[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 6-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 109-83 برگشت به فهرست نسخه ها
سازوکار ارتقای مشارکت دانش جویان در نظام مدیریت دانشگاهی با تأکید بر توسعه ی مؤلفه های فرهنگی
حمیده واعظی، عباس علوی شاد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (72 مشاهده)
در آموزش عالی ایران «نظام مدیریت دانشگاهی» ساختار بیش از اندازه هرمی و متمرکز به خود گرفته و فضای مداخله­ ی حداقلی را برای ذی ­نفعان بالاخص دانش­جویان به وجود آورده که این موضوع برخی حوزه ­های عملکردی دانشگاه ­ها را با چالش روبه ­رو ساخته است. تحقیقات نشان می ­دهد عدم توسعه­ ی مناسب فرهنگ مشارکتی در دانشگاه ­ها یکی از علل عمده­ ی مطرح­ شده در این زمینه می ­باشد. هدف این پژوهش طراحی سازوکار ارتقای مشارکت دانش­جویان در نظام مدیریت دانشگاهی مبتنی بر توسعه ­ی مؤلفه ­های فرهنگی به مطالعه می ­باشد. در این تحقیق ابتدا با بهره­ گیری از روش کیفی مؤلفه­ های مؤثر فرهنگی بر مشارکت دانش­جویان شناسایی و اولویت ­بندی شد، پس از آن با به ­کارگیری روش کمّی و با استفاده از ابزار پرسش­نامه و نمونه­ ی آماری381 نفر از دانش­جویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، به عنوان مطالعه­ ی موردی تحقیق داده های آماری جمع ­آوری شد و با کمک نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته ­های این پژوهش مشارکت دانش­جویان در نظام مدیریت دانشگاهی ایران بر اساس مؤلفه ­های فرهنگی وضعیت مطلوبی ندارد و شکل­ گیری فرآیندهای غیر تعاملی، عدم تمایل به کار گروهی، تمرکزگرایی دانشگاه­ ها، نبود ساختارهای مناسب مشارکتی در کنار ضعف مؤلفه ­های فرهنگی از موانع مهم آن به شمار می­آیند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که 42 مؤلفه ­ی فرهنگی و اجتماعی در 4 بعد نهادی(12 مؤلفه)، بعد نگرشی(13 مؤلفه)، بعد رفتاری(8 مؤلفه) و بعد ارزشی(9 مؤلفه) بر ارتقای مشارکت دانش­جویان در نظام مدیریت دانشگاهی ایران مؤثر می­ باشند، تقویت این مؤلفه­ ها در چارچوب سازو کار پیشنهادی این تحقیق می­ تواند به ارتقای نظام مدیریت دانشگاهی در قالب یک «نظام شورایی» منجر شود.


 
واژه‌های کلیدی: مشارکت، نظام مدیریت دانشگاهی، حوزه های عملکردی دانشگاه، مؤلفه های فرهنگی.
متن کامل [PDF 746 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/2 | پذیرش: 1400/5/20 | انتشار: 1401/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezi H, Alavi Shad A. Mechanism to Promote Student Participation in the University Management System with Emphasis on the Development of Cultural Components. scds 2021; 10 (1) :83-109
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1331-fa.html

واعظی حمیده، علوی شاد عباس. سازوکار ارتقای مشارکت دانش جویان در نظام مدیریت دانشگاهی با تأکید بر توسعه ی مؤلفه های فرهنگی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي 1400; 10 (1) :109-83

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1331-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509