[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398
  • سال 1397

  • [ 0-5 از 11   بعدی ]
    ..
    آمار نشریه
    تعداد دوره های نشریه: 11
    تعداد شماره ها: 43
    تعداد مشاهده ی مقالات: 2777867
    تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 674967

    تعداد کل نویسندگان: 908
    نویسندگان غیر تکراری: 833
    نویسندگان تکراری: 75
    درصد نویسندگان تکراری: 8

    مقالات دریافت شده: 1437
    مقالات پذیرفته شده: 353
    مقالات رد شده: 1066
    مقالات منتشر شده: 335

    نرخ پذیرش: 24.57
    نرخ رد: 74.18
    ____
    ..
    :: دوره 9، شماره 3 - ( 10-1399 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 9، شماره 3 - ( 10-1399 ) ::
    جلد 9 شماره 3 صفحات 176-153 برگشت به فهرست نسخه ها
    واکاوی روند توسعه آموزش عالی با تاکید بر دانشگاه پلی تکنیک
    سمیه محمدی زاد ، نعمت اله عزیزی ، ابراهیم صالحی عمران
    استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
    چکیده:   (1760 مشاهده)
    هدف پژوهش حاضر واکاوی روند توسعه آموزش عالی با تاکید بر رویکرد پلی­تکنیک می­باشد. روش پژوهش تحلیلی- تاریخی است. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که عوامل گوناگونی در توسعه دانشگاهی موثر بوده است که می­توان عوامل فرهنگی و سیاسی، عوامل اقتصادی، اجتماعی، ملی و بین­المللی را نام برد. از جمله چالش­های پیش­رو در توسعه پلی­تکنیک کشور فقدان ضرورت یا احساس نیاز در صنایع برای ارتباط با دانشگاه، فقدان ضرورت یا احساس نیاز در دانشگاه برای ارتباط با صنایع و... می­توان اشاره کرد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که توسعه دانشگاهی پلی­تکنیک ارتباط عمیقی با پیشرفت کشور، تربیت نیروهای متخصص جهت نیازهای بازار کار و رشد صنعت دارد و توجه به رویکرد پلی­تکنیک می­تواند راه پیشرفت کشور را هموار سازد.
    واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، توسعه دانشگاهی، پلی تکنیک، رویکرد
    متن کامل [PDF 513 kb]   (254 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
    فهرست منابع
    1. - باقری‌نژاد، جعفر(1384). تحلیل نظری و تجربی ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت برای توسعه فناوری در ایران؛ راه‌حل‌های مدیریت ساختاری وسازمانی. نهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه.
    2. - ثمری، عیسی(1393). بررسی جریان «توسعه دانشگاهی» در دانشگاههای دولتی ایران و ارائه الگویی برای آن، (پایان نامه دکتری: برنامه ریزی توسعه آموزش عالی)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
    3. - ثمری، عیسی، یمنی دوزی سرخابی، محمد، صالحی عمران، ابراهیم و گرائی نژاد، غلامرضا(1392). بررسی و شناسایی عوامل موثر در فرایند«توسعه دانشگاهی» در دانشگاه‌های دولتی ایران. دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی. سال دوم، شماره چهارم، 68-99.
    4. - سوزنچی کاشانی، ابراهیم (1393). بررسی تطبیقی شکل‌گیری و تطور دانشگاه در ایران و دنیا: پیشنهاداتی برای تحول دانشگاه. فصلنامه علمی ترویجی سیاست نامه علم و فناوری. سال چهارم، 9-28.
    5. - صالحی عمران، ابراهیم(1383). بررسی عوامل موثر بر کاریابی آموزش دیدگان فنی و حرفه ای (مورد مطالعه : استان مازندران)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی،12، 116-87.
    6. - فراستخواه، مقصود(1387). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران(بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موثر برآن)، تهران: نشر رسا.
    7. - فراستخواه، مقصود(1389). دانشگاه در موج سوم، یادگیری برای عبور از بحران، فصلنامه علم و آینده، 9.
    9. - قانعی‌راد، حسین(1383). توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانش آموختگان و مهاجرت نخبگان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. شماره 4، صص 15- 25.
    10. - محمدعلی ، محبوبه(1390). آموزش های فنی و حرفه ای و راههای اصلاح آن، مجله رشد آموزش فنی و حرفه ای ،1، 18-10.
    11. - یمنی دوزی سرخابی، محمد (1388). رویکردها و چشم‌اندازهای نو در آموزش عالی. تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری.
    12. - یمینی دوزی سرخابی، محمد(1388). دانشگاه سازگار شونده، مجموعه مقالات رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی ، به اهتمام یمنی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
    13. باقرزاده، زهره و علیرضا عصاره(1394) «ارائه¬ی مسیر نماهای نظام آموزش فنی و حرفه¬ای متوسطه¬ی ایران در برنامه¬ریزی درسی»، پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، 19 (46): 46-33.
    14. ثابت نژاد، حمیدرضا؛ فرخی، حسین و سمیه ناتری شمس(1390) «بررسي مشكلات ناشي از ورود دستگاه¬هاي مختلف به آموزش¬هاي فني و حرفه¬اي در راستاي بهبود مديريت و اثربخشي مهارت¬هاي آن»، همایش مهارت¬آموزی و اشتغال تهران: دانشگاه تهران.
    15. شریف¬زاده، فتاح¬(1390) «ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعه¬ی علمی و اجتماعی کشور»، جامعه¬پژوهی فرهنگی، 2 (1): 112-79.
    16. شیری، حامد(1392) «شاخص¬های دانشگاه در جامعه¬ی دانش: الگویی برای ارزیابی دانشگاه¬ها در جامعه¬ی جدید»، مهندسی فرهنگی کشور، 8 (77): 248-220.
    17. صفایی موحد، سعید(1396) «زیر پوست دانشگاه: واکاوی پدیده¬ی استعمار آکادمیک در نظام آموزش عالی ایران»، دوفصل¬نامه¬ی مطالعات برنامه¬ی درسی آموزش عالی، 8 (15): 34-7.
    18. ظهیری نیا، مصطفی و بهروز بهروزیان(1391) «مقایسه¬ی عوامل مؤثر در ورد زنان و مردان به دانشگاه»، فصل¬نامه¬ی زن و جامعه، 3 (4): 89-69.
    19. فاتحی، ابوالقاسم؛ ادیبی، مهدی؛ یزدخواستی، بهجت و حسن سعیدی(1388) «چرایی افزایش نسبی ورود دختران به دانشگاه»، فصل¬نامه¬ی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، 11 (44): 204-173.
    20. غنایی، علی؛ محمدزاده، اعظم؛ پاکمهر، حمیده و الهه حجار(1393) «شناسایی سبک-های یادگیری: بازنگری در طراحی برنامه¬ی درسی نظام آموزش فنی و حرفه¬ای»، پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، 1 (5): 11-1.
    21. قانعی، رشید و سیدحسن حسینی(1394) «نقد و بررسی چالش¬های علم مدرن از دیدگاه دکتر سید حسین نصر»، فلسفه¬ی علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1(9): 112-101.
    22. قورچیــان، نادرقلی و عباس خورشیــدی(1379) شاخص¬های عملکــردی در ارتقای کیفـــی مدیریت نظـــام آموزش عالـــی، تهران: انتشارات فراشناختـــی اندیشه12.
    23. محمدی نسب، مهدی.1390. «کاربرد روش تاریخی در مطالعات مدیریت». فصلنامه روش شناسی علوم انسانی.17(66): 140-117.
    24. مظاهری، زهرا و علوی، سیدمحمد کاظم(1388) «علم سنتی و علم مدرن»، فصل¬نامه¬ی تخصصی فقه و تاریخ تمدن، 6(21): 154-131.
    25. معروفي، يحيي؛ کيامنش، عليرضا؛ مهرمحمدي، محمود و مجيد علي عسکري(1386) «ارزش¬يابي کيفيت تدريس در آموزش عالي: بررسي برخي ديدگاه¬ها»، مطالعات برنامه¬درسي، 1 (5): 112-81.
    26. مقصودی، فرشته(1393) «نقش آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در اقتصاد و توسعه¬ی کشور»، ماه¬نامه¬ی اجتماعی، اقتصادی، علمی فرهنگی کار و جامعه، 1(173): 47-40.
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    mohammadizad S, Azizi N, Salehi Omran E. Analysis Process the development of higher education with emphasis of the Polytechnic approach. scds 2020; 9 (3) :153-176
    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1027-fa.html

    محمدی زاد سمیه، عزیزی نعمت اله، صالحی عمران ابراهیم. واکاوی روند توسعه آموزش عالی با تاکید بر دانشگاه پلی تکنیک. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1399; 9 (3) :153-176

    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1027-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 9، شماره 3 - ( 10-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 75 queries by YEKTAWEB 4642