socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
4
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایهی اجتماعی با میزان مسؤولیّتپذیری دانشجویان دانشگاه
Social capital and moral intelligence: Students’ responsibility at University of Kashan
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">هدف تحقیق حاضر، تحلیل روابط ساده و چندگانه میان هوش اخلاقی و سرمایه­ی اجتماعی با میزان مسؤولیّت­پذیری دانشجویان دانشگاه است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی هم­بستگی است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل همه­ی دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 94-1393 مشتمل بر 7132 نفر است که با استفاده از فرمول حجم نمونه، 258 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای به­دست آمده است. ابزار گردآوری اطّلاعات در این تحقیق، سه پرسش­نامه­ی هوش اخلاقی در قالب 40 گویه در سه مؤلّفه (راستگویی، بخشش و دل­سوزی)، پرسش­نامه­ی سرمایه­ی اجتماعی در قالب 24 سؤال در چهار مؤلّفه (مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، تعلّق اجتماعی و اعتماد اجتماعی) و پرسش­نامه­ی مسؤولیّت­پذیری در قالب 42 سؤال در پنج مؤلّفه (خودمدیریّتی، امانت­داری، وظیفه­شناسی، سازمان­یافتگی و پیشرفت­گرایی) برحسب طیف پنج درجه­ای لیکرت بوده است. روایی محتوایی هر سه پرسش­نامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته و پایایی پرسش­نامه­ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش اخلاقی 83/0، سرمایه­ی اجتماعی 87/0 و مسؤولیّت­پذیری 91/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها نیز در سطح استنباطی (ضریب هم­بستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون <span dir="LTR">t</span>) با استفاده از نرم­افزار آماری <span dir="LTR">spss</span> انجام گرفته است. یافته­ها نشان می­دهد که میانگین هر یک از مؤلّفه­های هوش اخلاقی، سرمایه­ی اجتماعی و مسؤولیّت­پذیری از میانگین فرضی (3) بیش­تر است و بین هر یک از مؤلّفه­های هوش اخلاقی و سرمایه­ی اجتماعی با مسؤولیّت­پذیری رابطه­ی مثبت و معنادار وجود دارد. </p>
<pre>
The purpose of this research was to analyzesimple and multiple relationships between social capital and moral intelligence with the responsibility in students at University of Kashan. Research type was descriptive correlative. The statistical population consisted of 7132 students in Universities of Kashan in an academic year 2014-2015.Cocran Formula from the 2700 was used to choose 258 students through the stratified randomized sampling.The instrument used forgathering information were a moral intelligence questionnaire with 40 items in 3 component (honest, forgiveness & compassion), social capital questionnaire with 24 items in 4 components (social partnership, social integration, social belongings& social trust) and a responsibility questionnaire with 42 items in 5 components (self-management, trusteeship, dutiful, organizing & progressivism) based on 5 likert scales. The validity of Questionnaires was confirmed by experts. Through Cronbach alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.83 for moral intelligence, 0.87 for social capital and 0.91 for responsibility. Data analyses were used in level inferential statistics (correlation, t-test, regression) through SPSS and Amos software’s. Finding showed mean of moral intelligence, social capital and responsibility components are bigger than average (3). There are positive and significant relationship between all of components moral intelligence and social capital with responsibility.</pre>
هوش اخلاقی, سرمایهی اجتماعی, مسؤولیّتپذیری, دانشگاه, دانشجو.
Moral Intelligence, Social Capital, Responsibility, University, Students
69
95
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-159-4&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Rahimi
حمید
رحیمی
dr.hamid.rahimi@gmail.com
10031947532846001046
10031947532846001046
Yes
دانشگاه کاشان
Asieh
Mohammadian
آسیه
محمدیان
10031947532846001047
10031947532846001047
No
دانشگاه کاشان