socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
6
4
online
1
fulltext
fa
جهانیشدن فرهنگی و دگرگونیِ هویت نسلی: بررسی سبک زندگیِ نسل والدین و فرزندان در سنندج
Cultural Globalization and the Change of Generational Identity: A Study on the Lifestyle of Parents and Children’s Generation in Sanandaj (Kurdistan)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
جهانیشدن به منزله یکی از منابع نوین دگرگونی تاریخی، زیستجهان اجتماعی ـ فرهنگی ما را به شیوهای متمایز از اشکال پیشین دگرگون ساخته است. مقاله حاضر درچارچوب نظریه تغییرات دورهای اینگلهارت و نظریه هویت نسلی بالس به بررسی دگرگونی و تفاوت نسلی درسایه تجارب و فرایندهای جهانیشدن فرهنگی پرداخته و استدلال می­کند که ذهنیت و تجربه نسلی در عصر جهانیشدن به برساخت متفاوتی از هویت نسلی در بین نسل والدین و نسل فرزندان منجر شده است. از نظر روششناسی این پژوهش به شیوه پیمایشی و بااستفاده از تکنیک پرسشنامه دربین دو نسل فرزندان و والدین در شهر سنندج در استان کردستان به اجرا درآمده است. یافتهها بیانگر این است که سبک زندگی ـ به مثابه شاخصی برای سنجش هویت اجتماعی ـ در نسل فرزندان بیشتر از نسل والدین از ابژههای جهانی شدن فرهنگی تأثیر میپذیرد. جهانیشدن سبک زندگی در مولفههایی چون «هنجارهای مصرف»، «گذران اوقات فراغت»، «رفتارهای خانوادگی»، «تعلق زبانی» و «ارزشها و باورها» در بین نسل فرزندان بیش از نسل والدین دیده میشود. نتایج همچنین بیانگر این است که تبعیت از سبک زندگی جهانی در بین طبقات بالا و افراد تحصیلکرده بیشتر از طبقات پایین و افراد با تحصیلات پائینتر است.
Globalization as a new source of historical change, has changed our social - cultural lifeworld in a manner distinct from previous forms. The paper based on Ingelehart periodic change theory and the theory of Bollas generation formation, has evaluated the difference in generational identity in the light of globalization experience and processes. Accordingly, the paper argues that the formation of generational mentality and experience in the era of globalization is distinct from traditional identification patterns and hence the construction of social identity and lifestyle of children more than their parents' generation is confronted by objects coming from globalization. Methodologically, this study has been conducted Using the survey method through questionnaires between the two generation groups in the city of Sanandaj (Kurdistan, Iran). The research findings indicate that lifestyle in children generation is affected by norms and global objects more than parents' generations. Globalization of lifestyle by factors such as "consumption norms", "spending the leisure", "family behaviors", " language belongings" and "values and beliefs" is observed among the generation of the children more than generation of parents. The results also indicate that adherence to the global lifestyle is observed among the high educated classes of society more than less educated classes.
جهانیشدن فرهنگی, سبک زندگی, هویت اجتماعی, هویت نسلی, دگرگونی نسلی
Cultural Globalization, Lifestyle, Social Identity, Generational Identity, Generational Change
87
111
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-380-2&slc_lang=fa&sid=1
Hamed
Shiri
حامد
شیری
hamedshiri2003@yahoo.com
2949102204
10031947532846004140
Yes
Payam e Noor
دانشگاه پیام نور