch, F.-R. (2012). Strategie und Technik der Markenführung. München: Vahlen.
3. Hanby, T. (1999). Brands - Dead or Alive? Journal of the Market Research Society, 41(1), 7-18.
4. Interbrand. (2007). The brand glossary. (J. Swystun, Ed.) Palgrave Macmillan.
5. Kapferer, J. N. (2008). New strategic brand management : creating and sustaining brand equity long term. London: Kogan-Page.
6. Korner, M. (2009). Positionierungspotentiale überregionaler Tageszeitungsmarken: Prozess identitätsorientierter Markenbildung am Beispiel der „Neuen Zürcher Zeitung“ und Schweizer Hochschulstudierender. (Doctoral dissertation), University of der St. Gallen.
7. Lowe, G. F. (2009). Strategies of public service media as regards promoting a wider democratic participation of individuals. Directorate General of Human Rights and Legal Affairs, Media and Information Society Division. Strasbourg: Council of Europe.
8. Lowe, G. F. (2011). Respecting the PSB Heritage in the PSM Brand. International Journal on Media Management, 13(1), 21-35.
9. Lowe, G. F., & Palokangas, T. (2011). Heritage Brand Management in Public Service Broadcasting. In P. Iosifidis, Reinventing Public Service Communication : European Broadcasters and Beyond (pp. 128 - 141). Palgrave Macmillan.
10. Malmelin, N., & Moisander, J. (2014). Brands and Branding in Media Management - Towards a Research Agenda. International Journal of Media Management, 16(1), 9-25.
11. McDowell, W. S. (2006). Issues in Marketing and Branding. In A. B. Albarran, S. M. Chan-Olmsted, & M. O.Wirth., Handbook of media management and economics (pp. 229-250). Routledge.
12. Nandan, S. (2005). An exploration of the brand identity–brand image linkage: A communications perspective. Journal of Brand Management, 12(4), 264-278.
13. Schultz, M., & Hatch, M. (2006). A cultural perspective on corporate branding The case of LEGO. In J. E. Schroeder, & M. Salzer-Mörling, Brand Culture (pp. 15-33). Taylor & Francis.
14. فاضلی، محمّد )1383 )گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی، پژوهشنامهی علوم انسانی واجتماعی، پاییز، شمارهی 14 ،16-37
15. 2-محمودی، معصومه )1393 )گفتمان و تصویر دیگری در سفرنامهی ناصر خسرو، مجله-ی برنامهریزی و توسعه گردشگری، شمارهی 11 ،160-178.
16. 3-فرکالف، نرورمن )1379 ،)تحلیل گفتمان انتقاادی، ترجم رهی فاطمره شایسرتهپیرران و همکاران، تهران: مرک ز مطالعات و تحقیقات رسانهها.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 2-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها