[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2816183
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 685840

تعداد کل نویسندگان: 912
نویسندگان غیر تکراری: 837
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1451
مقالات پذیرفته شده: 356
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.53
نرخ رد: 73.74
____
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 10-1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 172-149 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوهای معنای امرخیر، با تأکید برکتاب های درسی مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطۀ اول
مهدی نقوی علایی ، مهری بهار
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، موسسه آموزش عالی سبز، آمل، ایران
چکیده:   (661 مشاهده)
مقالۀ حاضر با هدف شناخت و توصیف معنی امر خیر در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطه اول انجام گرفته است. روش ­شناسی این مقاله بر اساس تحلیل محتوا با رویکرد تلفیقی کمی و کیفی می‌باشد. با توجه به یافته‌های به­ دست ­آمده مشخص گردید؛ 1- خیر به مثابه مشارکت عمومی و اجتماعی 2- خیر به مثابه امری فراجنسیتی 3- خیر به مثابه عملی فراانسانی و وجدان جمعی 4- خیر به مثابه امری دولتی 5- خیر به مثابه امری دینی و خداپسندانه می‌باشد. همچنین نتایج یافتهها در پژوهش نشان داد، از مجموع 249 مورد موضوع مربوط به مؤلفه‌های امر خیر در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطۀ اول، 175 مورد برابر با (3/70 درصد) به صورت متن، 5 مورد برابر با (2 درصد) به صورت تصویر و 69 مورد برابر با (7/27 درصد) با متن و تصویر ارایه شده است. و از میان 249 مورد موضوع مربوط به مؤلفه‌های ششگانه امر خیر در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ اول بر حسب پایۀ تحصیلی، 84 مورد برابر با (7/33 درصد) مربوط به پایۀ هفتم، 96 مورد برابر با (6/38 درصد) مربوط به پایۀ هشتم و 69 مورد برابر با (7/27 درصد) مربوط به پایۀ نهم بوده است.
واژه‌های کلیدی: امرخیر، همبستگی اجتماعی، کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی متوسطۀ اول، مشارکت اجتماعی نوجوانان.
متن کامل [PDF 879 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/3 | پذیرش: 1400/11/28 | انتشار: 1401/12/23
فهرست منابع
1. قرآن کریم
2. آبراهامز، جی اچ،(1369) مبانی و رشد جامعه‌شناسی، حسن پویان، تهران: چاپخش.
3. آزاد ارمکی، تقی (1376) جامعه شناسی ابن خلدون، تهران: تبیان
4. آقاجانی، مریم(1385) تأثیر آموزش‌مهارت‌های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان، تهران: جهاد دانشگاهی.
5. بابا صفری، رضیه؛ سجادیان، ایلناز و محمدعلی نادری (1397) «الگوی تحلیل مسیر روابط بین نوع دوستی، نگرش ها و باورها با رفتار اجتماعی مطلوب در بین دانشجویان دختر»، مجله روانشناسی اجتماعی، دوره 6، شماره 48: 22-11.
6. بازگیر، تهمینه و زهرا بازگیر (1395) «تحلیل محتوای کتاب های فارسی ابتدایی پایه اول تا سوم بر اساس اهداف آموزشی در حوزه خیر و نیکوکاری»، همایش ملی خیر ماندگار، بنیاد خیریه راهبری آلاء، اصفهان: دوره اول.
7. بشیریه، حسین (1383) عقل در سیاست، تهران: نگاه معاصر.
8. خدابنده، صدیقه و مریم نادری (1395) «بررسی مفهوم امور خیر در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی سال 96-95»، همایش ملی خیر ماندگار، بنیاد خیریه راهبری آلاء، اصفهان: دوره اول.
9. دورکیم، امیل (1387) دربارۀ تقسیم کار اجتماعی، ترجمۀ باقر پرهام، چاپ سوم، تهران: مرکز.
10. دورکیم، امیل(1368) تربیت و جامعه شناسی، علی محمد اردلان، تهران: دانشگاه تهران.
11. دورین، پاتریک و توماس فرارو (1386) مسألۀ همبستگی، نظریه‌ها و مدل‌ها، ترجمۀ دکتر علی مرشدی زاده، تهران: تمدن ایرانی.
12. دهخدا، علی اکبر(1377) لغت نامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
13. ریمون، آرون (1366) «مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی»، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
14. سروري مجد، علی(1393) «ابعاد فرهنگ احسان در قرآن و سنت»، فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات،دوره 15، شمارۀ 25: 197-215.
15. شمس، غلامرضا (1396) کتاب مبانی و اصول مدیریت آموزشی، تهران: سمت.
16. صافي، احمد(1379) سازمان و مدیریت در آموزش‌وپرورش، تهران: ارسباران.
17. غفاری؛غلامرضا و مصطفی ازکیا (1380) «بررسی رابطه بین انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی سازمان یافته روستائیان در نواحی روستایی کاشان»، مجلة اقتصاد کشاورزی و توسعه، دوره نهم، شماره 36: 175-206
18. فلاحیان، ناهید؛ آرام، محمد باقر؛ نادری، مریم و آمنه احمدی(1391) روش آموزش مطالعات اجتماعی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
19. کریپندروف، کلوس (1390) تحلیل محتوا (مبانی روش شناسی)، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نی.
20. ملکی، حسن(1382) رویکرد تلفیقی به برنامه درسی، تهران: اولیاء و مربیان.
21. موحدیان، مینا و نعمت الله موسی پور (1399) «تحلیل محتوای توصیفی متن نوشتاری و تصاویر کتاب فارسی ابتدایی پایه اول و دوم در زمینه خیر و نیکوکاری»، همایش ملی خیر ماندگار، بنیاد خیریه راهبری آلاء، اصفهان: دوره سوم.
22. میرزاپوری، جابر و مهرداد نوابخش(1394) «تحلیل جامعه شناختی تاثیر بی هنجاری بر بی تفاوتی اجتماعی مورد مطالعه شهروندان شهر بابل»، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره هفتم، شماره سوم: 65.
23. نیازی، محسن؛ گنجی، محمد و فاطمه احسانی‌راد (1394) «مشارکت در امور خیریه و وقف، پیش درآمدی بر توسعۀ پایدار» فصلنامۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی– فرهنگی، دوره سوم، شماره چهارم: 25-45.
24. یارمحمدیان، محمدحسین (1386) اصول برنامه ریزی درسی، تهران: یادوراه کتاب.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghavi Alaei M, bahar M. Patterns of the meaning of good practice, with an emphasis on High school Social studies books. scds 2021; 10 (3) :149-172
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1462-fa.html

نقوی علایی مهدی، بهار مهری. الگوهای معنای امرخیر، با تأکید برکتاب های درسی مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطۀ اول. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1400; 10 (3) :149-172

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1462-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645