socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
10
2
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان سواد رسانهای تولیدکنندگان محتوای برنامههای صداوسیما (مطالعه ی موردی: صداوسیمای مرکز مازندران)
Survey on Media Literacy of Radio and Television Program Producers (Case study: Mazandaran Radio and Television Center)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span dir="RTL"> </span><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri=""><span b="" lotus=""><span style="color:black">به ­کارگیری فناوریهـای پیشـرفته در تولیـد، زیرسـاخت و ارائـه­ ی محتـوا و خدمـات مورد نیاز مخاطبان، آن­ها را میتواند بیش از پیش به سمت رسانه سوق داده و از گرایش به رسانههای رقیب بازدارد. هدف</span></span> <span b="" lotus=""><span style="color:black">این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای تولیدکنندگان محتوای برنامههای صداوسیمای مرکز مازندران برحسب مؤلفه­ ی درک محتوای پیامهای رسانهای است. پژوهش از نظر نوع، توصیفی- تحلیلی و اطلاعات آن از روش کتاب­خانهای و پیمایش گردآوری شده است. ابزار پژوهش، پرسش­نامه­ ی ساختاریافته بوده که پس از تأیید روایی و پایایی آن، در اختیار 50 نفر از تولیدکنندگان برنامه صداوسیمای مرکز استان مازندران قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که سطح سواد رسانهای پاسخ­گویان در رادیو بیش از تلویزیون و فضای مجازی است. همچنین بر مبنای نتایج، تولیدکنندگان محتوای برنامههای صداوسیما به نسبت سایر افراد جامعه دارای سطح سواد رسانهای به نسبت بالایی هستند؛ اما مشاهده و شناخت محقق از جامعه ­ی آماری و قلمرو مکانی تحقیق، گویای آن است که بیشتر پاسخ­گویان به­ ویژه در حوزه ­ی تلویزیون، دارای سطح سواد رسانهای پایینی هستند و باید با روشهای دیگری آن را افزایش داد. آگاهسازی، مطالعه و آموزشهای حین خدمت همراه با ارتقای سطح فرهنگ جامعه، به­ خصوص در زمینه ­ی استفاده از فناوریهای نوین ارتباطاتی یکی از راهکارهای اساسی در این حوزه است.</span></span></span></span></span></span></span><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><span arial="" dir="LTR" style="font-family:"><span style="color:black"></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">In the recent decades, advanced technologies in production, infrastructure and devices for providing content and services have been provided. The audience can use the media of their interest at any time, with the desired devices</span><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times=""> .</span><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Accordingly, there are many differences in the level of media literacy of the people</span><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span> <span new="" roman="" style="font-family:" times="">This study seeks to determine the level of media literacy of the producer of programs in the Mazandaran broadcasting in terms of the component of understanding media messages</span><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The present research has been collected in terms of descriptive-analytical type and information required for the research is library and survey methods</span><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span calibri="" style="font-family:"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The research tool is a structured questionnaire, after evaluating its validity and reliability, according to the quality of participation, it was provided to 50 producers of Mazandaran broadcasting programs</span><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The research results show that the level of media literacy of the respondents in radio is more than television and cyberspace</span><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span> <span new="" roman="" style="font-family:" times="">Awareness and promotion of community culture and culture building, especially in the field of using new communication technologies is</span> <span new="" roman="" style="font-family:" times="">one of the basic strategies in this field.</span> <span new="" roman="" style="font-family:" times="">Also, according to the results, the producers of Mazandaran Radio and Television have a relatively higher level</span> <span new="" roman="" style="font-family:" times="">of media literacy. However the researcher's observation and knowledge of the statistical community and the spatial domain of the research indicate that the respondents have low media literacy which should be increasing in other ways</span><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span></span></span></span></div>
<span dir="RTL"></span>
سواد رسانهای؛ مخاطب؛ محتوای پیام رسانهای؛ صداوسیمای مرکز مازندران.
Audience, Mazandaran Center Broadcasting, Media Literacy, Media Message Content
133
157
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-870-2&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Babayee
علی
بابائی کلاریجانی
Ali.babaei.k@gmail.com)
3253693341
10031947532846008366
No
Bachelor's degree in journalismt, Islamic Republic of Iran Broadcasting University (IRIBU)
فارغ التحصیل کارشناسی رشته ی روزنامهنگاری، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران.
jahandar
Amiri
جهاندار
امیری
jahandar.amiri553@gmail.com)
3253693341
10031947532846008367
Yes
Assistant Professor Department of Journalism, Islamic Republic of Iran Broadcasting University (IRIBU)
استادیار گروه روزنامهنگاری، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
Ardashir
Zabolyzade
اردشیر
زابلی زاده
azmmf. 9432@gmail.com
3253693341
10031947532846008368
No
Associate Professor Department of Journalism , Islamic Republic of Iran Broadcasting University (IRIBU)
دانشیار گروه روزنامهنگاری، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایرا ن.