AU - Asadian Ardakani, Faezeh AU - Azizi, Fatemeh AU - Farhangi, Ali Akbar TI - Design Model for Cultural Tourism Development in Yazd Province using Interpretive Structural Modeling PT - JOURNAL ARTICLE TA - sabz-scds JN - sabz-scds VO - 9 VI - 4 IP - 4 4099 - http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1004-fa.html 4100 - http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1004-fa.pdf SO - sabz-scds 4 AB  - گردشگری از مهم‌ترین عوامل مولد ثروت و اشتغال در دنیا است. گردشگری فرهنگی همواره از جمله گونه‌های اصلی گردشگری در ایران و به طور کلی کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. این توع گردشگری، می‌تواند دریچه‌های نوینی از شناخت، توسعه و پایداری را برای جوامع به همراه داشته باشد. هدف این پژوهش ارائه‌ی چارچوبی جامع جهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بسترها و زیرساخت‌های لازم جهت توسعه‌ی گردشگری فرهنگی استان یزد می‌باشد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه و نظرخواهی از خبرگان این حوزه، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی با تأکید بر زیرساخت و بسترهای مورد نیاز جهت توسعه در استان یزد شناسایی و در ادامه این عوامل با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)، سطح‌بندی شدند. با توجه به نتایج، عوامل "زیرساخت‌ها، تسهیلات و امکانات اقامتی مناسب و کافی"، "برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در مورد جاذبه‌های فرهنگی" و "وجود راهنمایان فرهنگی مجرب و متخصص"، اساسی‌ترین عوامل در مدل توسعه‌ی گردشگری فرهنگی استان یزد می‌باشند که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج این پژوهش به سیاستگذاران کمک می‌کند تا بتوانند جهت توسعه‌ی گردشگری فرهنگی مسیر مناسب‌تری را انتخاب کنند. CP - IRAN IN - Yazd- Yazd University- Economics, Management & Accounting Faculty LG - eng PB - sabz-scds PG - 59 PT - Research YR - 2021