۱. الکساندر، کریستوفر(۱۳۸۷) زبان الگو: شهرها، تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری. ۲. انصاری، مجتبی، اخوت، هانیه السادات و ملایی، معصومه(۱۳۸۷)«بررسی عقاید مذهب شیعه بر ارتباطات فضایی مساجد شیعی»، نشریه شیعه شناسی، ۶(۲۳): ۱۴۵-۱۷۴). ۳. بزرگ نیا، زهره(۱۳۸۵)تکیهها و حسینیهها،تهران: نشر صوفیان. ۴. ۴. بمانیان، محمدرضا و غلامی رستم، نسیم و رحمت پناه، جنت(۱۳۸۹)«عناصر هویت ساز در معماری سنتی خانه های ایرانی«نمونه موردی خانه های رسولیان یزد»»،مجله دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شماره ۱۳، ۵۵-۶۸. ۵. ۵. پاسدار شیرازی، مظفر و صادقی، علیرضا(۱۳۹۴)«تأثیر باورها و مراسم آیینی در پایایی و پویایی فضاهای شهری، مورد پژوهی: تعزیه در پایایی حسینیهها و تکایا در ایران»،نشریه مدیریت شهری، ۱۴(۳۸): ۳۰۱-۳۳۲. ۶. ۶. پرویزی، الهام(۱۳۸۸) )«معماری ملی از دیدگاه هویت فرهنگی»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره۳، ۸۲-۱۰۸. ۷. ۷. توسلی،محمد(۱۳۷۹)حسینیه ها، تکایا، مصلی ها،در مجموعه مقالات «معماری ایران دوره اسلامی» به کوشش محمد یوسف کیانی، تهران: انتشارات سمت. ۸. ۸. جانباز قبادی، غلامرضا،مفیدی، عباس و زرین، آذر(۱۳۹۰)«شناسایی الگوهای همدید بارشهای شدید زمستانه در سواحل جنوبی دریای خزر، نشریه جغرافیا و برنامهریزی محیط، ۴۲: ۲۳-۴۰. ۹. ۹. حسن پور، مرتضی و سلطان زاده، حسین(۱۳۹۸)«تأثیر آیین تعزیه بر معماری بومی تکایای مازندران- طایفه اسک آمل»، نشریه هنر اسلامی، ۱۵(۳۴): ۲۵۸-۲۹۵. ۱۰. ۱۰. حسن پور، مرتضی و سیدیان، سید علی(۱۳۹۴)«بررسی ساختار هویتبخش تکایا به عنوان معماری مقدس شیعه (نمونه موردی طراحی تکیه اسکو، شهر امامزاده عبدا... آمل)»، رساله کارشناسی ارشد، استاد راهنما سید علی سیدیان. ۱۱. ۱۱. خاکپور، مژگان و شیخ احمدی، علی(۱۳۹۰)«بررسی تأثیر فرهنگ و تغییرات اجتماعی بر مسکن روستایی گیلان»، نشریه مدیریت شهری، ۹(۲۷): ۲۲۹-۲۴۶. ۱۲. ۱۲. ذال، محمدحسن، علیئی، میثم، همتی و ازندریانی، اسماعیل(۱۳۹۴)«تداعی معانی و انتقال مفاهیم شیعی در معماری آیینی (مطالعه موردی سقانفارهای آمل)»، فصلنامه علمی _ پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، ۶ (۱۸): ۱۳۳-۱۵۴. ۱۳. ۱۳. ذوقی حسینی، الهه و خسروجردی، نرجس(۱۳۹۲)معماری تکایای ایرانی، نشر طحان. ۱۴. ۱۴. راپاپورت، ایموس(۱۳۹۱)فرهنگ، معماری و طراحی، ترجمه: مازیار برزگر و مجید یوسف نیاپاشا، ساری: انتشارت شلفین. ۱۷. ۱۷. رفیعی، زهرا(۱۳۹۰)«روند تحولات نفار در معماری بومی مازندران»، نشریه باغ نظر، ۱۹(۸): ۳۶-۶۴. ۱۸. ۱۸. رورده، همت اله و باعقیده ، محمد و داداشی رودباری، عباسعلی(۱۳۹۳)«بررسی اثر توپوگرافی بر پتانسیل اقلیم گردشگری(مطالعه موردی:استان مازندران)»، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شماره ۱۱، زمستان ۱۳۹۳، (۲۰۰): ۲۰۰-۲۱۷. ۱۹. ۱۹. سعیدی شاهاندشتی، ناصر(۱۳۹۱)جامعه شناسی تاریخی آمل: مقدمه ای بر آمل شناختی،ساری: انتشارات ساغرسازان. ۲۰. ۲۰. سلطانزاده، حسین(۱۳۶۲)روند شکلگیری شهر و مراکز مذهبی در ایران، تهران: نشر آگاه. ۲۱. ۲۱. علیجانی، بابک(۱۳۸۴)مهر در ایران و باستان، تهران: ققنوس. ۲۲. ۲۲. قرخلو، مهدی، کلانتری خلیلآباد، حسین و اسکندری نوده، محمد(۱۳۸۷)، «بررسی دگرگونی در ساختار کالبدی و معماری روستاها و تشکیل روستا- شهر مورد: آلارد و پرندک»، نشریه پژوهش های جغرافیای انسانی، ۶۵(۶۵): ۵۳-۷۰. ۲۳. ۲۳. کاظمی موسوی، احمد(۱۳۹۷)نگاهی به نهادهای سنتی و آیین های بومی ایران جستارهایی در حقوق، تاریخ و فرهنگ ایران. تهران: انتشارات آگاه، چاپ دوم. ۲۴. ۲۴. کیانمهر، قباد و انصاری، مجتبی و طاووسی، محمود و آیت اللهی، حبیب الله(۱۳۸۴)، تأثیر ایدئولوژی صفویان بر منبت کاری دوران حکومت شاه طهماسب، مجله علمی-پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره دوم، شماره ۴۰، بهار ۱۳۸۴، صص ۲۳۴-۲۰۳. ۲۵. ۲۵. گروتر، یورگ کورت، (۱۳۸۶)، زیبایی شناسی در معماری. ترجمه: جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. چاپ چهارم،۶۲۴ صفحه. ۲۶. ۲۶. لنگ، جان(۱۳۸۱)آفرینش نظریه معماری، نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه: علیرضا عینی فر، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ۲۷. ۲۷. مختاباد، سید مصطفی، حبیب، فرح و شعاعی، حمیدرضا(۱۳۹۰)«گفتمانی تحلیلی در ماندگاری حسینیهها به مثابه کنشپذیری عملکردی فضاهای عمومی شهری در بازتاب باورها و آیینهای جمعی»، نشریه مدیریت شهری، ۲۸: ۲۴۱-۲۵۴. ۲۸. ۲۸. معطوفی، اسدالله(۱۳۹۴)،سیر تاریخی معماری ۶۰۰۰ ساله گرگان و استرآباد،جلد دوم، تهران: سفیر اردهال، چاپ اول. ۲۹. ۲۹. ملازاده، کاظم و محمدی، مریم(۱۳۸۱)مدارس و بناهای مذهبی،تهران: سوره مهر. ۳۰. ۳۰. موسوی کوهپر، سید مهدی و ذال، محمدحسن(۱۳۹۱)«تحلیل عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر معماری تکایا در مازندران»، نخستین همایشملّی هنر تبرستان (گذشته و حال)، دانشگاه مازندران. ۳۱. ۳۱. موسوی کوهپر، سید مهدی، محمدی، محمدرضا و شاهرخی، آناهیتا(۱۳۹۳)«هنر و معماری ایرانی در ابنیه اسلامی داغستان؛ مطالعه موردی: بررسی شباهت های هنری و معماری بومی مازندران با جنوب داغستان»، نشریه پژوهش های ایران شناسی، ۴(۲): ۱۰۳-۱۲۲. ۳۲. ۳۲. مومنی، کوروش و مسعودی، زهره، (۱۳۹۵)، رابطه فرهنگ و معماری (با بررسی موزه هنرهای معاصر تهران). نشریه جلوه هنر، ۴۲: (۶۷-۸۲). ۳۳. ۳۳. ناری قمی،مسعود(۱۳۹۵)«الگوهای کالبدی حسینیهها: ریشهها و تحولات»،نشریه مطالعات معماری ایران، ۵(۹): ۲۵-۴۵. ۳۴. ۳۴. نعمتطاووسی، مریم(۱۳۹۲)فرهنگ نمایشهای سنتی و آیینی ایران، چاپ نخست، تهران: ناشر دایره. ۳۵. ۳۵. واسعی، سید علیرضا و اسکندری، زینب(۱۳۹۲)،«نقش زنان در بسط فرهنگ محرم و سوگواری در عصر ناصری»، نشریه تاریخ اجتماعی، ۳(۱): ۱۱۵-۱۳۲. ۳۶. ۳۶. ورمقانی، حسنا، سلطانزاده، حسین و دهباشی شریف، مزین(۱۳۹۴)«رابطه جنسیت و فضا در عرصههای خصوصی و عمومی دوره قاجار»، نشریه باغ نظر، ۳۷(۱۲): ۲۹-۴۰. ۳۷. ۳۷. یزدانفر، سید عباس، حسینی، سید باقر و زرودی، مصطفی(۱۳۹۲)«فرهنگ و شکل خانه (مطالعه موردی: خانههای سنتی شهرستان تنکابن و رامسر)»، نشریه مسکن و محیط روستا، ۳۲(۱۴۴): ۱۷-۳۲. ۴۱. حسینی، سید بهشید و نیلوفر ذوالفقار (۱۳۹۳) حلقه¬ی گمشده¬ی طراحی حسینیه¬های معاصر با تکیه بر نمود معماری و شهرسازی اسلامی در حسینیه¬های بزرگ و کوچک زواره، دومین کنگره¬ی بین¬المللی سازه، معماری و توسعه¬ی شهری، تبریز.
|