[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 47
تعداد مشاهده ی مقالات: 2941187
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 733510

تعداد کل نویسندگان: 962
نویسندگان غیر تکراری: 883
نویسندگان تکراری: 79
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1479
مقالات پذیرفته شده: 377
مقالات رد شده: 1088
مقالات منتشر شده: 360

نرخ پذیرش: 25.49
نرخ رد: 73.56
____
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 11-1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 149-113 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان(یک مطالعه ترکیبی)
اکرم حسینی سنگریزه ، کیومرث نیاز آذری
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (3412 مشاهده)
هدف پژوهش تدوین مدلی جهت توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان می باشد. روش پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) بود، در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی افراد متخصصان بود و در بخش کمی شامل کلیه فرهنگیان آموزش و پرورش شهرهای نکا و ناحیه یک ساری به تعداد 4171 نفر بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 386 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه بود، تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کد گذاری و در بخش کمی از مدل سازی ساختاری در نرم افزار PLS  انجام شد. نتایج نشان داد که مدل توانمند سازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی شامل مولفه محوری توسعه مدیریت نظام مراقبت اجتماعی(هیجانی، شناختی و رفتاری)،عوامل موثر(عوامل داخلی و فرایندها)، شرایط زمینه ای(فرایندها و زیر ساخت)، مداخله کننده های(کاهشی و افزایشی)،راهبردهای(پیشگیری و اجرایی) و پیامدهای(برون سیستمی، درون سیستمی، فردی) می باشد که می تواند زمینه اعتلای نظام مراقبت اجتماعی را فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی مدارس، نظام مراقبت اجتماعی، آموزش پرورش
متن کامل [PDF 638 kb]   (2339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/7 | پذیرش: 1398/11/10 | انتشار: 1398/11/10
فهرست منابع
1. بابازاده، فاطمه و بابازاده، معصومه(1397)، نقش تاثیرگذار مدارس بر رشد مهارت های اجتماعی - عاطفی دانش آموزان و سازگاری اجتماعی آنها و شکل گیری شخصیت نوجوان، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران.5 خرداد،1397، تهران.
2. توجه، سحر(1396)، رابطه ی بین اعتیاد به اینترنت با آسیب های اجتماعی و سبک های یادگیری میان دانش آموزان مرفه دختر بین سنین 15-17 سال در ناحیه 3 استان اصفهان ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور استان هرمزگان.
3. حبیبی، عاطفه(1392)، رابطه بین تجربه آزار و نشانه های آسیب روانی در دانش آموزان دوره دبیرستان : نقش واسطه ای تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شاهد.
4. حیاتی، مهدی(1397)، نقش آموزش کارآفرینی در هنرستان ها بر کاهش آسیب های اجتماعی، نشریه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 1(1): 55-60.
5. درستکار احمدی، یعقوب(1396)، بررسی و شناسایی آسیب های اجتماعی دانش آموزان حاشیه شهر تربت جام، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی.
6. رستمی، نیر و راد، فیروز(1392)، بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانش آموزان به رفتارهای نابهنجار: مطالعه دانش آموزان دختر مقطع متویطه شهر اهر، مطالعات جامعه شناسی، 5(20): 55-75.
7. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی(1395)، مجموعه کتاب های مهارت های مقابله و پیشگیری از اعتیاد برای دوره ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم.
8. سلیمی، حسین، محمدجلالی، مجتبی، دلاور، علی، فرحبخش، کیومرث، معتمدی، عبدالله و ساکی، رضا(1396)، نابهنجاری های رفتاری دانش آموزان در استان های مرکزی و همدان، فصلنامه سلامت اجتماعی، 4(3): 215-222.
12. عیسی مراد، ابوالقاسم(1394)، بررسی مقایسه‌ای آسیب‌شناسی رفتاری اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه شهر تهران، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 9(31): 226-211.
13. غیاثوند، ایرج(1396)، بررسی جرم شناختی جرایم خشونت آمیز در محیط مدرسه و راهکارهای پیشگیری از آن، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شهر قدس.
14. فلاحیان، ناهید(1395)، نقش آموزنقش آموزش های مدرسه ای در کاهش آسیب های اجتماعی شهری بررسی موردی: نواحی جنوب و شرق تهران، پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، 4(13): 35-60.
15. قاسمی، حسین(1392)، بررسی نقش طرحواره‌های ناسازگار اولیه درپیش‌بینی رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشاسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربیت جام.
17. قیاسی، علی احسان(1396)، بررسی عملکرد مدیران مدارس در توانمندسازی نومعلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
19. معصومی، نیلوفر(1395)، طراحی مدارس نوین با رویکرد کاهش عوامل استرس زا (نمونه موردی رشت)، پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
21. منصورکیایی، نادر(1394)، پیشیگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس، دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان: انتشارات مدرسه.
22. میرکمالی، سیدمحمد، یوزباشی، علیرضا، نارنجی ثانی، فاطمه و اعلامی، فرنوش(1394)، بررسی نقش فرهنگ خوش بینی علمی در توانمندسازی ساختار مدارس ابتدایی شهر تهران، پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی، 1(3): 29-50.
23. نوریان، زهرا(1394)، توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی و رفتاری جدید، تهران: انتشارات دانشیاران ایران.
24. وزرات آموزش و پرورش(1395)، سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان.شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی.
25. یاراحمدیان، نسرین(1391)، ارتقای توانمندی های فردی-اجتماعی و سلامت عمومی نوجوانان از طریق افزایش کفایت اجتماعی آنان، مجله علوم رفتاری، 6(3): 289-279.
26. یعقوبی، جواد(1395)،نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود.
27. استراس، آنسلم و کوربین، جولیت ام(1393) «اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها»، ترجمه بیوک محمدی، تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossini Sangrizeh A, Niaz Azari K. Present a Model Empowerment of Schools with Emphasis on Social Care System of Students (A Mixed Method Study). scds 2020; 8 (3) :113-149
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1149-fa.html

حسینی سنگریزه اکرم، نیاز آذری کیومرث. ارائه مدل توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان(یک مطالعه ترکیبی). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (3) :113-149

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1149-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660