مدل سازی مدرسه پژوهش محور و آزمون تجربی آن با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی در مدارس استان مازندران
|
علی اصغر عباسی اسفجیر |
دانشگاه ازاد بابل |
|
چکیده: (13648 مشاهده) |
جهت شفاف سازی مفاهیم نسبتا کلی و مبهم مدارس پژوهش محوربه عنوان متغیر ملاک، ابتدا سعی شده است بر مبنای تعاریف ساختاری و کنشی از مدارس پژوهش محور ، چارچوبی از یک نقشه مفهومی فراهم شده و سپس یک مفهوم چند بعدی انتخاب شود. این مفهوم، برای اندازه گیری این متغیر ملاک سه سطح فردی و بین فردی و ساختاری قایل است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی بود. جامعه آماری آنرا کلیه معلم های استان مازندران تشکیل می داده که برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد و بنابراین 360 آزمودنی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر اساس یافته های مطالعه کیفی و مرور متون بوده است. برای تعیین اعتبار ابزار یادشده از شیوه های اعتبار محتوایی، و صوری استفاده گردید. بر این اساس میزان اعتبار محتوایی کلی آن بر اساس شاخص اعتبار محتوایی لاش (1999)، 73/0 بوده است. همچنین برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. بر این اساس میزان پایایی محاسبه شده برای ابزار مذکور در سازه های ساختار درونی مدرسه و ساختار بیرونی مدرسه به ترتیب: 92/0 و 90/0 بود. تقلیل متغیر ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و روش آماری مورد استفاده مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود. یافته های تحقیق حاکی از آن است که براساس رابطه بین متغیرهااعم از آشکار و پنهان ومیزان تاثیرگذاری هر یک از متغیرها بر مدارس پژوهش محورو ضرایب بار عاملی و T-Value مربوط به روابط بین متغیرها ، به ترتیب حل مسأله، کنجکاوی، تفکر انتقادی، تشریک مساعی، سواد اطلاعاتی، مهارتهای شناختی و خود باوری دارای اولویت می باشد. نتایج برآوردهای نیکویی برازش مقیاس مدرسه پژوهش محور نشان دهنده برازش خوب داده های تحقیق حاضر بودو در نتیجه دارای اعتبار سازه می باشد
|
|
واژههای کلیدی: پژوهش محور، حل مسأله، کنجکاوی، تفکر انتقادی، تشریک مساعی، سواد اطلاعاتی، مهارتهای شناختی و خود باوری |
|
متن کامل [PDF 967 kb]
(3400 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/26 | پذیرش: 1395/4/20 | انتشار: 1395/5/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|