socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
8
2
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل بهینه برای جلب اعتماد عمومی به سامانه رسیدگی به شکایت ها و اعلامات سازمان بازرسی
Providing an optimal model for gaining public trust in the Complaints System and Inspection Agency's announcements
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
رسیدگی مؤثر به شکایت­ های شهروندان یکی از روش­هایی است که دستگاه­ های دولتی می­توانند در جهت صیانت از حقوق شهروندان اتخاذ نمایند. این پژوهش به دنبال ارائه ­ی مدل بهینه برای جلب اعتماد عمومی به سامانه­ ی رسیدگی به شکایت­ها و اعلامات سازمان بازرسی است. در این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسش­نامه­ی محقق­ ساخته استفاده شده است. جامعه­ ی آماری این پژوهش را مشتریان و کاربران سامانه­ی رسیدگی به شکایت­ها و اعلامات سازمان بازرسی استان مازندران تشکیل می­دهند که در سال 1396 تعداد آن­ها برابر با 24884 نفر بوده ­است که 378 نفر از آن­ها در مطالعه شرکت کردند. پرسش­نامه­ ها بر اساس روش نمونه­ گیری سیستماتیک در جامعه­ی نمونه توزیع شد. نتایج به­ دست­ آمده منجر به تدوین یک مدل شد. مدل تدوینی برای تبیین تغییرات میزان موفقیت در جلب اعتماد عمومی به سامانه­ی شکایت­ها سازمان بازرسی، نشان­دهنده­ی تأثیر معنادار متغیر بیرونی ویژگی­های مشتری و متغیرهای درونی فن­آوری، کیفیت وب­سایت و ویژگی­های سازمان بر اعتماد عمومی به سامانه است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان می­دهد با بهبود کیفیت وب­سایت، وضعیت فن­آوری و ویژگی­های سازمان، می­توان انتظار داشت ویژگی­های مدنظر مشتریان بیش­تر تأمین شود و میزان اعتماد آن­ها به سامانه­ی رسیدگی به شکایت­ها افزایش یابد.
This research seeks to provide an optimal model for gaining public trust in the Complaints System and Inspection Agency's announcements.In this research, a survey method and a researcher-made questionnaire were used. The study population was consist of customers and users of the complaint handling system and the organization's inspection reports in Mazandaran province comprising equal numbers of 24884 people. The sample size was 378 persons. Questionnaires was distributed based on systematic sampling method. The results resulted in the formulation of a model.The results of the compilation model for explaining the changes in the success rate of public trust in the inspection system complaints system shows that significant effect of external variable on customer characteristics and internal variables of technology, Website quality and organization features on public trust in the system. The overall results show that by improving the quality of the website, the status of the technology and features of the organization can be expected customers' characteristics are more likely to be met, and their level of trust in the complaints system will increased.<br>
اعتماد عمومی, سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات, سازمان بازرسی کل کشور
Public trust, Complaints and Statement System, State Inspection Organization
149
174
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1009-1&slc_lang=fa&sid=1
enayat
davoodi
عنایت
داودی
enayat_110_reporter@yahoo.com
5010560836
10031947532846006905
Yes
olom tahghighat university
دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران
afsaneh
mozaffari
افسانه
مظفری
dr.afsaneh.mozaffari@gmail.com
5010560836
10031947532846006906
No
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
ali asghar
kia
علی اصغر
کیا
keya@atu.ac.ir
0040753956
10031947532846006907
No
allameh university
دانشگاه علامه طباطبایی
shahnaz
hashemi
شهناز
هاشمی
shahnaz_hashemi@yahoo.com
0049096230
10031947532846006908
No
Educational Research and Planning Organization
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی