socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
5
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر فعالیت های رقابتی و غیررقابتی بر رشد اجتماعی دانش آموزان دانش-آموزان 9-7 و 12-10 سال
The effect of competitive and non-competitive physical activity on the social development of 7 to 9 and 10 to 12 year old students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:2.0pt;">پژوهش نیمه تجربی حاضر با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون گروه­های تصافی و با هدف مقایسه تأثیر فعالیت­های رقابتی و غیررقابتی بر رشد اجتماعی دانش­آموزان 7 تا 9 با 10 تا 12 ساله انجام شد<span dir="LTR">.</span> جامعه­آماری این پژوهش 2200 دانش­آموزان پسر مدارس ابتدایی خلیل­آباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. ابتدا به صورت تصادفی 4 مدرسه ابتدایی انتخاب و دانش­آموزان دو آموزشگاه در گروه فعالیت­های رقابتی و دانش­آموزان دو آموزشگاه دیگر در گروه غیررقابتی قرار گرفتند. مقیاس رشد اجتماعی واینلند، به عنوان پیش­آزمون در اختیار شرکت­کنندگان قرار گرفت. طول دوره اجرای برنامه تمرینی 12 هفته و هر هفته دو جلسه بود. در انتهای مداخله از گروه­ها پس­آزمون به عمل آمد. پس از القاء شرایط ورود داده­های بدست آمده از 200 شرکت­کننده مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اثر تعامل گروه رقابتی ـ غیررقابتی با گروه سنی بر نمره­های پس آزمون معنی­دار است (005/0 <span dir="LTR">P</span><span dir="LTR">=</span> و 89/7 <span dir="LTR">f</span><span dir="LTR"> <sub>(1,199)</sub>=</span>).</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجه­ گیری</span>:</strong><span dir="RTL"> نتایج نشان داد </span><span dir="RTL">فعالیت­های رقابتی و غیررقابتی تأثیرات متفاوتی بر رشد اجتماعی دانش­آموزان 9-7 و 12-10 سال دارند. </span><span dir="RTL">در نتیجه می­توان از آن به عنوان یک روش مداخله­ای مثبت در جهت بهبود رشد اجتماعی دانش­آموزان به خصوص در سنین بالاتر استفاده کرد.</span></p>
<p style="margin-left:2.0pt;"><strong>Aims:</strong> This study was conducted to Comparison of the effects of competitive and non-competitive physical activity on the social development of 7 to 9 and 10 to 12 year old students.</p>
<p style="margin-left:2.0pt;"><strong>Methods:</strong> Semi-experimental pretest-posttest design with two competitive and non-competitive physical activity random groups used for the present study. The participants were 200 elementary school male students in Khalilabad during the year 2016. participants of two schools assigned randomly to competitive physical activity group and the students in the other two schools were assigned to the non-competitive physical activity group. Winelend Social Growth Scale was given to the participants as pre-test. The treatment was totally 12 weeks and two sessions per week. At the end of the experiment post-test was conducted.</p>
<p style="margin-left:2.0pt;"><strong>Findings:</strong> The results of Multivariate covariance analysis showed the meaningful impact of competitive- noncompetitive activities interaction with age category (P = 0/005 and f <sub>(1,199)</sub> =7/89)<span dir="RTL">.</span></p>
<p style="margin-left:2.0pt;"><strong>Conclusion:</strong> The competitive and non-competitive activities have different effects on students' social growth of 9-7 and 12-10 years old. As a result it can be used as a positive interventions to improve social development of the students.</p>
ورزش, رشد اجتماعی, کودکان
sport, social development, children
113
126
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-297-1&slc_lang=fa&sid=1
جعفر
صداقتی
sedaghati_jaafar@yahoo.com
0901724531
10031947532846001995
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی
عبداله
قاسمی
a_gh_m2003@yahoo.com
0201256356
10031947532846001996
No
دانشگاه آزاد اسلامی
معصومه
شجاعی
e5shojaei@yahoo.com
0435736429
10031947532846001997
No
دانشگاه الزهرا