هدف پژوهش حاضر مطالعهی
رابطه کاربری رسانهها بهویژه اینترنت با رفتار سیاسی(سنّتی و غیرسنّتی)
دانشجویان است. علاوه بر تأثیر رسانهها که از طریق میزان دسترسی، منابع مورد
استفاده برای جستجوی اخبار و... مورد سنجش قرار گرفت، تأثیر عوامل محیطی و شناختی
و اثربخشی سیاسی نیز کنترل شد. جامعهی آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاه تهران در
چهار گروه علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و هنر تشکیل میدهند. 295 نفر به
عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد.
بر اساس یافتههای پژوهش، میزان استفاده از اینترنت برای پیگیری اخبار
سیاسی بسیار بیش از سایر رسانههاست و حدود 90 درصد از پاسخدهندگان با هدف
جستجوی اخبار سیاسی اینترنت استفاده میکنند. دانشجویان در میان رفتارهای سیاسی غیرسنّتی(جدید)
شرکت در تظاهرات و در میان رفتارهای سیاسی سنّتی شرکت در انتخابات را بیش از سایر
انواع فعّالیّتها انجام میدهند. نتایج الگوی معادلات ساختاری(لیزرل) نشان داد که
تأثیر متغیّر مواجهه با اخبار رسانه بر رفتار سیاسی از طریق متغیّر بینابین
اثربخشی سیاسی است.
باستانی سوسن، لولایی فاطمه. کاربری رسانهها و رفتار سیاسی دانشجویان دانشگاه تهران با تأکید بر نقش اینترنت. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1391; 1 (3) :7-38