socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
3
3
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه میان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و مشارکت سیاسی غیرانتخاباتی
The relationship between Mass Media use and Non-Electoral Political Participation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p>موضوع مقالهی حاضر بررسی رابطه میان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی و خارجی و مشارکت سیاسی غیرانتخاباتی است. روش پژوهش در این تحقیق پیمایشی و برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعهی آماری تحقیق شامل تمامی افراد 18 سال به بالای شهر همدان است که در زمان تحقیق (خردادماه، 1390) در این شهر سکونت داشتهاند. حجم نمونه 400 نفر و شیوهی نمونهگیری هم خوشهای چند مرحلهای است. نتایج این پژوهش در خصوص میانگین مشارکت سیاسی غیر انتخاباتی نشان میدهد که این نوع از مشارکت با میانگین (60/0 از 4) در سطح پایینی قرار دارد. همچنین بررسی میانگینها در خصوص مشارکت سیاسی غیر انتخاباتی نشان میدهد که بیشترین میانگین با (9/1 از 4) به گویهی هواداری از یک شخص، و یا یک جریان سیاسی اختصاص دارد که اندکی پایینتر از سطح متوسط قرار داشته و از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخورداراست. رگرسیون خطی چند متغیّره، متغیّرهای مستقل با متغیّر مشارکت سیاسی غیرانتخاباتی در این پژوهش نشان میدهد که بیشترین میزان تأثیر گذاری بر متغیّر وابستهی مشارکت سیاسی غیرانتخاباتی از سوی متغیّر (استفاده از تحلیل رسانههای داخلی) است و این متغیّر توانسته 4/18 درصد از فضای مفهومی متغیّر وابسته را تبیین کند.</p>
<p>This paper examines the relationship between the use of internal and external communications and political participation is Ghyrantkhabaty. The survey method was used to collect the required data from the questionnaire used. The population of the study consisted of all participants with 18 years old from Hamadan in June, 1390. The sample size was 400 and the multi-stage cluster sampling method was used. The results show the average non-electoral political participation. This type of partnership with the mean (0/60 of 4) located on the lower level. The non-electoral political participation shows that the highest average (1/9 of 4) to support items of a person, or a political movement dedicated slightly below the average level and the situation is relatively good. Multivariate linear regression variables with independent variables in this study show that political participation in Ghyrantkhabaty has the highest influence on the dependent variable, which is non-electoral political participation (internal media analysis) and This variable could explain about % 18.4 of the dependent variable space concept.</p>
وسایل ارتباط جمعی, رسانههای برون مرزی, مشارکت سیاسی غیرانتخاباتی, اعتماد نهادی
Mass media, Overseas media, Non-electoral political participation, Institutional trust.
155
180
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
Reza
fezell
رضا
فاضل
fazel149@gmail.com
10031947532846001086
10031947532846001086
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
Hossein
Rezaii
حسین
رضایی
rezaii.hossein@yahoo.com
10031947532846001087
10031947532846001087
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز