socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
3
4
online
1
fulltext
fa
هژمونی مردانهی جامعهپذیری در ایران
Masculine Hegemony of Socialization in Iran
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">هدف اساسی تحقیق حاضر این است که مهمترین ویژگیهای مرتبط با چگونگی بازنمایی فرآیند جامعه پذیری و شکلگیری هویت­های دینی و ملی و قومی را با تاکید بر نقش عنصر جنسیت و جایگاه سیستم های آموزشی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا از این طریق، مبانی نظری و یافته­های پژوهشی لازم بمنظور سنجش بازتولید مدل هژمونی مردانه جامعه­پذیری در ایران ارائه گردد. مطابق یافته­های این تحقیق، بازتولید الگوهای ناظر بر هژمونی مردانه از طریق سیستم آموزشی در عرصه­های گوناگون جامعه پذیری جنسیتی و دینی و ملی، کاملاً چشمگیر و فراگیر است، که تایید کننده این واقعیت اساسی است که تفوق مطلق جنس مذکر اصولا معطوف به مفروضات و گزاره­هایی است که پیشاپیش پذیرفته شده و قطعی تلقی می­شوند و بر اساس آنها نقش­های جنسیتی متفاوت برای مردان و زنان در فرهنگ و اقتصاد خانواده و جامعه شکل یافته و سازماندهی می­شوند و چنین باورهایی را از طریق مکانیسم­های متعدد جامعه پذیری بویژه سیستم­های آموزشی و رسانه ای در جامعه تقویت و نهادینه می­کنند. </p>
<p>This article primarily aims to present research-based evidence to examine the main gender characteristics associated with socialization. It focuses on three aspects of socialization: gender socialization, religious socialization, and national socialization. Using the symbolic interaction theory and the socialization theory, this article particularly explores the construction and representation of gender identity through Iran’s educational system. According to the findings of this study, the dominance of male gender is the key pattern and a visible observation which applies to all aspects of socialization considered in this analysis. This provides further research-based evidence to support the existing knowledge in which the masculine hegemony is taken for granted in the society and economy, a principal pattern that is also internalized and transformed through educational media from generation to generation. </p>
هژمونی مردانه, جامعه پذیری, جنسیت, مذهب, قومیت, سیستم آموزشی و رسانهای
133
155
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-1-22&slc_lang=fa&sid=1
یعقوب
فروتن
y.foroutan@umz.ac.ir
10031947532846001073
10031947532846001073
Yes
دانشگاه مازندران