[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( 1-1400 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 86-59 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی بسترهای توسعه گردشگری فرهنگی در استان یزد با استفاده از روش مدل سازی ساختاری- تفسیری
فائزه اسدیان اردکانی، فاطمه عزیزی، علی اکبر فرهنگی
استادیار مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد
چکیده:   (933 مشاهده)
گردشگری از مهم‌ترین عوامل مولد ثروت و اشتغال در دنیا است. گردشگری فرهنگی همواره از جمله گونه‌های اصلی گردشگری در ایران و به طور کلی کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. این توع گردشگری، می‌تواند دریچه‌های نوینی از شناخت، توسعه و پایداری را برای جوامع به همراه داشته باشد.
هدف این پژوهش ارائه‌ی چارچوبی جامع جهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بسترها و زیرساخت‌های لازم جهت توسعه‌ی گردشگری فرهنگی استان یزد می‌باشد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه و نظرخواهی از خبرگان این حوزه، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی با تأکید بر زیرساخت و بسترهای مورد نیاز جهت توسعه در استان یزد شناسایی و در ادامه این عوامل با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)، سطح‌بندی شدند.
با توجه به نتایج، عوامل "زیرساخت‌ها، تسهیلات و امکانات اقامتی مناسب و کافی"، "برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در مورد جاذبه‌های فرهنگی" و "وجود راهنمایان فرهنگی مجرب و متخصص"، اساسی‌ترین عوامل در مدل توسعه‌ی گردشگری فرهنگی استان یزد می‌باشند که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج این پژوهش به سیاستگذاران کمک می‌کند تا بتوانند جهت توسعه‌ی گردشگری فرهنگی مسیر مناسب‌تری را انتخاب کنند.
واژه‌های کلیدی: گردشگری، فرهنگ، گردشگری فرهنگی، مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM).
متن کامل [PDF 790 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/29 | پذیرش: 1400/8/3 | انتشار: 1400/9/15
فهرست منابع
1. آرایش، محمدباقر و صادق صبوری، محمد(1393) "شناسایی شاخصه‌های توسعه گردشگری روستایی با نگاهی به گردشگری فرهنگی (مورد مطالعه روستای حیدرآباد، استان ایلام)"، فصلنامه فضای گردشگری، 4(16): 162-141.
2. احمدی، منیژه(1397) "تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی و اثرات آن در پایداری اقتصادیِ نواحی روستایی استان زنجان"، فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، سال هشتم، شمارۀ پیاپی 29: 92-79.
3. ادبی ممقانی، محمد، خانی، فضیله، سجاسی قیداری، حمدالله و فرخی سیس، سعیده(1393) "ارزیابی اثرات توسعه گردشگری فرهنگ محور در تغییرات اجتماعی-فرهنگی مقاصد روستایی (مطالعه موردی: بخش کن- دهستان سولقان)"، برنامه‌ریزی فضایی (جغرافیا)، سال چهارم، شماره دوم، (پیاپی 13): 78-55.
4. اشنایدر، سوزان و بارسو، ژان(1379) مدیریت در پهنه فرهنگ‌ها، ترجمه اعرابی و ایزدی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
5. پاپلی یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی(1386) گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت.
6. پوراحمد، احمد، مهدی، علی، میرزایی کوتنایی، زهرا و محمدی، آرزو(1391) "بررسی و تحلیل نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری فرهنگی (مطالعه موردی: موزه‌های شرق استان مازندران)"، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال اول، شماره اول: 128-105.
7. پوراحمد، احمد، حسینی، علی، اروجی، حسن و علیزاده، محمد(1392) "اولویت سنجش راهبردهای توسعه گردشگری فرهنگی در منطقه المت قزوین"، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 45: 17-1.
9. تقدیسی، احمد، تقوایی، مسعود و پیری، سیامک(1391) "تحلیلی بر نگرش جامعه میزبان به اثرات اجتماعی-فرهنگی گردشگری شهرستان دالاهو"، برنامه‌ریزی فضایی، سال دوم، شماره اول، (پیایی 5): 140-121.
10. تقوایی، مسعود و صفرآبادی، اعظم(1391) "توسعه گردشگری فرهنگی با تأکید بر جاذبه‌های تاریخی (مطالعه موردی: جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان)"، برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 12: 59-78.
12. حسین‌زاده دلیر، کریم و یوسفی شهیر، هانیه(1393) "ارزیابی میزان سازگاری کاربری‌های پیرامونی آثار تاریخی با توسعه گردشگری نمونه موردی: منطقه تاریخی-فرهنگی تبریز"، جغرافیا و برنامه‌ریزی، سال 18، شماره 48: 121-97.
13. ربیعی، علی، نوبخت حقیقی، محمدباقر و زنگنه، سیروس(1391) "عوامل موثر بر گسترش جذب گردشگری فرهنگی شهر کرمانشاه"، مجله مدیریت فرهنگی، 6(18): 135-150.
14. رشیدی شریف‌آباد، سیاوش و قاسم‌خانی، بهناز(1392) "نقش بناهای تاریخی در ارزشگذاری مفهوم گردشگری فرهنگی، تاریخی"، پیام مهندسی، سال 12، دوره جدید، شماره 1، شماره مسلسل 60: 50-55.
15. زارع اشکذری، سیدمحمد، سقایی، محسن، موسوی، میرنجف و مختاری ملک‌آبادی، رضا(1394) "عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی با رویکرد جذب گردشگران خارجی در ایران مرکزی موردشناسی: شهر یزد"، جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‌ای، 17: 208-189.
16. ساعی، علی و نائیجی، محمدرضا(1390) "تحلیل جامعه‌شناختی جذب گردشگری فرهنگی در ایران: مطالعه موردی گردشکری خارجی شهر اصفهان"، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 52: 175-205.
17. سجاسی قیداری، حمداله و محمودی، حمیده(1397) "نقش جاذبه‌های فرهنگی- تاریخی مقصدهای روستایی در توسعه‌ی گردشگری؛ مطالعه‌ی موردی: شهرستان‌های مشهد و بینالود"، فصلنامه‌ی مطالعات توسعه‌ی اجتماعی- فرهنگی، دوره‌ی هفتم، شماره‌ی 1: 141-113.
18. شریفی تهرانی،محمد، یوسفی، جواد(1391) "بررسی ارتباط بین گونه‌های گردشگری مذهبی روستایی و بوم‌شناختی با گردشگری فرهنگی مورد مطالعه استان خراسان جنوبی"، مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، شماره 25: 1-34.
19. شمس، مجید و امینی، نصیره(1388) "ارزیابی شاخص فرهنگ ایرانی و تأثیر آن در توسعه گردشگری"، جغرافیای انسانی، سال اول، شماره چهارم: 93-81.
20. صالحی عمران، ابراهیم؛ بلترک، میمنت عابدینی و منصوری، سیروس(1397) "تحلیل محتوای کیفی کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی بر مبنای مؤلفه‌های میراث فرهنگی"، فصلنامه‌ی مطالعات توسعه‌ی اجتماعی- فرهنگی، دوره‌ی هفتم، شماره‌ی 1: 36-9.
24. قدیری معصوم، مجتبی، خراسانی، محمدامین، ضیاء نوشین، محمدمهدی و ویسی، فرزاد(1390) "همگرایی و همکاری محدود منطقه‌ای، راهکاری برای توسعه گردشگری فرهنگی"، فصلنامه مطالعات ملی، 45، سال دوازدهم، شماره 1: 140-117.
25. قنبری، سیروس، علی‌زاده، محمدرضا، اسلام‌فرد، فاطمه و فتوحی اردکانی، محمد(1394) "ارزیابی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری تاریخی -فرهنگی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری (مطالعه موردی: شهر تاریخی فرح‌آباد)"، فضای جغرافیایی، 15(49): 211-189.
26. کروبی، مهدی(1382) "فرهنگ و گردشگری"، مجله مطالعات جهانگردی، شماره 2: 48-21.
28. کروبی، مهدی(1387) "فرهنگ قومی، سرمایه گردشگری و صنعت گردشگری"، رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 28: 324-309.
30. کاظمی، مهدی(1386) مدیریت گردشگری، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
31. محمدی میخوش، علاءالدین(1391) "نقش گردشگری فرهنگی در توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان"، فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، سال دوم، شماره پنجم: 176-147.
32. موسوی، میرنجف، حکمت‌نیا، حسن، صالحی، مهدی و درینی، ولی‌محمد(1387) "بررسی پارامترهای مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی استان یزد، مجله فرهنگ یزد، سال نهم، شماره 34-35: 114-130.
33. اریکسن، توماس هیلند(1385) مردم‌شناسی چیست؟، ترجمه¬ی ابراهیم چگنی، تهران: رهنما.
34. باصولی، مهدی؛ هاشمی، سیدسعید؛ ایمانی‌خشخو، محمدحسین و حبیب‌اله میرغفوری(1398) «نقش عوامل مؤثر گردشگری فرهنگی در توسعه کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد»، مطالعات شهر ایرانی‌اسلامی، دوره نهم، شماره بیست‌و‌پنج: 89-79.
35. سال¬نامه¬ی آماری استان یزد،1396-1394: https://stat.roostanet.com/list.php?id=140
36. مروتی شریف‌آبادي، علی و فائزه اسدیان اردکانی (1393) «ارائه‌ي مدل توسعه‌ي گردشگري سلامت با رویکرد تلفیقی تاپسیس فازي و مدلسازي ساختاري تفسیري در استان یزد«، مدیریت سلامت، جلد 17، شماره 55 : 88-73.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadian Ardakani F, Azizi F, Farhangi A A. Design Model for Cultural Tourism Development in Yazd Province using Interpretive Structural Modeling. scds. 2021; 9 (4) :59-86
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1004-fa.html

اسدیان اردکانی فائزه، عزیزی فاطمه، فرهنگی علی اکبر. طراحی الگوی بسترهای توسعه گردشگری فرهنگی در استان یزد با استفاده از روش مدل سازی ساختاری- تفسیری. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1400; 9 (4) :86-59

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1004-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 1-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4460