[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( 11-1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 183-206 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه بازار گرایی آموزش عالی: محدودیت ها و فرصت ها در بازار آموزش عالی ایران
مصطفی عزیزی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، حمید رضا آراسته، محمد رضا بهرنگی
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (9077 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی محدودیت ها و فرصت های توسعه بازارگرایی در آموزش عالی در ایران بود. بدین منظور، از روش تحقیق آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. نمونه‌ای هدفمند متشکل از 10 نفر متخصصان آموزش عالی، بازاریابی و روئسای موسسات آموزش عالی غیردولتی به عنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. پس از پیاده سازی مصاحبه ها جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. به منظور اعتباریابی مولفه ها و بر مبنای یافته‌های حاصل از مرحله پژوهش کیفی، پرسشنامه اولیه طراحی شد و پس از تأیید پایایی و روایی آن؛ بر روی نمونه­ای متشکل از 120 نفر از روئسای موسسات آموزش عالی غیر دولتی  اجرا شد. اعتباریابی کمّی مولفه ها به روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار PLS صورت پذیرفت و نهایتا هم با استفاده از آزمون فریدمن مولفه ها رتبه بندی شدند. نتایج نشان می دهد محدودیت های بازارگرایی آموزش عالی به ترتیب رتبه شامل محدودیت های اقتصادی، نهادی، مدیریتی، آموزشی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و فرصت ها به ترتیب شامل کارایی درونی، اقتصادی، آموزشی

واژه‌های کلیدی: jتوسعه بازارگرایی، آموزش عالی؛ محدودیت ها؛ فرصت ها
متن کامل [PDF 629 kb]   (1259 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/4/20 | انتشار: 1395/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azizi M, naveh ebrahim A, Arasteh H, Behrangi M R. Developing market orientation in higher education: constraints and opportunities in Iranian higher education. scds. 2016; 4 (3) :183-206
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-275-fa.html

عزیزی مصطفی، نوه ابراهیم عبدالرحیم، آراسته حمید رضا، بهرنگی محمد رضا. توسعه بازار گرایی آموزش عالی: محدودیت ها و فرصت ها در بازار آموزش عالی ایران. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1394; 4 (3) :183-206

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-275-fa.html



دوره 4، شماره 3 - ( 11-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4280