گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران (نویسندهی مسوول)
چکیده: (2396 مشاهده)
این پژوهش با هدف طراحی مدلی جهت ارزیابی مسئولیت اجتماعی نظام دانشگاهی انجام گرفت. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود که در بخش کیفی 10 نفر از خبرگان دانشگاهی برای تایید یافتههای کیفی پژوهش و در بخش کمی جهت جمعآوری دادهها 259 نفر از اعضای هیات علمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در گام اول با بررسی متون و اسناد مؤلفههای مدل شناسایی و در گام دوم با ابزار پرسشنامه محققساخته، دادهها گردآوری شدند. روایی سازه و همگرای پرسشنامه با تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با آلفای کرانباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک تحلیل محتوای کیفی با روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیلهای کیفی و کمی منجر به شناسایی 50 شاخص و 7 مؤلفه درباره پدیده مسئولیتپذیری اجتماعی نظام دانشگاهی و 37 شاخص و 5 عامل درباره عوامل سوقدهنده آن در قالب یک مدل با برازش مناسب گردید. ارزیابی انجام شده نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب آن فاصله زیادی وجود دارد که جهت نیل به حالت مطلوب مستلزم اهتمام جدی مسئولان ذیربط میباشد.
shokrollahi M, davoudi R, kamali N. The Responsibility of the Academic System to the Community: Designing a Model to Assess Its Current and Desirable Status. scds 2020; 8 (3) :151-178 URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1122-fa.html
شکرالهی محبوبه، داودی رسول، کمالی نقی. مسئولیت نظام دانشگاهی در قبال جامعه: طراحی مدلی جهت ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب آن. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (3) :151-178