[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 6-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 209-183 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر میزان مراجعه به مگامال‌ها بر تغییرات اندازه ی شبکه های اجتماعی شهروندان تهرانی
ناصر پوررضا کریم سرا، حسین دهقان
چکیده:   (66 مشاهده)
ساختارهای اجتماعی جامعه، شبکهای است از مجموعه ­ی افراد و پیوندهای بین آنان، کنش­گران و گروه­ ها و به همین دلیل بهترین روش برای بررسی ساختار اجتماعی، شناخت روابط بین اعضای آن ساختار است. این تحقیق در راستای پاسخ به این پرسش انجام شده که مراجعه به مگامال­ ها و مجتمع­ های تجاری بزرگ چه تأثیری بر شبکه­ های اجتماعی (خویشاوندی، پیوندی ضعیف و محلی) دارد. نمونه ­ی آماری تحقیق حاضر 416 نفر بوده‌اند که از سه مجتمع تجاری واقع در شهر تهران و مغازه‌های محلی واقع در شعاع 500 متری این مراکز خرید برای نمونه­ گیری انتخاب شده‌اند. روش نمونه‌گیری سیستماتیک بوده و داده ­ها از طریق مصاحبه جمع­ آوری شده است. یافته‌های تحقیق نشان می ­دهد، مراجعه به مگامال با ضریب استاندارد 168/0 بر شبکه ­ی اجتماعی خانواده تأثیر مثبت دارد و برعکس مراجعه به مگامال با ضریب استاندارد 145/0- بر شبکه­ ی اجتماعی محلی تأثیر منفی داشته است. همچنین شبکه­ ی اجتماعی محلی با ضریب 640/0 تأثیر مثبت بر شبکه اجتماعی ضعیف دارد. از سوی دیگر شبکه­ ی اجتماعی خانواده با ضریب 081/0 تأثیر مثبت بر شبکه­ ی اجتماعی ضعیف داشته است.
واژه‌های کلیدی: مگامال، شبکه ی اجتماعی، شبکه ی اجتماعی خانوادگی، شبکه ی اجتماعی محلی، شبکه ی اجتماعی پیوندی ضعیف.
متن کامل [PDF 483 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/20 | پذیرش: 1400/4/20 | انتشار: 1401/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poorreza karimsara N, dehqan H. The Effect of Commercial Spaces on the changes in Social Networks of Tehran citizens. scds 2021; 10 (1) :183-209
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1213-fa.html

پوررضا کریم سرا ناصر، دهقان حسین. تأثیر میزان مراجعه به مگامال‌ها بر تغییرات اندازه ی شبکه های اجتماعی شهروندان تهرانی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي 1400; 10 (1) :209-183

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1213-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509