[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398
  • سال 1397

  • [ 0-5 از 11   بعدی ]
    ..
    آمار نشریه
    تعداد دوره های نشریه: 11
    تعداد شماره ها: 42
    تعداد مشاهده ی مقالات: 2708436
    تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 657210

    تعداد کل نویسندگان: 888
    نویسندگان غیر تکراری: 816
    نویسندگان تکراری: 72
    درصد نویسندگان تکراری: 8

    مقالات دریافت شده: 1424
    مقالات پذیرفته شده: 346
    مقالات رد شده: 1055
    مقالات منتشر شده: 327

    نرخ پذیرش: 24.3
    نرخ رد: 74.09
    ____
    ..
    :: دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) ::
    جلد 10 شماره 1 صفحات 209-183 برگشت به فهرست نسخه ها
    تأثیر میزان مراجعه به مگامال‌ها بر تغییرات اندازه ی شبکه های اجتماعی شهروندان تهرانی
    ناصر پوررضا کریم سرا ، حسین دهقان
    دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
    چکیده:   (504 مشاهده)
    ساختارهای اجتماعی جامعه، شبکهای است از مجموعه ­ی افراد و پیوندهای بین آنان، کنش­گران و گروه­ ها و به همین دلیل بهترین روش برای بررسی ساختار اجتماعی، شناخت روابط بین اعضای آن ساختار است. این تحقیق در راستای پاسخ به این پرسش انجام شده که مراجعه به مگامال­ ها و مجتمع­ های تجاری بزرگ چه تأثیری بر شبکه­ های اجتماعی (خویشاوندی، پیوندی ضعیف و محلی) دارد. نمونه ­ی آماری تحقیق حاضر 416 نفر بوده‌اند که از سه مجتمع تجاری واقع در شهر تهران و مغازه‌های محلی واقع در شعاع 500 متری این مراکز خرید برای نمونه­ گیری انتخاب شده‌اند. روش نمونه‌گیری سیستماتیک بوده و داده ­ها از طریق مصاحبه جمع­ آوری شده است. یافته‌های تحقیق نشان می ­دهد، مراجعه به مگامال با ضریب استاندارد 168/0 بر شبکه ­ی اجتماعی خانواده تأثیر مثبت دارد و برعکس مراجعه به مگامال با ضریب استاندارد 145/0- بر شبکه­ ی اجتماعی محلی تأثیر منفی داشته است. همچنین شبکه­ ی اجتماعی محلی با ضریب 640/0 تأثیر مثبت بر شبکه اجتماعی ضعیف دارد. از سوی دیگر شبکه­ ی اجتماعی خانواده با ضریب 081/0 تأثیر مثبت بر شبکه­ ی اجتماعی ضعیف داشته است.
    واژه‌های کلیدی: مگامال، شبکه ی اجتماعی، شبکه ی اجتماعی خانوادگی، شبکه ی اجتماعی محلی، شبکه ی اجتماعی پیوندی ضعیف.
    متن کامل [PDF 1049 kb]   (115 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1399/6/20 | پذیرش: 1400/4/20 | انتشار: 1401/8/24
    فهرست منابع
    1. باستاني، سوسن و مهين رييسي (1390) «روش تحليل شبکه: استفاده از رويکرد شبکه‌هاي کل در مطالعه ی اجتماعات متن باز»، مجله ی مطالعات اجتماعي ايران، دوره ی 5، شماره ی 2: 59-32.
    2. باستانی، سوسن و مریم صالحی هیکویی (1386) «سرمایه ی اجتماعی شبکه و جنسیت، بررسی ویژگی‌های ساختی، تعاملی و کارکردی شبکه ی اجتماعی زنان و مردان در تهران»، نامه ی علوم اجتماعی، دوره ی 1، شماره ی 30: 95-63.
    3. پیران، پرویز (1392) مبانی مفهومی و نظری سرمایه ی اجتماعی، تهران: علم.
    4. تورنز، دیوید سی (1395) دگرگونی شهرها: نظریه ی شهری و حیات شهری، ترجمه ی فردین علیخواه، تهران: شهر.
    5. جین، مارک (1396) شهرها و مصرف، ترجمه ی مرتضی قلیچ، تهران: علمی فرهنگی.
    6. چلبي، مسعود (1385) تحليل اجتماعي در فضاي كنش، تهران: ني.
    7. دهقان، حسین، ناصر پوررضا کریم سرا و منا احسان (1395) «رابطه ی فضاهای اقتصادي شهري و شبكه‌هاي اجتماعی: بررسي تأثیر ميادين ميوه‌‌و‌تره‌بار و‌ هايپراستار‌ بر تعاملات اجتماعی»، مجله ی مطالعات جامعه‌شناختی شهری، سال 6، شماره ی 18: 114-93.
    8. رفيعيان، مجتبي و زهرا خدايی (1388) «بررسی شاخص ها و معیارهای مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری»، فصل نامه ی راهبرد، دوره ی 18، شماره ی 53: 248-227.
    9. ریتزر، جورج (1383) نظریه ی جامعه‎شناسی در دوران معاصر، ترجمه ی محسن ثلاثی، چاپ ششم، تهران: علمی.
    10. كاظمي، عباس (1394) پرسه زنی و زندگی روزمره ی ایرانی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ جاوید.
    11. كاظمي، عباس (1397) امر روزمره در جامعه پساانقلابی، چاپ چهارم، تهران: فرهنگ جاوید.
    12. لنگ، جان (1386) طراحی شهری گونه شناسی، رویه ها و طرح ها همراه با بیش از پنجاه مورد خاص، ترجمه ی دکتر سید حسین بحرین، تهران: دانشگاه تهران.
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    poorreza karimsara N, dehqan H. The Effect of Commercial Spaces on the changes in Social Networks of Tehran citizens. scds 2021; 10 (1) :183-209
    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1213-fa.html

    پوررضا کریم سرا ناصر، دهقان حسین. تأثیر میزان مراجعه به مگامال‌ها بر تغییرات اندازه ی شبکه های اجتماعی شهروندان تهرانی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1400; 10 (1) :183-209

    URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1213-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 74 queries by YEKTAWEB 4624