socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
8
3
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان(یک مطالعه ترکیبی)
Present a Model Empowerment of Schools with Emphasis on Social Care System of Students (A Mixed Method Study)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
هدف پژوهش تدوین مدلی جهت توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان می باشد. روش پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) بود، در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی افراد متخصصان بود و در بخش کمی شامل کلیه فرهنگیان آموزش و پرورش شهرهای نکا و ناحیه یک ساری به تعداد 4171 نفر بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 386 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه بود، تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کد گذاری و در بخش کمی از مدل سازی ساختاری در نرم افزار <span dir="LTR">PLS </span> انجام شد. نتایج نشان داد که مدل توانمند سازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی شامل مولفه محوری توسعه مدیریت نظام مراقبت اجتماعی(هیجانی، شناختی و رفتاری)،عوامل موثر(عوامل داخلی و فرایندها)، شرایط زمینه ای(فرایندها و زیر ساخت)، مداخله کننده های(کاهشی و افزایشی)،راهبردهای(پیشگیری و اجرایی) و پیامدهای(برون سیستمی، درون سیستمی، فردی) می باشد که می تواند زمینه اعتلای نظام مراقبت اجتماعی را فراهم آورد. <span dir="LTR"></span>
<em>Purpose</em> <em>of</em> <em>the</em> <em>present</em> <em>study</em><em> is empowerment of schools with emphasis on social care system of students to present a model. The research method was mixed (qualitative - quantitative), in qualitative part grounded theory was used and descriptive-survey method was used in quantitative part. participants in the qualitative section included all </em><em>those responsible</em> <em>the plan,</em> <em>specialists and experts </em><em>in educational sciences, Sociology Psychology, Social Sciences</em><em> and in quantitative part included all of the teachers in Area One of Sari and Neka </em><em>provinces to count of 4171.</em><em> Sampling method in qualitative part was Purposeful sampling and in quantitative art was Stratified random that 386 were selected as the sample population for study.</em><em>The data collection tool in qualitative section was a semi-structured interview and in quantitative section was a researcher-made questionnaire derived from interviews. Data analysis was performed in qualitative part using coding and in quantitative part of structural modeling in PLS software. The results showed that the school empowerment model with emphasized social care system including </em><em>the central component of the development of social care system management(Emotional, cognitive and behavioral),affective factors (internal factors and processes), contextual factors(processes and infrastructure),</em><em>interventions(decreasing and incremental), strategies. (Predictive and Executable) and Consequences (External, Inter-System, Individual).</em>
توانمندسازی مدارس, نظام مراقبت اجتماعی, آموزش پرورش
Empowerment of Schools, Social Care System, Education
113
149
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1097-1&slc_lang=fa&sid=1
Akram
Hossini Sangrizeh
اکرم
حسینی سنگریزه
Hossinisangrizeha@yahoo.com
2064566007
10031947532846006156
Yes
Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Kayomars
Niaz Azari
کیومرث
نیاز آذری
K.niazazari@gmail.com
2064566007
10031947532846006157
No
Islamic Azad University, Sari, Iran
استاد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران