[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 45
تعداد مشاهده ی مقالات: 2863010
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 703383

تعداد کل نویسندگان: 926
نویسندگان غیر تکراری: 848
نویسندگان تکراری: 78
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1458
مقالات پذیرفته شده: 363
مقالات رد شده: 1075
مقالات منتشر شده: 349

نرخ پذیرش: 24.9
نرخ رد: 73.73
____
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 4-1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 29-9 برگشت به فهرست نسخه ها
متاسنتز در بازشناسی مؤلفه‌های آموزش چند فرهنگی
کتایون حمیدی زاده
دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (10 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مؤلفه­ های آموزش چند فرهنگی و با روش پژوهش کیفی از نوع متناستز صورت گرفته است. تمامی مراحل متاسنتز براساس الگوی شش مرحله­ ای اروین انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر فارسی است که در بازۀ سال­ های 1390-1401 منتشر شده­ اند. با تحلیل و بررسی مقالات مرتبط با آموزش چندفرهنگی به حذف و انتخاب مقالات پرداخته شد، که از میان 868 مقالۀ شناسایی شده با توجه به معیارهای  عنوان تحقیق، روش پژوهش، زبان پژوهش، مقالاتی که به صورت کامل منتشر شده­ اند، زمان انتشار مقالات و نشریات منتشر کنندۀ پژوهش؛ با طی مراحل گزیش و پالایش، 11 مقاله جهت مطالعه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل یافته­ ها، به تحلیل هر مقاله بدون در نظر گرفتن چارچوب مفهومی آن پرداخته شد. روند تجزیه و تحلیل داده ­ها با بازخوانی یافته ­ها از هر مقاله شروع شد و به تدریج به سمت سنتز و تفسیر یافته­ ها در طول مطالعات پیش رفت. یافته­ های مشابه و متفاوت، کدگذاری و طبقه بندی شد. در فرایند کدگذاری از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در نهایت با بازبینی­ ها و تصمیم گیری­ های مکرر، 3 مضمون اصلی و11 مضمون فرعی مؤلفه ­های آموزش چند فرهنگی شناسایی و ارائه شدند. نتایج بررسی­ ها نشان می­ دهد جهت تحقق مؤلفه­ های آموزش چند فرهنگی در برنامه­ های درسی، می­ بایست برنامه­ های درسی از تک فرهنگی فاصله بگیرند و در راستای منافع تمامی فرهنگ­ ها ارائه شوند.
واژه‌های کلیدی: آموزش چند فرهنگی، پژوهش کیفی، فراترکیب، متناسنتز.
متن کامل [PDF 1167 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/26 | پذیرش: 1402/6/31 | انتشار: 1403/4/24
فهرست منابع
1. امینی، محمد (1391) «تبیین برنامۀ درسی چند فرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامه ریزی درسی ایران»، مطالعات برنامه درسی، 7(26): ۱۱-۳۲.
2. باصری، بابک؛ فقیه حبیبی، علی؛ بهنیا، مسیح و احمد منتظری (1398) «بررسی نسبت تنوع فرهنگی در ایران و حقوق بشر»، پژوهش های سیاسی جهان اسلام، 9(4): 225-189.
3. باقرزاده وشکی، زمان؛ شریفی، اصغر و علیرضا چناری (۱۴۰۰) «شناسایی ابعاد و مؤلفه های برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی براساس رویکرد چند فرهنگی: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک»، دوماه نامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۱۲(۳): ۳۳-۴۸.
4. حمیدی زاده، کتایون؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ مهران، گلنار و محبوبه عارفی (1396) «آموزش چند فرهنگی: تحلیل نظام مند ادراک معلمان»، تدریس پژوهی، 5 (2): 1- 16.
5. حمیدی زاده، کتایون؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ مهران، گلنار و محبوبه عارفی (1397) «تحلیل نظام مند آموزش چند فرهنگی در ایران»، پژوهش در نظام های آموزشی، 12(42): 38-25.
6. رحمانی، عذرا؛ فقیهی، علیرضا؛ حسینی مهر، علی و محمدرضا سرمدی (1395) «اعتبارسنجی مؤلفه های آموزش چند فرهنگی برای طرح در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی»، دوماه نامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4): 250-233.
7. رمضان زاده، عبدالله و محمدعلی بهمنی قاجار (1387) «هویت ایرانی و چندگانگی قومی»، مطالعات ملی، ۹(1): 69-96.
8. صادقی، علیرضا (1391) «ویژگی‌ها و ضرورت‌های تدوین برنامۀ درسی چند فرهنگی در ایران: بررسی چالش‌ها و ارائۀ راهبردها»، راهبرد فرهنگ، دورۀ 5، شمارۀ 18-17: 93-121.
9. صادقی، علیرضا و یعقوب عزیزی (1401) «شناسایی و تدوین اصول تعلیم و تربیت چند فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، نوآوری های آموزشی، 21(87): 26-7.
10. صباغ پور، علی اصغر (1381) «جهانی شدن ، حاکمیت ملی و تنوع قومی در ایران»، مطالعات ملی، 11(2): 161-143.
11. عابدی جعفری، عابد و مجتبی امیری (1398) «فراترکیب، روشی برای سنتز مطالعات کیفی»، پژوهش روش شناسی علوم انسانی، 25 (99): 73-87.
12. عاشوری، فریبا و علیرضا صادقی (1399) «بررسی میزان تأثیر آموزش مؤلفه های چند فرهنگی در ارتقای سواد چند فرهنگی دانش آموزان ششم ابتدایی شهر تهران»، روان شناسی تربیتی، 58(16): 285-259.
13. عبدلی سلطان احمدی، جواد و علیرضا صادقی (1394) «طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامۀ درسی چند فرهنگی برای دورۀ تعلیم و تربیت عمومی در ایران»، مطالعات برنامۀ درسی، ۱۰(۳۹): ۷۱-۱۰۸.
14. غریبی، جلال؛ گلستانی، سیدهاشم و سید ابراهیم جعفری (1394) «مبانی معرفت شناسی تعلیم و تربیت چند فرهنگی»، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12(47): ۱-۱۵.
15. فتحی واجارگاه، کورش (1400) جنبش نوبسترسازی در مطالعات برنامۀ درسی، تهران: علم استادان.
16. فرامرزپور، نوشین و ابوالفضل رفیع پور (1393) «باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانش آموزان»، مطالعات برنامۀ درسی، 9(34): 132-117.
17. کیهان، جواد (1397) «تحلیل جایگاه آموزش و پرورش چند فرهنگی در محتوای برنامۀ درسی علوم اجتماعی و فارسی دورۀ ابتدایی به روش آنتروپی شانون»، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، ۴(۱۲): ۷۹-۹۵.
18. گرشاسبی، ایوب؛ فتحی واجارگاه، کوروش و محبوبه عارفی (1399) «جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی رشتۀ علوم انسانی (مورد مطالعه: دروس جامعه شناسی و تاریخ نظام جدید دورۀ دوم متوسطه)، علوم تربیتی، ۸(۱۶): ۲۴۳-۲۶۶.
19. مرزوقی، رحمت اله و سیروس منصوری (1394) «تحلیل محتوای کیفی کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی از منظر جهت‌گیری جنسیتی»، سال نامۀ زن در توسعه و سیاست، 13(4): 485-469.
20. مصطفی زاده، اسماعیل؛ کشتی آرا، نرگس و آذر قلی زاده (1398) «ضرورت های آموزش چند فرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفه های تعلیم و تربیت چند فرهنگی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، ۱۶(60): ۲۰-۳۵.
21. هواس بیگی، فاطمه؛ صادقی، علیرضا؛ ملکی، حسن و مصطفی قادری (1397) «آموزش چند فرهنگی در کتاب های درسی فارسی (خوانداری) دورۀ آموزش ابتدایی ایران»، نظریه و عمل در برنامۀ درسی، ۶(۱۱): ۱۴۱-۱۷۴.
22. وفائی، رضا و مهدی سبحانی نژاد (۱۳۹۴) «مؤلفه های آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی»، نظریه و عمل در برنامۀ درسی، ۳(۵): ۱۱۱-۱۲۸.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidizadeh K. Meta-Synthesis in Recognizing the Components of Multicultural Education. scds 2023; 12 (1) :9-29
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1590-fa.html

حمیدی زاده کتایون. متاسنتز در بازشناسی مؤلفه‌های آموزش چند فرهنگی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1402; 12 (1) :9-29

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1590-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 4-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657