OTHERS_CITABLE
بررسی اثرات سرمایه اجتماعی در حکمروایی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان اردبیل)
هدف از این پژوهش، بررسی اثرات سرمایه اجتماعی در حکمروایی روستایی (شهرستان اردبیل) هست. این تحقیق از لحاظ هدف، توسعهای، و از لحاظ ماهیت، توصیفی و پیمایشی و نیز از نوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش را ساکنین بالای 15 سال روستاهای اردبیل به تعداد 123264 تشکیل میدهند؛ و برای محاسبه حجم نمونه آماری این جامعه از فرمول کوکران استفاده و حجم نمونه 383 نفر انتخاب شد در این تحقیق روش گردآوری دادهها برای پاسخگویی به سئوالات تحقیق، به دو صورت دادههای اولیه (اسنادی) و دادههای ثانویه (پیمایشی) و ابزار مورد استفاده در روش پیمایشی پرسشنامه و مصاحبه بوده است. روایی صوری پرسشنامه توسط پانل متخصصان مورد تایید قرار گرفت. مطالعه راهنما در منطقه مشابه جامعه آماری با تعداد 30 پرسشنامه صورت گرفت و با دادههای کسب شده و استفاده از فرمول ویژه کرونباخ آلفا در نرم افزار SPSS، پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه تحقیق 83/0 الی 93/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و حکمروایی روستایی منطقه مورد مطالعه رابطهی معناداری وجود دارد و در پایان، با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-440-fa.pdf
2017-11-15
9
44
سرمایه اجتماعی
حکمروایی روستایی
توسعه روستایی
شهرستان اردبیل
Evaluating the Effects of Social Capital in Rural Governance (Case study: villagers of Ardabil
The governance is an approach that it is for participation of village people and making decision of them about plans and administrative and developmental planning for village people. If the presented experimental research and theories is a compound of rule, social capital is very important. On the other hand, social capital is a useful field of achieving a management and rule in order to unify and secured social life. The aim of this study is the investigating into the effects of social capital in rural governance (Ardabil villagers). The performance method of this study was descriptive- survey and the required information were collected by library and field (questionnaire method). Statistical society of this study were residents above 15 years old of Ardabil villages that they were 123264 people and there has been used from Cochran formulate for measuring the volume of statistical sample and sample volume were selected 383 people. There has been analyzed data by using SPSS software. The results showed that although there is a significant relationship between various dimensions of social capital in village governance, but there are multiple regressions.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-440-en.pdf
2017-11-15
9
44
: Social capital
Village rule
Village development
Ardabil County.
vakil
heidari sarban
vheidari56@gmailc.com
1
University of MohagheghArdabili,
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
الگوی تعاملی عوامل موثر بر توسعه شایستگی اجتماعی در ارتباطات سازمانی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی
هدف این پژوهش بررسی و شناسایی ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی اجتماعی در ارتباطات سازمانی و نیز تعیین نحوه تعامل بین آنها با استفاده از دیدگاه خبرگان دانشگاهی و از طریق مدلسازی ساختاری تفسیری است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی است. نمونه آماری 15 نفر از خبرگان دانشگاهی هستند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ماتریسی محقق ساخته است. نتایج نشان داد ابعاد مهم و موثر بر توسعه شایستگی اجتماعی در ارتباطات سازمانی عبارتنداز دانش، انگیزه، ادراک، استنتاج، انطباق و نفوذ اجتماعی و نیز مهارتهای کلامی و غیرکلامی؛ که با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در پنج سطح تعاملی مختلف قرار گرفتند. همچنین نتایج نشان داد دانش، انگیزه، ادراک و استنتاج اجتماعی نسبت به سایر ابعاد، قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر توسعه شایستگی اجتماعی دارند. بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت ابعاد شایستگی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر موثرند و تغییر در کیفیت هر بعد موجب تغییر در کیفیت ابعاد سطوح بعدی و به نوبه خود موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی میشود.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-412-fa.pdf
2017-11-15
45
74
سازمان
ارتباطات
شایستگی
شایستگی اجتماعی
خبرگان دانشگاهی
Interactive Model of the Factors Affecting development of Social Competence in Organizational Communication from the perspective of academic experts
The purpose of this study was to examine and identify component affecting the development of social competence in organizational communication as well as determine the quality of interaction between these components by using interpretive structural modeling method from the perspective of academic experts. This research is an applied and developmental as well as quantitative and qualitative. Statistical sample is 15 people of academic experts who were selected using snowball sampling. The data collection tool is a researcher made matrix questionnaire. The results showed important components that effective on development of social competence are Social knowledge, motivation, perception, inference, adaptation, and influence, as well as verbal and nonverbal skills, and; that using interpretive structural modeling was placed at five different levels of interaction. Also, The Results showed that Social knowledge, motivation, perception, and inference had more effective than other components on development of social competencies. According to the results, we can say that the components of social competencies at different levels have effect together, and changes in the quality of each component cause changes in quality of other components at same level as well as the next level, and in turn cause changes in the quality of the organizational communication.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-412-en.pdf
2017-11-15
45
74
Organization
communication
competence
social competence
academic experts
hossein
damghanian
Hdamghanian@Semnan.Ac.Ir
1
university of semnan
AUTHOR
yazdaniziarat.m@semnan.ac.ir
2
university of semnan
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر خشونت خیابانی(مطالعه موردی : شهر ارومیه)
چکیده :
هدف مقاله حاضر ، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش شهروندان به خشونت خیابانی(مطالعه موردی : شهر ارومیه) می باشد. در پژوهش حاضر عمدتا از تئوری های از بی سازمانی اجتماعی شاو و مک کی، یادگیری اجتماعی باندورا، یوال دیویس،گسن،آنومی دورکیم،کنترل اجتماعی هیرشی استفاده شده است.
روش تحقیق در این مقاله پیمایش و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته،حجم نمونه 468 نفر از شهروندان ارومیه ، روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ،پایایی کل پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 85/0 و برای روایی از اعتبار سازه وآزمون فرضیات تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد.
تحلیل داده های این پیمایش نشان داد بین گرایش شهروندان به خشونت خیابانی با متغیرهای کم رنگ شدن اعتقادات مذهبی، افول اخلاق در فرهنگ عامه، عدم رعایت اصول اخلاقی در روابط سیاسی بین مسئولان، عدم رعایت هنجارهای ترافیکی ، عدم اجرای درست قوانین از سوی متولیان امر ، جلب کردن توجه دیگران، بزه دیده گی ، افت سرمایه اجتماعی، قوم گرایی رابطه معناداری وجود دارد.نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که بزه دیده گی بیشترین تاثیر را در تبیین گرایش شهروندان به خشونت خیابانی دارد.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-319-fa.pdf
2017-11-15
75
101
خشونت خیابانی
بزه دیده گی
قوم گرایی
افول اخلاق در فرهنگ عامه
Survey of the social factors influenced at the tendency of citizens to street violence (case study: the city of Urmia).
The aim of this research is Survey of the social factors influenced at the tendency of citizens to street violence (case study: the city of Urmia).In the present study, The most important applied theories include social disorganization theory of Shaw and McKay, Bandura's social learning, Yuval Davis, Gessen (victimization), Durkheim's anomie, social control Hirsch. The research methodology is a survey method. Urmia citizens’ are as statistical population of this research that 428 citizenship of them, selected as sample bye two steps clusters sampling . In order to collect data, researcher-made questionnaire have been used. The reliability of questionnaire has been estimated in selection as 0.85. And for the validity of construct validity was used. In order to analyze data Pearson correlation and step wise regression were applied . The main results include that there is a significant and direct and positive relation between street violence with Fading of religious beliefs, decline of morality in popular culture, Lack of ethics in relations between authorities, Lack of proper execution of laws by responsible organizations, Non-observance of traffic norms, Drawing attention, Victimization, Loss of social capital, ethnicity. Result of Stepwise regression analysis showed that citezens’ street violence is more under effect of Victimization.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-319-en.pdf
2017-11-15
75
101
street violence
Victimization
ethnicity
decline of morality in popular culture.
sajjad
moeinfar
mohseninet@yahoo.com
1
AUTHOR
sajjad
moeinfar
sajjadmoeinfar@gmail.com
2
AUTHOR
alimoeinfar1341@gmail.com
3
AUTHOR
parviz
alizadeh
parviz.a53@gmail.com
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
جایگاه مصرف خبر در زندگی روزمره مخاطبان
در این مقاله به بررسی نحوه تعامل مخاطبان با رسانههای خبری پرداخته شده و این سوال مطرح شده است که خبر و رسانههای خبری در زندگی روزمره مخاطبان چه جایگاهی دارند. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبۀ کیفی نیمهساختیافته 29 مصاحبۀ فردی و گروهی با 54 نفر از شهروندان تهرانی از گروههای سنی و جنسی مختلف به عمل آمده است. نتایج نشان داد که خبر در زندگی مخاطبان در هر دو گروه مردان و زنان و در گروههای اجتماعی، حضوری مناسکی دارد و تجربه غیاب خبر، این مناسکی بودن را آشکارتر میکند. همچنین مواجهه همزمان مصاحبهشوندگان با اخبار رسانههای داخلی و خارجی (رسانههای حاوی گفتمان رسمی کشور و گفتمانهای رقیب) پنج دلیل و کاربرد مشخص برای آنان دارد: دستیابی به واقعیت رویداد، اطلاع از گفتمان رقیب، اجبار و انحصار، اعتماد به خبر تلویزیون داخلی و خارجی، جذابیت و حرفهایگری. علاوه بر این الگوی مصرف خبر در میان مخاطبان تهرانی را میتوان به پنج سطح دستهبندی کرد؛ ضعیف، متوسط، قوی (گسسته ـ هدفمند، پیوسته ـ غیرهدفمند و پیوسته ـ هدفمند). در میان افرادی که ارتباط قوی با رسانهها دارند، میزان اعتماد به رسانهها به دلیل تنوع گفتمانهای در دسترس، پایین است.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-518-fa.pdf
2017-11-15
103
125
زندگی روزمره
رسانههای خبری
مخاطب
مصرف خبر
مصاحبه فردی و گروهی
The Status of news consumption in audiences’ everyday life
In this article, we examine audiences’ interaction with news media. The main question is what the status of news and news media is in the everyday life of the audiences. For this purpose, using semi-structured interview method, 29 individual and group interviews with 54 Tehran citizens from different age and sex groups were conducted.
Results show that the news presence in the audiences’ everyday life is ritual. The experience of news absence makes this rituality more apparent. Interviewees simultaneously confront with news from both domestic and foreign news televisions (which are contained established official discourse in Iran and rival discourses) because of five specific reasons and uses: access to the reality of an event, access to knowledge about rival discourse, coercion and monopoly, trust on news of domestic and foreign televisions, attraction and professionalism. In addition, the pattern of news consumption among Tehranian audiences can be categorized into five levels: weak, medium, strong (discrete - purposive, continuous, non-purposive, and continuous- purposive). Moreover the level of trust on media among people who have a strong relationship with the media is low due to the variety of available discourses.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-518-en.pdf
2017-11-15
103
125
Everyday life
news media
audience
news consumption
individual and group interviews
mahdizadeh45@Yahoo.com
1
AUTHOR
a.alizadeh@gu.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر شبکه های اجتماعی بر مشارکت سیاسی با توجه به متغیرهای میانجی بحث سیاسی، اثربخشی سیاسی و فرهنگ سیاسی
این تحقیق به بررسی ارتباط بین شبکه اجتماعی با دو نوع مشارکت سیاسی منفعلانه و فعالانه بر اساس مدل میانجیای می پردازد که در آن بحث سیاسی، اثربخشی سیاسی و فرهنگ سیاسی به عنوان متغیرهای میانجی درنظر گرفته شدهاند. جامعه مورد بررسی کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشدکه از طریق روش نمونه گیری سهمیهای به تعداد 390 نفر انتخاب شدند. با تقسیم مشارکت سیاسی به دو نوع منفعلانه و فعالانه نتایج نشان داد در حالیکه مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی تاثیر منفیای بر روی بحث سیاسی و اثربخشی سیاسی میگذارند، اما عمیق شدن فعالیت در شبکههای اجتماعی و واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی با ایجاد تاثیرات مثبت بر روی افزایش بحث سیاسی، اثربخشی سیاسی و فرهنگ سیاسی باعث بهبود وضعیت مشارکت سیاسی فعالانه در جامعه میشود. اما یافتهها نشان میدهد که مدل نظری پژوهش در مورد مشارکت منفعلانه(رای دادن در انتخابات) تایید نمیشود.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-424-fa.pdf
2017-11-15
127
149
شبکههای اجتماعی
بحث سیاسی
اثربخشی سیاسی
فرهنگ سیاسی
مشارکت سیاسی
The relationship between social networks and political participation with an emphasis on the role of mediator of political debate, political efficacy and political culture
این تحقیق به بررسی ارتباط بین شبکه اجتماعی با دو نوع مشارکت سیاسی منفعلانه و فعالانه بر اساس مدل میانجیای می پردازد که در آن بحث سیاسی، اثربخشی سیاسی و فرهنگ سیاسی به عنوان متغیرهای میانجی درنظر گرفته شدهاند. جامعه مورد بررسی کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشدکه از طریق روش نمونه گیری سهمیهای به تعداد 390 نفر انتخاب شدند. با تقسیم مشارکت سیاسی به دو نوع منفعلانه و فعالانه نتایج نشان داد در حالیکه مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی تاثیر منفیای بر روی بحث سیاسی و اثربخشی سیاسی میگذارند، اما عمیق شدن فعالیت در شبکههای اجتماعی و واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی با ایجاد تاثیرات مثبت بر روی افزایش بحث سیاسی، اثربخشی سیاسی و فرهنگ سیاسی باعث بهبود وضعیت مشارکت سیاسی فعالانه در جامعه میشود. اما یافتهها نشان میدهد که مدل نظری پژوهش در مورد مشارکت منفعلانه(رای دادن در انتخابات) تایید نمیشود.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-424-en.pdf
2017-11-15
127
149
Social media
political discussion
political efficacy
political culture
political participation
mahmoudreza
rahbarghazi
m.rahbarghazi@ase.ui.ac.ir
1
political science
AUTHOR
somayeh
motamedi
motamedi1990@yahoo.com
2
political science
AUTHOR
azam
shahriyari
shahriarisetareh@gmail.com
3
Computer field
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
برساخت چندسطحی مدرنیته: تلاشی برای فرموله کردن یک دستگاه نظری در ایران
این مقاله کوششی برای ارایهی یک دستگاه نظری جایگزین در مطالعهی جامعهشناختی مدرنیته در ایران است. تحلیل جامعهشناختی از مدرنیته در ایران عمدتاً بر پیشفرضهای جامعهشناسی کلاسیک و نظریهی مدرنیزاسیون مبتنی بوده است. رویکرد تکاملی و تکبعدی این دسته از نظریهها مانع از دست یافتن به تبیینهایی درخور برای مدرنیته در ایران شده است. رهیافت مدرنیتههای چندگانه چارچوبی تحلیلی برای گذر از محدودیتهای نظریهی مدرنیزاسیون در تحلیل مدرنیته ارایه نموده است، اما این رهیافت نیز برای تحلیل مدرنیته در جامعهی ایران خالی از کاستی و ابهام نیست. در مقالهی پیش رو، پس از نقد و بررسی نظریهی مدرنیتههای چندگانهی آیزنشتات، دستگاهی نظری برای تحلیل چندسطحی مدرنیته در ایران ارایه شده است. در این دستگاه نظری، مدرنیته در پنج سطح نظام جهانی، مواجههی استعماری، مدرنیتهی جامعهای، جنبشهای اجتماعی و عاملیت مدرن مورد تحلیل قرار میگیرد.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-446-fa.pdf
2017-11-15
151
175
مدرنیته
تجدد
مدرنیتههای چندگانه
مدرنیتهی ایرانی
استعمار
جنبشهای اجتماعی
عاملیت اجتماعی
Constructing modernity in Iran: an attempt to formulate a theoretical apparatus
This paper is an attempt to suggest an alternative theoretical apparatus for sociological analysis of modernity in Iran. The sociological analysis of modernity in Iran often has based on presuppositions of classical sociology and Modernization theory. The evolutional approach of these theories prevents the achievement of adequate explanations for modernity in Iran. Multiple Modernities approach has presented an analytical framework for crossing the limits of Modernization theory in the analysis of modernity, but also this approach suffers from some ambiguities and shortcomings: scrutiny of S. N. Eisenstadt’s theory of Multiple Modernities shows his ignorance of the impact of imperialism, colonialism and otherness processes in the extension of modernity from European countries to other parts of the world. The role of creative agency in the development of modernity in non-western societies is also underestimated in his work. Another problem in his theory is related to the level and the units of analysis. Regarding above issues, this paper tries to move forward from the theory of Multiple Modernities and suggests a multi-level theoretical apparatus for the analysis of modernity in Iran. This theoretical apparatus analyzes modernity in five levels contains world system, colonial confrontation, societal modernity, modern social movements and modern agency.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-446-en.pdf
2017-11-15
151
175
Modernity. Multiple modernities
Iranian modernity
Colonialism
Social movements
social agency
Salar
Ajtahed Nejad Kashani
salarkashani@gmail.com
1
AUTHOR
saei.ali1@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
راهبردهای تحولیِ سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانهای مخاطبان
افزایش سواد رسانهای مخاطب عاملی است که مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه را برای همیشه دگرگون میکند و در نتیجه رسانه نیز باید برای ادامۀ نیل به اهداف و انجام مأموریتهای خود دگرگون گردد. پس از انتخاب سازمان صداوسیما بهعنوان رسانۀ موردنظر در این پژوهش و شناسایی چالشهای افزایش سواد رسانهای مخاطبان برای سازمان صداوسیما (تحول در مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه)، راهبردهای تحولی برای سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانهای مخاطبان شناسایی شد. در این پژوهش از روش مصاحبۀ عمیق بهره گرفته شد. پژوهشگر با در اختیار قرار دادن «چالشهای افزایش سواد رسانهای مخاطبان برای سازمان صداوسیما» از مصاحبهشوندهها درخواست کرد تا راهبردهای خود برای تحول در سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانهای مخاطبان بیان کنند. پس از انجام 15 مصاحبه و کدگذاری یافتهها 95 راهبرد برای تحول سازمان صداوسیما به دست آمد که در 17 بخش با عناوین: اعتماد مخاطب و بیطرفی رسانه، مخاطب پژوهی، تکثر تنوع و چندصدایی در رسانۀ ملی، اقناع مخاطبان، درآمدزایی و کاهش هزینهها، محصولات نمایشی، نیروی انسانی، فضای مجازی و رسانههای اجتماعی، سیاستگذاری، رقبا، مطالعات آیندهپژوهی، محتوای تولیدشده توسط مخاطب، آسیبشناسی و اثر سنجی، مزیت رقابتی، نخبگان، برنامهریزی پخش و سرعت طبقهبندی شدند.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-423-fa.pdf
2017-11-15
177
210
سواد رسانهای
راهبرد
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
مخاطب
تحول
راهبردهای تحولیِ سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانهای مخاطبان
افزایش سواد رسانهای مخاطب عاملی است که مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه را برای همیشه دگرگون میکند و در نتیجه رسانه نیز باید برای ادامۀ نیل به اهداف و انجام مأموریتهای خود دگرگون گردد. پس از انتخاب سازمان صداوسیما بهعنوان رسانۀ موردنظر در این پژوهش و شناسایی چالشهای افزایش سواد رسانهای مخاطبان برای سازمان صداوسیما (تحول در مخاطب و رابطۀ مخاطب با رسانه)، راهبردهای تحولی برای سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانهای مخاطبان شناسایی شد. در این پژوهش از روش مصاحبۀ عمیق بهره گرفته شد. پژوهشگر با در اختیار قرار دادن «چالشهای افزایش سواد رسانهای مخاطبان برای سازمان صداوسیما» از مصاحبهشوندهها درخواست کرد تا راهبردهای خود برای تحول در سازمان صداوسیما متناسب با افزایش سواد رسانهای مخاطبان بیان کنند. پس از انجام 15 مصاحبه و کدگذاری یافتهها 95 راهبرد برای تحول سازمان صداوسیما به دست آمد که در 17 بخش با عناوین: اعتماد مخاطب و بیطرفی رسانه، مخاطب پژوهی، تکثر تنوع و چندصدایی در رسانۀ ملی، اقناع مخاطبان، درآمدزایی و کاهش هزینهها، محصولات نمایشی، نیروی انسانی، فضای مجازی و رسانههای اجتماعی، سیاستگذاری، رقبا، مطالعات آیندهپژوهی، محتوای تولیدشده توسط مخاطب، آسیبشناسی و اثر سنجی، مزیت رقابتی، نخبگان، برنامهریزی پخش و سرعت طبقهبندی شدند.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-423-en.pdf
2017-11-15
177
210
سواد رسانهای
راهبرد
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
مخاطب
تحول
salavatian@iribu.ac.ir
1
AUTHOR
minavandm@gmail.com
2
AUTHOR
imankhodabandeh@gmail.com
3
AUTHOR
CASE_STUDY
ارزیابی تأثیر طرح توسعه اراضی کشاورزی بر خروج از انزوای اجتماعی (مطالعه موردی: طرح EPC شبکه فرعی آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی واحدهای عمرانی 2و3 دشت ارایض شهرستان شوش)
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تاثیر طرح عمرانی توسعه اراضی کشاورزی بر خروج از انزوای اجتماعی انجام گرفت. مسئله محققین در این تحقیق، توجه عاملین طرح¬های عمرانی به بُعد اقتصاد جامعه محلی بطور خاص و اقتصاد ملی، خودکفایی اقتصادی در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی و بهینه¬سازی مصارف آب کشاورزی بطور عام و به فراموشی سپردن ابعاد اجتماعی و تاثیرات فرهنگی این طرح¬ها بر جامعه محلی تحت تأثیر است. روش تحقیق براساس رویکرد کیفی، استراتژی استقرا و روش شناسی نظریه بنیادی صورت گرفته و با استفاده تکنیک¬های مصاحبه عمیق، مشاهده مشارکتی، مباحث گروهی و تجربه¬زیسته محقق در منطقه مورد مطالعه ، جمع¬آوری داده¬ها از میدان تحقیق با نمونه¬گیری هدفمند تا مرحله اشباع نظری و بدون تعیین حجم نمونه قبلی انجام گردیده است. روش تحلیل تحلیل یافته¬ها نیز بصورت تماتیک و کدگذاری سه مرحله¬ای بوده است. یافته¬های این تحقیق حاکی از ایجاد یک¬سری شرایط و عوامل زمینه¬ای محرک در تقویت پیوند جامعه محلی با جوامع گسترده¬تر شهری و روستایی بوده و بر همین اساس جامعه محلی بر اساس شرایط و عوامل زمینه¬ای محرک از حالت انزوای اجتماعی خارج شده است. یافته¬های تحقیق حاضر با مفاهیم دیدگاه تلفیقی دوراهی داورز در ارتباط بوده و به نوعی تأکیدی تاییدی بر محتوای آن است.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-452-fa.pdf
2017-11-15
211
239
انزوای اجتماعی
شهرستان شوش
توسعه اراضی کشاورزی
گراندد تئوری
Assessing the impact of development of agricultural land on social isolation (Case Study: EPC Irrigation and Drainage Project network, equipping and modernization of agricultural lands in the project area number2,3 in the city of Susa)
This study aimed to assess the impact of agricultural development projects on social isolation. Issues and concerns of the researchers in this study, according perpetrators of development projects on the economy of the local community in particular and the national economy, economic self-sufficiency in agricultural production and optimize the use of water in general and forgetting social and cultural impact of the project, In which called the impact on the local community. Research methodology is based on qualitative approach, strategy of induction and grounded theory made by using techniques of in-depth interviews, participant observation, focus group discussions and researcher five-year lived experience. The sample of research was choice by targeted sampling, to determine the theoretical saturation. Data analysis has been done as well as thematic analysis and the three-step data encoding method. The findings suggest a series of conditions and factors driving strengthen the bond of community with broader communities including urban and rural, and therefore the local community based on the conditions and driving factors removed from social isolation. These findings have been associated with the concepts of Dauers dilemma consolidated view and a confirmation emphasis on its content.
http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-452-en.pdf
2017-11-15
211
239
Social Isolation
Development of Agricultural land
Susa City
Grounded Theory.
Akbar
Talebpour
talebpour110@yahoo.com
1
AUTHOR
h.d.susangerd@gmail.com
2
AUTHOR