socio-cultural Development Studies
مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي
scds
Literature & Humanities
http://journals.sabz.ac.ir/scds
1
admin
2322-3367
8
10.52547/scds
14
8888
13
fa
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
4
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل اجتماعی قلـــدری در میان دانش آموزان (مطالعه موردی دوره متوسطه شهر ساری)
Social Explanation of School Bullying (A Case Study on Sari City’s High School Students)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p>قلدری در مدارس موضوعی روان شناختی- اجتماعی است که از دهه ی 1980 توجه محققین و محافل علمی را برانگیخته است . این پژوهش به هدف بررسی تبیین پذیری این آسیب توسط نظریات خودکنترلی (نظریهی عمومی جرم)، هم نشینی افتراقی و فشار عمومی نگاشته شده است. روش تحقیق پژوهش حاضر، پیمایشی و مقطعی میباشد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق، همه دانش-آموزان دبیرستانی پایه ی اول تا سوم در منطقهی شهری ساری هستند. در مجموع تعداد 410 نفر افراد مورد مطالعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب گردیدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که 6/7 درصد از پاسخگویان اصلاً قلدری ندارند. همچنین قلدری 4/65 درصد از افراد در حد کم، 2/22 درصد در حد متوسط و 9/4 درصد از افراد در حد زیاد میباشد. علاوه بر این قلدری دانشآموزان پسر، به طرز معناداری بیشتر از دانشآموزان دختر میباشد. نتایج مدل رگرسیونی نشان میدهد که خودکنترلی پایین ، پیوند افتراقی و فشار عمومی به ترتیب قویترین پیشبینی کنندههای قلدری میباشند.</p>
<p>School Bullying is a complex, widespread issue involving students for years however this psychosocial phenomenon has gained attention among researchers from 1980s. Most of the researches on bullying are mainly done by psychological perspective, thus this study tries to highlight the social factors associated with bullying. Given the aim of the study, three of the most famous criminology theories: General theory of crime, Differential association theory and General strain theory (GST) were chosen as the theoretical framework and three types of bullying (verbal, physical & social) were considered. Based on the theories It has been hypothesized that there is a positive correlation between low self control and bullying, differential association and bullying and general strain and bullying. The population of the study consists of all the high school students from first to third grade in Sari's urban area. A total of 410 persons were selected by stratified random sampling proportional to size. The results showed that 7.6 percent of the respondents never involved in bullying. 65.4 percent of students have bullying in low level, 22.2 percent in moderate and 4.9 percent of those in high extents. Also boys bully more than girls. Multiple regression analysis results also show that the variables low Self-control, differential association, and general strain are the strongest predictors of bullying.</p>
قلدری, خودکنترلی پایین, فشار عمومی, پیوند افتراقی, دانشآموزان دبیرستانی
Bullying, Low self-control, General strain, Differential association, High school students
9
39
http://journals.sabz.ac.ir/scds/browse.php?a_code=A-10-26-1&slc_lang=fa&sid=1
Akbar
Aliverdinia
اکبر
علیوردی نیا
aliverdinia@umz.ac.ir
10031947532846001042
10031947532846001042
Yes
University of Mazandaran
دانشگاه مازندران
Maryam
Sohrabi
مریم
سهرابی
m.sohrabi.artan@gmail.com
10031947532846001043
10031947532846001043
No
University of Mazandaran
دانشگاه مازندران