@article{ author = {}, title = {Science and Religion Discourse in the Fundamental Reform Document of Education (FRDE)}, abstract ={Introduction: Fundamental Reform Document of Education is one of the valid documents to show the socialization process of students, so it should pay attention, with no reduction, to science and religion aspects. According to this point the main question of the research is what's the discoursive position of the mentioned document in encountering science and religion? Method: Since this study is documentary and based on analyzing text, it's done by using discourse analysis method, evolution assertion analysis, and qualitative content analysis. Its reliability is achieved through editing the categories by experts. Interpeting the data is based on the researcher's deduction and their compatibility with sociology of science theories. Results: The fundamental evolution document used marked words and value metaphors in introducing the ideals, goals, plans and methods of promoting science, in contrast to the language of science which has changed scientific discourse into religious discourse. Discussion: The fundamental evolution document recognized that the science learning process was based on the old methods of producing knowledge and the deficit model, and has not paid much attention to new ways of producing knowledge (Gibbons’ theory) and networking. The empty signifier of the fundamental evolution document is the "enculturational model" and "tacit knowledge".  }, Keywords = {Vision document, Fundamental Reform Document, religious discourse, scientific discourse}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {9-34}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {گفتمان علم و دین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش}, abstract_fa ={مقدمه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، یکی از اسناد معتبر برای ترسیم فرایند جامعه‌پذیری دانش آموزان است. لذا  انتظار می‌رود بدون تقلیل گرایی، به دو بعُد علم و دین توجهه نماید. بر این اساس سئوال اصلی تحقیق آن است که موضع گفتمانی سند مذکور در مواجهه با علم و دین چیست؟ روش: مطالعه‌ی حاضر ار نوع اسنادی و تحلیل متن است لذا از روش تحلیل گفتمان، تحلیل ارزشیابی و تحلیل محتوا کیفی استفاده شده است. روایی تحقیق از طریق اصلاح و تعدیل مقوله‌ها بر اساس نظر متخصصان اعمال گردید. تفسیر داده‌ها بر اساس استنباط محقق و هم‌خوانی یافته‌های به دست آمده با نظریات اندیشمندان جامعه‌شناسی علم انجام پذیرفته است. یافته‌ها: سند تحول بنیادین در معرفی آرمان‌ها، اهداف، برنامه‌ها و راهکارهای ترویج علم بر خلاف زبان علم از واژگان نشان‌دار و استعاره‌های ارزشی استفاده نموده است و این امر سبب شده تا گفتمان علمی به گفتمان دینی مبدل شود. بحث: سند تحول بنیادین، فرایند علم آموزی را مبتنی بر شیوه‌های قدیم تولید دانش و مدل کمبود (مدل تقصانی) می‌داند و به شیوه‌های جدید تولید دانش (نظریه گیبونز) و شبکه‌سازی التفات چندانی نکرده است.  دال خالی سند تحول بنیادین، «الگوی فرهنگ‌پذیری» و «دانش ضمنی» است.  }, keywords_fa = {سند چشم‌انداز؛ سند تحول بنیادین؛ گفتمان دینی؛ گفتمان علمی}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-486-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-486-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} } @article{ author = {daneshmehr, hossein and firouzabadi, sayed ahmad and alinejad, karim}, title = {Industrialization and social and environmental consequences; narrative analysis of the inhabitants of Mahabad petrochemical project}, abstract ={  The present study seeks to analyze the environmental and social consequences of the entry of petrochemical industry into local communities of around the Mahabad Petrochemicals Project. The used method is qualitative and the technique of information analysis is narrative thematic analysis. Data were collected using narrative interviews and the theoretical sampling method used to answer the research objectives, so 21 interviews with people who had lived experience with the project, executed. Interviews have been analyzed in two stages: Open (Primary and Focused) and Axial coding. The main themes from interviews in the social dimension are 34 original concepts under 9 main categories (decrease in local community cohesion, social divergence, decrease in social security, top-down development, lack of transparency and civil rights violations, decrease in mental vivacity of indigenous people, alienation with project, stimulating dissatisfaction of the people and the material benefit of some people). In the environmental dimension, 21 primary concepts under the 7 main categories (air pollution, pollution of land and products, reduced water resources, environmental breaking the law by petrochemical project, optical pollution, respiratory troubles and concerned about the future of the environment}, Keywords = {Petrochemical industry, social consequences, environmental consequences, Mahabad, narrative thematic analysis.}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {35-62}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {صنعتی شدن و پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی؛ تحلیل روایت ساکنان پیرامون طرح پتروشیمی مهاباد}, abstract_fa ={پژوهش حاضر در پی تحلیل پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی ورود صنعت پتروشیمی بر جوامع محلی پیرامون طرح پتروشیمی مهاباد است. روش تحقیق مورداستفاده کیفی و تکنیک تجزیه و تفسیر اطلاعات، تحلیل روایت مضمونی است. داده­ها با استفاده از مصاحبه روایی جمع‌آوری شده‌اند و از روش نمونه‌گیری نظری جهت پاسخ به اهداف تحقیق استفاده شده است، بطوریکه با 21 نفر از مطلعین کلیدی محلی که دارای تجربه‌زیسته از طرح بوده‌اند، مصاحبه صورت گرفته‌است. مصاحبه‌ها در دو مرحله کدگذاری باز (اولیه و متمرکز) و محوری مورد تحلیل قرارگرفته‌اند. مضامین اصلی حاصل از مصاحبه‌ها در بعد اجتماعی تعداد 34 مفهوم اولیه که در زیر 9 مقوله اصلی (کاهش انسجام اجتماعات محلی، واگرایی اجتماعی، کاهش امنیت اجتماعی، توسعه آمرانه، عدم شفافیت و نقض حقوق مدنی، کاهش سرزندگی ذهنی مردم بومی، احساس بیگانگی با طرح، برانگیختن نارضایتی مردم و بهره‌مندی مادی برخی از مردم) قرارگرفته‌اند و در بعد زیست‌محیطی 21 مفهوم اولیه که در زیر 7 مقوله اصلی (آلودگی هوا، آلودگی زمین و محصولات، کاهش منابع آبی، قانون‌گریزی زیست‌محیطی پتروشیمی، آلودگی نوری، ایجاد ناراحتی‌های تنفسی و نگرانی نسبت به آینده محیط‌زیست) قرارگرفته‌اند}, keywords_fa = {صنعت پتروشیمی, پیامدهای اجتماعی, پیامدهای زیست‌محیطی, مهاباد, تحلیل روایت مضمونی.}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-613-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-613-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} } @article{ author = {}, title = {A study of factors affecting on teenagers’ tendency toward modern behaviors (case study: female high school students in Meybod)}, abstract ={Usually young generation in traditional cities grappling with several issues. Attractions modern life and the limitations of traditional life in limbo tendency to treat them with the new and traditional.In this regard, this article seeks to explore the issue of what factors influence students towards new behaviors among high school girls in Meybod. Research method was survey and Data collected by a questionnaire. The population of research were female high school students of Iran, Meybod in 2014-2015 academic year. Number of 384 students according to Cochran’s formula using  Random Stratified Sampling were chosen. Research instrument was approved by content validity and Cronbach’s alpha was used to evaluate the reability. tendency toward modern behaviors Has Measured in Four dimension(Tend toModernleisure activities,Tend toManagementbody, Tend toModernverbalbehaviorand Tend toRelationshipwith the opposite sex).Findings of the study showed that among independent variables Age, Socio-economic status, Field of Study, Individualism,Materialism,Secularism,Rationalism,Gender Egalitarianism,Parentsmodernization, Conformitywith friends had significant relationship with tendency toward modern behaviors. multiple regression showed that Six Variables included Materialism,Individualism,Parentsmodernization,Gender Egalitarianism,Age, and Socio-economic status are important variables for explanation ofteenagers’ tendency toward modern behaviors. Result of regression analysis showed that independent variables used in equation explain 42 percent of dependent variable variance.}, Keywords = {teenagers, modern behaviors, Individualism, Materialism}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {63-86}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {بررسی عوامل مرتبط برگرایش نوجوانان به رفتارهای نو مورد مطالعه: دانش آموزان دختر دبیرستان‌های شهرستان میبد}, abstract_fa ={این مقاله درصدد واکاوی این مسئله است که چه عواملی برگرایش نوجوانان به رفتارهای نو در بین دختران دبیرستانی شهرستان میبد نقش داشته اند. تحقیق حاضر باتکنیک پیمایش و داده‌ها باابزار پرسش‌نامه جمع آوری شده اند. جامعه آماری تحقیق، دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر میبد در سال تحصیلی 1394-1393 بود. تعداد 384 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب انتخاب شد. اعتبار ابزار به وسیله روش اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش پایایی ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. گرایش به رفتارهای نو در چهار بعد تمایل به فعالیت‌های فراغتی مدرن، تمایل به مدیریت بدن، تمایل به رفتارهای کلامی نو و تمایل به ارتباط با جنس مخالف سنجیده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که ازمیان متغیرهای مورد بررسی، سن، فردگرایی، مادی گرایی، برابرگرایی جنسیتی، همنوایی با دوستان و نوگرایی والدین رابطه معناداری با میزان گرایش به رفتارهای نو داشتند. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه از نقش معنادار پنج متغیر مادی‌گرایی، فردگرایی، نوگرایی والدین، برابرگرایی‌جنسیتی، سن حمایت کرد که در این میان مادی‌گرایی و فردگرایی بیشترین نقش را در تبیین متغیر گرایش به رفتارهای نوجوانان ایفا کرد.}, keywords_fa = { نوجوانان, رفتارهای نو, فرد‌گرایی, مادی‌گرایی}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-508-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-508-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} } @article{ author = {Shiri, Hame}, title = {Cultural Globalization and the Change of Generational Identity: A Study on the Lifestyle of Parents and Children’s Generation in Sanandaj (Kurdistan)}, abstract ={Globalization as a new source of historical change, has changed our social - cultural lifeworld in a manner distinct from previous forms. The paper based on Ingelehart periodic change theory and the theory of Bollas generation formation, has evaluated the difference in generational identity in the light of globalization experience and processes. Accordingly, the paper argues that the formation of generational mentality and experience in the era of globalization is distinct from traditional identification patterns and hence the construction of social identity and lifestyle of children more than their parents' generation is confronted by objects coming from globalization. Methodologically, this study has been conducted Using the survey method through questionnaires between the two generation groups  in the city of Sanandaj (Kurdistan, Iran). The research findings indicate that lifestyle  in children generation is affected by norms and global objects more than parents' generations. Globalization of lifestyle by factors such as "consumption norms", "spending the leisure", "family behaviors", " language belongings" and "values and beliefs" is observed among the generation of the children more than generation of parents. The results also indicate that adherence to the global lifestyle is observed among the high educated classes of society more than less educated classes. }, Keywords = {Cultural Globalization, Lifestyle, Social Identity, Generational Identity, Generational Change}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {87-111}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {جهانی‌شدن فرهنگی و دگرگونیِ هویت نسلی: بررسی سبک زندگیِ نسل والدین و فرزندان در سنندج}, abstract_fa ={جهانی‌شدن به منزله یکی از منابع نوین دگرگونی تاریخی، زیست‌جهان اجتماعی ـ فرهنگی ما را به شیوه‌ای متمایز از اشکال پیشین دگرگون ساخته است. مقاله حاضر درچارچوب نظریه تغییرات دوره‌ای اینگلهارت و نظریه هویت‌ نسلی بالس به بررسی دگرگونی و تفاوت نسلی درسایه تجارب و فرایندهای جهانی‌شدن فرهنگی پرداخته و استدلال می­کند که ذهنیت و تجربه نسلی در عصر جهانی‌شدن به برساخت متفاوتی از هویت نسلی در بین نسل والدین و نسل فرزندان منجر شده است. از نظر روش‌شناسی این پژوهش به شیوه پیمایشی و بااستفاده از تکنیک پرسشنامه دربین دو نسل فرزندان و والدین در شهر سنندج در استان کردستان به اجرا درآمده است. یافته‌ها بیانگر این است که سبک زندگی  ـ به مثابه شاخصی برای سنجش هویت اجتماعی ـ در نسل فرزندان بیشتر از نسل والدین از ابژه‌های جهانی شدن فرهنگی تأثیر می‌پذیرد. جهانی‌شدن سبک زندگی در مولفه‌هایی چون «هنجارهای مصرف»، «گذران اوقات فراغت»، «رفتارهای خانوادگی»، «تعلق زبانی» و «ارزش‌ها و باورها» در بین نسل فرزندان بیش از نسل والدین دیده می‌شود. نتایج همچنین بیانگر این است که تبعیت از سبک زندگی جهانی در بین طبقات بالا و افراد تحصیل‌کرده بیشتر از طبقات پایین و افراد با تحصیلات پائین‌تر است. }, keywords_fa = {جهانی‌شدن فرهنگی, سبک زندگی, هویت اجتماعی, هویت نسلی, دگرگونی نسلی}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-564-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-564-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} } @article{ author = {KarbalaeiHossiniGhiyasvand, Abolfazl and Montazer, Behnaz}, title = {Presenting an Analytical Model in order to identify and evaluate the physical components of social sustainability in contemporary culture centers by using network analysis (ANP) (Case study: cultural centers in Tehran)}, abstract ={With the development of human societies and the promotion of human social needs for a better life and also restriction of residential space for doing some of them, necessity to participate in  Communal spaces For doing some human activities is utmost important. Cultural centers provide fertile ground for developing social sustainability, because of having informal spaces and programs along with other functions. The aim of this paper is Understanding social sustainability indicators in contemporary cultural centers and presenting analysis Models of this indicators. The studied population in this study is Cultural centers of Tehran that 5 of them were selected in targeted sampling form. The Research Methodology that used in this study is based on practical purpose and have Descriptive - Analysis nature. Information collected in the two documents as well as library studies and field observations have been made.and also for evaluating and prioritizing presented indicators in analytical model, Network analysis (ANP) was used. Results revealed that among the main criteria obtained from investigation, “The mental environmental component” And "objective environmental components" have most importance in achieving social sustainability in cultural centers.}, Keywords = {Sustainability, social sustainability, cultural Centers, Network Analysis (ANP)}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {113-138}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {ارائه مدل تحلیلی به‌منظور شناخت و ارزیابی مؤلفه‌های کالبدی پایداری اجتماعی در مجموعه‌های فرهنگی معاصر با استفاده از روش تحلیل شبکه (ANP) (مطالعه موردی: فرهنگسراهای شهر تهران)}, abstract_fa ={با گسترش جوامع انسانی و ارتقاء نیازهای اجتماعی بشری برای زندگی بهتر، ضرورت حضور در فضاهای جمعی برای انجام برخی از فعالیت‌های انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است. عملکردهای فرهنگی به دلیل دارا بودن فضاها و برنامه‌های غیررسمی به همراه سایر عملکردها، زمینه مناسبی را برای توسعه پایدار اجتماعی فراهم می‌کنند. هدف از مقاله حاضر، شناخت شاخص‌های پایداری اجتماعی در مجموعه‌های فرهنگی کشور و ارائه مدل تحلیلی از این شاخص‌ها می‌باشد. جامعه موردمطالعه در این تحقیق، فرهنگسراهای شهر تهران می‌باشند که از این میان، پنج مجموعه به‌صورت نمونه‌گیری هدف‌دار انتخاب‌شده‌اند. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت، توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جمع‌آوری اطلاعات در دو مرحله به‌صورت مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی و همچنین مشاهدات میدانی صورت گرفته است. همچنین برای ارزیابی و اولویت‌بندی شاخص‌های ارائه‌شده در مدل تحلیلی، از تحلیل شبکه‌ای (ANP) استفاده‌شده است. نتایج مشخص کرد از میان معیارهای اصلی به‌دست‌آمده در تحقیق، "مؤلفه‌های ذهنی محیط" با وزن (41/0) و "مؤلفه‌های عینی محیط" با وزن (33/0)، به ترتیب بیشترین اهمیت را در دستیابی به پایداری اجتماعی در مجموعه‌های فرهنگی دارند.}, keywords_fa = {پایداری, پایداری اجتماعی, مجموعه‌های فرهنگی, تحلیل شبکه‌ای (ANP)}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-434-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-434-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} } @article{ author = {mamivand, behruz and aminisabeq, zainolabedin and sadeh, ehsan and khalaj, mohamadrez}, title = {Design and validation is a model for successful implementation of environmental policy in Iran}, abstract ={The purpose of this research is to design and validate a model for implementation of environmental policy in Iran, which qualitative section with the help of methodology, the foundation or grounded theory of the researcher conducted in-depth interviews with 22 elites, managers and environmentalists in the country. The results based on the coding trials showed that out of 135 corresponding concepts, 26 subcategories were extracted that have a conceptual relationship with each other. In the axial coding step, all 11 subcategories were extracted from the axial categories, which were further abstracted These categories at the selective coding stage, a nuclear category, are described as "a successful implementation of environmental policy based on fictitious formulation based on the institutional and value-added alignment and coordination in which the development of environmental knowledge with the green management strategy and effective laws promote the development of a culture of life An environment becomes "that can be all over Cover other vlat. In the quantitative part that the extraction model is validated, the results of the constraining of the structural equation show that all of the extracted qualitative components have a direct and significant effect on the successful implementation of the country's environmental policy.  }, Keywords = {policy, successful implementation of its policy, environmental policies, environmental policies.}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {139-164}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {طراحی و اعتباریابی مدلی برای اجرای موفق خط‌مش‌گذاری زیست محیطی در ایران}, abstract_fa ={هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدلی برای اجرای خط‌مش‌گذاری زیست محیطی در ایران است که به روش آمیخته و ترکیبی انجام شده است. در بخش کیفی محقق اقدام به انجام مصاحبه‌هایی عمیق با 22 نفر از نخبگان، مدیران و متخصصان مرتبط با محیط زیست کشور کرده است. نتایج تحلیل داده‌ها بر اساس مراحل سه گانه کدگذاری نشان داد که از تعداد 135 مفاهیم متناظر تعداد 26 خرده مقوله استخراج شده که دارای ارتباط مفهومی با همدیگر هستند و در مرحله کدگذاری محوری از همه خرده مقولات تعداد 11 مقوله محوری بیرون کشیده شد که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته‌ای به شرح «یک اجرای موفق خط‌مشی‌ زیست محیطی مبتنی بر تدوینی فکورانه بر پایه هماهنگی و همسویی نهادی و ارزشی است که در آن توسعه دانش زیست محیطی با استراتژی مدیریت سبز و قوانین مؤثر موجب اعتلای فرهنگ زیست محیطی می‌شود» ظاهر شد که می‌تواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. در بخش کمی که اعتباریابی مدل استخراجی انجام شده است، نتایج حاصل از مداسازی معادله ساختاری نشان داده‌ها که همه مولفه های کیفی استخراج شده اثر مستقیم و معناداری بر اجرای موفق خط‌مشی‌ زیست محیطی کشور دارند.  }, keywords_fa = {خط مشی, اجرای موفق خط‌مش, خط‌مش‌های زیست محیطی, سیاست‌های کلی محیط زیست.}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-662-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-662-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} } @article{ author = {Eskandari, Azar and Nooripoor, Mehdi}, title = {Upgrading rural to urban areas and its effects on Social development indicators: The case of Sistan Region}, abstract ={The aim of this study was to investigate upgrading rural to urban areas and its effects on social development indicators the Sistan Region. A causal-comparative research method was used for this purpose. Research instrument was a pre- structured questionnaire. The research population consisted of 2,851 households from different districts of Sistan Region which a sample of 333 heads of households obtained through stratified random sampling technique. The validity of the questionnaire was verified using face validity procedure and its reliability was also calculated between 0.81 and 0.91 using Chronbach's Alpha Internal Consistency Coefficient. Moreover, some analysis techniques such as paired t- test, independent t- test and covariance were used to analyze data. The results showed that social development indicators have declined during the last five years in both rural and urban areas. Furthermore, there was no positive and significant relationship between upgrading rural to urban areas in one hand and promoting social development indicators in the other hand.}, Keywords = {rural, urban, social development, Sistan}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {165-189}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {ارتقای روستا به شهر و تأثیر آن بر شاخص‌های توسعه اجتماعی در منطقه سیستان}, abstract_fa ={تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ارتقای روستا به شهر بر شاخص‌های توسعه اجتماعی در منطقه سیستان انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر نوع پژوهش، کاربردی و از لحاظ روش‌شناسی از پژوهش‌های علی- مقایسه‌ای بوده که داده‌های مربوط به آن با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 2851 خانوار از مناطق مورد مطالعه در سیستان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی تصادفی، نمونه‌ها انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین بررسی و پایایی مربوط به ابزار سنجش با استفاده از آلفای کرونباخ در محدوده (81/0 - 91/0) محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون‌های تی زوجی، تی مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد در هر دو گروه شهر و روستا، توسعه اجتماعی در پنج سال قبل نسبت به وضعیت حال حاضر کاهش یافته است. همچنین تفاوت معناداری میان شهر و روستا از لحاظ توسعه اجتماعی وجود ندارد. در مجموع می‌توان گفت که ارتقای روستا به شهر تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه اجتماعی در منطقه نداشته است.}, keywords_fa = {روستا, شهر, توسعه اجتماعی, منطقه سیستان}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-431-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-431-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} } @article{ author = {MahboubehSoleimanpouromran, Mahboubeh Soleimanpouromran and arabi, hakime}, title = {The relationship between health literacy with health promoting lifestyle and environmental behavior}, abstract ={The main objective of this study was to assess health literacy-promoting lifestyles of health and environmental behavior of employees is Payam Noor university. This study is practical and descriptive, correlational to collect information from both library and field is used to test the hypothesis population of employees Payam Noor university Bojnoord considered that the 100 is VAZ all numerical method is used. Research instruments were Packer et al (2001) with Cronbach's alpha coefficient /.89 And health promoting lifestyle Walker and colleagues (1987), with Cronbach's alpha coefficient/. 82. Environmental behavior Heidari (1394) with alpha /.87 All times Type face and content validity was approved by the professors was a experts. Results in two parts: descriptive statistics such as frequency tables, mean and standard deviation and inferential been set regression To test the hypotheses, Pearson correlation coefficient was used for the data analysis software.  SPSS version 20 Ast . The findings show that between literacy and health promoting lifestyles of health and environmental behavior there is a significant positive relation. Health literacy important role in health promotion staff apartments available to improve the health literacy of individuals can take steps to strengthen environmental health behaviors and behavior.}, Keywords = {Education, health, lifestyle, health promotion, environmental behavio}, volume = {6}, Number = {4}, pages = {191-216}, publisher = {sabz institute of higher education}, title_fa = {رابطه بین سواد سلامت با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و رفتار زیست محیطی}, abstract_fa ={این  پژوهش از نظر هدف کابردی و از نظر روش توصیفی، از نوع همبستگی است جهت جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است برای آزمون این فرضیه جامعه آماری کارکنان دانشگاه پیام نور بجنورد در نظر گرفته که به تعداد 100نفر می باشد واز روش تمام شمارشی استفاده شده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پاکر وهمکاران(2001) با ضریب آلفای کرونباخ 89/.و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر و همکاران(1987) با ضریب آلفای کرونباخ 82/. ورفتار زیست محیطی حیدری (1394) با ضریب آلفای 87/.می باشد. روایی این پرسشنامه ازنوع صوری و محتوایی بوده که مورد تایید اساتید وخبرگان قرار گرفت. داده ها در  دو بخش آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد واستنباطی ضریب همبستگی و رگرسیون با استفاده  از نرم افزار  SPSSنسخه 20 تحلیل شد.   یافته   نشان داد که بین سواد سلامت با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و رفتار زیست محیطی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. سواد سلامت نقش موثری در ارتقا سلامت کارکنان دارد و با ارتقا سطح سواد سلامت در افراد جامعه می توان}, keywords_fa = {سواد سلامت, سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت, رفتار زیست محیطی}, url = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-457-en.html}, eprint = {http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-457-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies}, issn = {2322-3367}, eissn = {}, year = {2018} }