[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2852543
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 699454

تعداد کل نویسندگان: 922
نویسندگان غیر تکراری: 846
نویسندگان تکراری: 76
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1457
مقالات پذیرفته شده: 361
مقالات رد شده: 1075
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.78
نرخ رد: 73.78
____
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 153-140 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین جامعه شناختی عوامل مؤثر بر روی آوری زنان به مدیریت بدن (مورد مطالعه : زنان مناطق 1 و17 تهران )
مریم وهاب ، مهرداد نوابخش ، سروش فتحی
دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (242 مشاهده)
در این مطالعه به دنبال تبیین جامعه­ شناختی روی آوری زنان به مدیریت بدن و عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر آن هستیم. گروه هدف این مطالعه، زنان مناطق 1 و 17 شهر تهران  بوده است. در روش تحقیق حاضر، از روش کمی- پیمایشی بهره برده شد. بر این اساس، با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای، تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه از میان جمعیت دو منطقۀ 1 و 17 انتخاب شدند که با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات لازم جمع آوری شد. یافته های بدست آمده نشان دادند  متغیرهای جمعیت ­شناختی و عوامل اجتماعی با متغیرهایی چون (تعاملات اجتماعی برابر 0911/0، پایگاه اجتماعی اقتصادی برابر 189/0، مصرف­گرایی برابر با 126/0) و عوامل فرهنگی با متغیری مانند (گروه­ های مرجع برابر 116/0 )  با مدیریت بدن در ارتباط است. تعریف دوباره از زیبایی و تغییر دیدگاه و نگرش و ایجاد رویکرد جدید در باز تعریف مدیریت بدن ضروری به نظر می­رسد.


 
واژه‌های کلیدی: مدیریت بدن، تعاملات اجتماعی، مصرف گرایی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، گروه های مرجع.
متن کامل [PDF 987 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/29 | پذیرش: 1402/3/26 | انتشار: 1402/12/29
فهرست منابع
1. ذکائی، محمد سعيد و حميده فرزانه (1387) «زنان و فرهنگ بدن: زمينه هاي انتخاب جراحي هاي زيبايی در زنان تهرانی»، فصل نامۀ انجمن ايرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شمارۀ 11: 61-45.
2. رضایی احمد؛ اینانلو، مینا و محمد فکری (1389) «مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی در بین دختران دانشگاه مازندران»، مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، سال دوازدهم، شمارۀ 47: 141-170.
3. ریتزر، جورج (1379) نظریۀ جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
4. سفیری خدیجه؛ سید میرزایی سید محمد و حکیمه آزادی ایگدر (1393) «بررسی جامعه شناختی مقایسۀ مدیریت بدن بین زنان و مردان»، زن و جامعه، سال چهارم، شمارۀ 3: 47-62.
5. سید میرزایی سید محمد ؛ زنجانی حبیب الله و سحر قربانعلی پور (1392) «عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش زنان به مدیریت بدن»، مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، سال پنجم، شمارۀ 4: 99-113.
6. فوکو، ميشل (1383 ) اراده به دانستن، ترجمۀ نيکو سرخوش و افشين جهانديده، تهران: ني.
7. گیدنز، آنتونی (1378) تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی.
8. Featherstone, M. (1991) Consumer Culture and Postmodernism, London: SAGE.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahab M, Navabakhsh M, Fathi S. Sociological Explanation of Factors affecting Women's Approach to Body Management (Case study: Women of districts 1 and 17 of Tehran). scds 2023; 11 (4) :140-153
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1602-fa.html

وهاب مریم، نوابخش مهرداد، فتحی سروش. تبیین جامعه شناختی عوامل مؤثر بر روی آوری زنان به مدیریت بدن (مورد مطالعه : زنان مناطق 1 و17 تهران ). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1402; 11 (4) :140-153

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1602-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4652