[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( 11-1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 157-182 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل سازی مدرسه پژوهش محور و آزمون تجربی آن با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی در مدارس استان مازندران
علی اصغر عباسی اسفجیر
دانشگاه ازاد بابل
چکیده:   (7208 مشاهده)

جهت شفاف سازی مفاهیم نسبتا کلی و مبهم مدارس پژوهش محوربه عنوان متغیر ملاک، ابتدا سعی شده است بر مبنای تعاریف ساختاری و کنشی از مدارس پژوهش محور ، چارچوبی از  یک نقشه مفهومی فراهم شده و سپس یک مفهوم چند بعدی انتخاب شود. این مفهوم، برای اندازه گیری این متغیر ملاک سه سطح فردی و بین فردی و ساختاری  قایل است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی بود. جامعه آماری آنرا کلیه معلم های استان مازندران تشکیل می داده که برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد و بنابراین 360 آزمودنی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر اساس یافته های مطالعه کیفی و مرور متون بوده است. برای تعیین اعتبار ابزار یادشده از شیوه های اعتبار محتوایی، و صوری استفاده گردید. بر این اساس میزان اعتبار محتوایی کلی آن بر اساس شاخص اعتبار محتوایی لاش (1999)، 73/0 بوده است. همچنین برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. بر این اساس میزان پایایی محاسبه شده برای ابزار مذکور در سازه های ساختار درونی مدرسه و ساختار بیرونی مدرسه به ترتیب: 92/0 و 90/0 بود.  تقلیل متغیر ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و روش آماری مورد استفاده مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود. یافته های تحقیق حاکی از آن است که براساس رابطه بین متغیرهااعم از آشکار و پنهان ومیزان تاثیرگذاری هر یک از متغیرها بر مدارس پژوهش محورو ضرایب بار عاملی و T-Value مربوط به روابط بین متغیرها ، به ترتیب حل مسأله، کنجکاوی، تفکر انتقادی، تشریک مساعی، سواد اطلاعاتی، مهارت­های شناختی و خود باوری دارای اولویت می باشد. نتایج برآوردهای نیکویی برازش مقیاس مدرسه پژوهش محور نشان دهنده برازش خوب داده های تحقیق حاضر بودو در نتیجه دارای اعتبار سازه می باشد

واژه‌های کلیدی: پژوهش محور، حل مسأله، کنجکاوی، تفکر انتقادی، تشریک مساعی، سواد اطلاعاتی، مهارت­های شناختی و خود باوری
متن کامل [PDF 967 kb]   (2251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Research-based School Modeling and Its Experimental Test through Structural Equation Modeling by Partial Least Squares at Schools in Mazandaran Province. scds. 2016; 4 (3) :157-182
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-236-fa.html

عباسی اسفجیر علی اصغر. مدل سازی مدرسه پژوهش محور و آزمون تجربی آن با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی در مدارس استان مازندران. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1394; 4 (3) :157-182

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-236-fa.html



دوره 4، شماره 3 - ( 11-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961