[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 5-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 9-36 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش عوامل جامعه‌پذیری دانشگاهی بر میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای علم بر اساس مدل‌یابی حداقل مجذورات جزئی:PLS
محسن نیازی، محمد گنجی، الهام شفائی مقدم
دانشگاه کاشان
چکیده:   (3687 مشاهده)

امروزه مباحث اخلاق علم و پایبندی به هنجارهای علمی به عنوان مهم­ترین رکن جامعه­پذیری دانشگاهی مورد توجه اندیشمندان و صاحب­نظران قرار گرفته است. با توجه به اهمیت اخلاق و هنجارهای علمی در جامعه دانشگاهی، در این مطالعه به بررسی عوامل مؤثر بر میزان پایبندی به هنجارهای علم پرداخته شده است. این پژوهش از نوع  پیمایش بوده و داده­های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع­آوری گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان می­باشد که بر اساس طبقه­بندی بیگلان 141 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده­اند.

بر اساس یافته­های پژوهش،  انگیزش و انرژی عاطفی با 49 درصد اثرگذاری کل در رتبه اول، ساختار گروه آموزشی با43 درصد اثر غیرمستقیم در رتبه دوم، جو گروه آموزشی با 40 درصد اثرگذاری غیرمستقیم در رتبه سوم و متغیرهای ارتباطات و تعاملات علمی، هنجارمندی گروه و نگرش به استاد راهنما به ترتیب با 10، 3 و 2 درصد اثرگذاری در رتبه­های بعدی قرار دارند. بر اساس مدل مفهومی پژوهش تنها متغیر انگیزش و انرژی عاطفی به صورت مستقیم بر پایبندی به اخلاق علم با حجم اثر (0.325=F2 ) اثرگذار می­باشد.

واژه‌های کلیدی: اخلاق علم، هنجارهای علم، جامعه‌پذیری دانشگاهی، تعاملات اجتماعی، ساختار گروه آموزشی
متن کامل [PDF 771 kb]   (554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

niazi M. تبیین نقش عوامل جامعه‌پذیری دانشگاهی بر میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای علم بر اساس مدل‌یابی حداقل مجذورات جزئی:PLS. scds. 2016; 5 (1) :9-36
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-300-fa.html

نیازی محسن، گنجی محمد، شفائی مقدم الهام. تبیین نقش عوامل جامعه‌پذیری دانشگاهی بر میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای علم بر اساس مدل‌یابی حداقل مجذورات جزئی:PLS. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1395; 5 (1) :9-36

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-300-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 5-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937