socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1392
5
1
gregorian
2013
8
1
2
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش سرمایه ی اجتماعی بر میزان دانش آفرینی در میان کارکنان شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی
Deliberating on the Role of Social Capital on the Knowledge Creation
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin-bottom: 0.0001pt text-indent: 14.2pt line-height: normal"><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">در سالهای اخیر سازمانها و شرکتهای مختلف، پیوستن به
روند دانش را آغاز کردهاند.بنابراین، از سازمانها انتظار میرود که با سرعت بیشتری
در خلق دانشهای نوین (دانشآفرینی) تلاش کنند تا با دانش خود در رفع مشکلات و
نیازهای جامعه از هر حیث بیش از پیش مفید واقع شوند. نوناکا و تاکوچی</span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">، مدل پویایی از دانشآفرینی
را مطرح کردهاند. براین اساس، دانشآفرینی سازمانی را با ابعاد جامعهپذیری،
بیرونیسازی، ترکیب و درونیسازی مشخص کردهاند. «دانشآفرینی» وابسته به علل و
عوامل متفاوتی است؛ از آن جمله میتوان به مقولهی سرمایهی اجتماعی اشاره کرد.
سرمایهی اجتماعی در برگیرندهی مشارکت اجتماعی است که میتواند بازتولید فرایند
دانشآفرینی را تسریع بخشد. بدین علت که در جامعهای که فاقد سرمایهی اجتماعی
کافی است سایر سرمایهها تلف میشوند. از این رو، موضوع سرمایهی اجتماعی بهعنوان
یک اصل محوری برای دستیابی به دانشآفرینی، ضروری مینماید. </span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus' color: rgb(13, 13, 13)">این تحقیق به روش
پیمایشی و با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی در میان کلیهی کارکنان شرکت
مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی، با حجم نمونه 381 نفر انجام گرفته است.نتایج
حاکی از آن است که میان سرمایهی اجتماعی با دانش آفرینی رابطهی مثبت و معنیداری
وجود دارد.</span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'">
و متغیّرهای مشارکت اجتماعی، اعتماد نهادی و اعتماد میان شخصی توانستهاند در
مجموع 36 درصد از واریانس دانش آفرینی را تبیین کنند.</span><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Lotus'"><o:p /></span></p>
In recent years, various organizations and companies have begun joining to the process of knowledge. Therefore, the organizations are expected to more rapidly create new knowledge (Knowledge Creation) and try to solve the problems and needs of society with their knowledge in any respect and become much more useful. Takeuchi and Nonaka offered a dynamic model of Knowledge Creation. Accordingly, organizational knowledge creation has been determined with socialization, externalization, compositions and internalization dimensions. "Knowledge Creation" is dependent on various reasons and factors such as social capital.
Social capital includes the social participation which can accelerate the reproduction process of knowledge creation, because this is a society that lacks sufficient social capital and other assets are being wasted. Therefore, the issue of social capital as a guiding principle for achieving knowledge creation seems necessary. This study is a cross sectional survey using a stratified random sampling method. Statistical population of study includes the all employees in Power Management in East Azerbaijan from whom we choose 381 as samples of study. Results of this study indicate that there is a positive and significant relationship between social capital and knowledge creation. Public participation, institutional trust and interpersonal trust variables have been able to explain 36% of variance in knowledge creation.
دانش آفرینی, مشارکت اجتماعی, اعتماد میان شخصی, اعتماد نهادی.
knowledge creation, social participation, Interpersonal trust, Institutional trust.
71
100
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-2-41&slc_lang=fa&sid=1
محمد
عباس زاده
somayehkeykawosi@ymail.com
1003194753284600102
1003194753284600102
Yes
محمد باقر
علیزاده اقدم
1003194753284600103
1003194753284600103
No
سمیه
کیکاوسی
1003194753284600104
1003194753284600104
No
رعنا
پور محمد
1003194753284600105
1003194753284600105
No