[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 47
تعداد مشاهده ی مقالات: 2968141
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 744136

تعداد کل نویسندگان: 965
نویسندگان غیر تکراری: 886
نویسندگان تکراری: 79
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1485
مقالات پذیرفته شده: 378
مقالات رد شده: 1088
مقالات منتشر شده: 360

نرخ پذیرش: 25.45
نرخ رد: 73.27
____
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 10-1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 176-153 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی روند توسعه آموزش عالی با تاکید بر دانشگاه پلی تکنیک
سمیه محمدی زاد ، نعمت اله عزیزی ، ابراهیم صالحی عمران
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
چکیده:   (2276 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر واکاوی روند توسعه آموزش عالی با تاکید بر رویکرد پلی­تکنیک می­باشد. روش پژوهش تحلیلی- تاریخی است. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که عوامل گوناگونی در توسعه دانشگاهی موثر بوده است که می­توان عوامل فرهنگی و سیاسی، عوامل اقتصادی، اجتماعی، ملی و بین­المللی را نام برد. از جمله چالش­های پیش­رو در توسعه پلی­تکنیک کشور فقدان ضرورت یا احساس نیاز در صنایع برای ارتباط با دانشگاه، فقدان ضرورت یا احساس نیاز در دانشگاه برای ارتباط با صنایع و... می­توان اشاره کرد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که توسعه دانشگاهی پلی­تکنیک ارتباط عمیقی با پیشرفت کشور، تربیت نیروهای متخصص جهت نیازهای بازار کار و رشد صنعت دارد و توجه به رویکرد پلی­تکنیک می­تواند راه پیشرفت کشور را هموار سازد.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، توسعه دانشگاهی، پلی تکنیک، رویکرد
متن کامل [PDF 513 kb]   (348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
فهرست منابع
1. - باقری‌نژاد، جعفر(1384). تحلیل نظری و تجربی ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت برای توسعه فناوری در ایران؛ راه‌حل‌های مدیریت ساختاری وسازمانی. نهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه.
2. - ثمری، عیسی(1393). بررسی جریان «توسعه دانشگاهی» در دانشگاههای دولتی ایران و ارائه الگویی برای آن، (پایان نامه دکتری: برنامه ریزی توسعه آموزش عالی)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
3. - ثمری، عیسی، یمنی دوزی سرخابی، محمد، صالحی عمران، ابراهیم و گرائی نژاد، غلامرضا(1392). بررسی و شناسایی عوامل موثر در فرایند«توسعه دانشگاهی» در دانشگاه‌های دولتی ایران. دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی. سال دوم، شماره چهارم، 68-99.
4. - سوزنچی کاشانی، ابراهیم (1393). بررسی تطبیقی شکل‌گیری و تطور دانشگاه در ایران و دنیا: پیشنهاداتی برای تحول دانشگاه. فصلنامه علمی ترویجی سیاست نامه علم و فناوری. سال چهارم، 9-28.
5. - صالحی عمران، ابراهیم(1383). بررسی عوامل موثر بر کاریابی آموزش دیدگان فنی و حرفه ای (مورد مطالعه : استان مازندران)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی،12، 116-87.
6. - فراستخواه، مقصود(1387). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران(بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موثر برآن)، تهران: نشر رسا.
7. - فراستخواه، مقصود(1389). دانشگاه در موج سوم، یادگیری برای عبور از بحران، فصلنامه علم و آینده، 9.
9. - قانعی‌راد، حسین(1383). توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانش آموختگان و مهاجرت نخبگان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. شماره 4، صص 15- 25.
10. - محمدعلی ، محبوبه(1390). آموزش های فنی و حرفه ای و راههای اصلاح آن، مجله رشد آموزش فنی و حرفه ای ،1، 18-10.
11. - یمنی دوزی سرخابی، محمد (1388). رویکردها و چشم‌اندازهای نو در آموزش عالی. تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری.
12. - یمینی دوزی سرخابی، محمد(1388). دانشگاه سازگار شونده، مجموعه مقالات رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی ، به اهتمام یمنی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
13. باقرزاده، زهره و علیرضا عصاره(1394) «ارائه¬ی مسیر نماهای نظام آموزش فنی و حرفه¬ای متوسطه¬ی ایران در برنامه¬ریزی درسی»، پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، 19 (46): 46-33.
14. ثابت نژاد، حمیدرضا؛ فرخی، حسین و سمیه ناتری شمس(1390) «بررسي مشكلات ناشي از ورود دستگاه¬هاي مختلف به آموزش¬هاي فني و حرفه¬اي در راستاي بهبود مديريت و اثربخشي مهارت¬هاي آن»، همایش مهارت¬آموزی و اشتغال تهران: دانشگاه تهران.
15. شریف¬زاده، فتاح¬(1390) «ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعه¬ی علمی و اجتماعی کشور»، جامعه¬پژوهی فرهنگی، 2 (1): 112-79.
16. شیری، حامد(1392) «شاخص¬های دانشگاه در جامعه¬ی دانش: الگویی برای ارزیابی دانشگاه¬ها در جامعه¬ی جدید»، مهندسی فرهنگی کشور، 8 (77): 248-220.
17. صفایی موحد، سعید(1396) «زیر پوست دانشگاه: واکاوی پدیده¬ی استعمار آکادمیک در نظام آموزش عالی ایران»، دوفصل¬نامه¬ی مطالعات برنامه¬ی درسی آموزش عالی، 8 (15): 34-7.
18. ظهیری نیا، مصطفی و بهروز بهروزیان(1391) «مقایسه¬ی عوامل مؤثر در ورد زنان و مردان به دانشگاه»، فصل¬نامه¬ی زن و جامعه، 3 (4): 89-69.
19. فاتحی، ابوالقاسم؛ ادیبی، مهدی؛ یزدخواستی، بهجت و حسن سعیدی(1388) «چرایی افزایش نسبی ورود دختران به دانشگاه»، فصل¬نامه¬ی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، 11 (44): 204-173.
20. غنایی، علی؛ محمدزاده، اعظم؛ پاکمهر، حمیده و الهه حجار(1393) «شناسایی سبک-های یادگیری: بازنگری در طراحی برنامه¬ی درسی نظام آموزش فنی و حرفه¬ای»، پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، 1 (5): 11-1.
21. قانعی، رشید و سیدحسن حسینی(1394) «نقد و بررسی چالش¬های علم مدرن از دیدگاه دکتر سید حسین نصر»، فلسفه¬ی علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1(9): 112-101.
22. قورچیــان، نادرقلی و عباس خورشیــدی(1379) شاخص¬های عملکــردی در ارتقای کیفـــی مدیریت نظـــام آموزش عالـــی، تهران: انتشارات فراشناختـــی اندیشه12.
23. محمدی نسب، مهدی.1390. «کاربرد روش تاریخی در مطالعات مدیریت». فصلنامه روش شناسی علوم انسانی.17(66): 140-117.
24. مظاهری، زهرا و علوی، سیدمحمد کاظم(1388) «علم سنتی و علم مدرن»، فصل¬نامه¬ی تخصصی فقه و تاریخ تمدن، 6(21): 154-131.
25. معروفي، يحيي؛ کيامنش، عليرضا؛ مهرمحمدي، محمود و مجيد علي عسکري(1386) «ارزش¬يابي کيفيت تدريس در آموزش عالي: بررسي برخي ديدگاه¬ها»، مطالعات برنامه¬درسي، 1 (5): 112-81.
26. مقصودی، فرشته(1393) «نقش آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در اقتصاد و توسعه¬ی کشور»، ماه¬نامه¬ی اجتماعی، اقتصادی، علمی فرهنگی کار و جامعه، 1(173): 47-40.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadizad S, Azizi N, Salehi Omran E. Analysis Process the development of higher education with emphasis of the Polytechnic approach. scds 2020; 9 (3) :153-176
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1027-fa.html

محمدی زاد سمیه، عزیزی نعمت اله، صالحی عمران ابراهیم. واکاوی روند توسعه آموزش عالی با تاکید بر دانشگاه پلی تکنیک. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1399; 9 (3) :153-176

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1027-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 10-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660