[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 65-93 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقش‌های جنسیتی با تأکید بر مشاغل
میمنت عابدینی بلترک، مصطفی عزیزی شمامی، سیروس منصوری
دانشگاه مازندران
چکیده:   (516 مشاهده)

کتاب­های درسی در کنار آموزش فراگیران، آنها را برای پذیرش نقش­های متناسب با ویژگی های جنسیتی­شان آماده می کنند. پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه نقش­های جنسیتی با تأکید بر نقش های شغلی در کتاب های درسی ابتدایی پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسش­ها، تمرین­ها و تصاویر) می­باشد که در مجموع 3725 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کلیه کتاب­ها شامل 35جلد با نه عنوان­های فارسی (خوانداری)، فارسی (نوشتاری)، علوم، هدیه­های آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­آوری بوده و نمونه­آماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیه­های آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­آوری را شامل می­شود. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان می­دهدکه در کتاب­های درسی؛ نقش­های شغلی خارج از منزل و درآمد زا برای مردان و نقش شغلی داخل منزل برای زنان آورده شده است.

واژه‌های کلیدی: جنسیت، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی، مشاغل، کتاب‌های درسی.
متن کامل [PDF 472 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/11 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/3/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abedini baltork M, azizi shomami M, mansoori S. Analysis of the content of textbooks Elementary School on the basis of gender roles with a focus on jobs. scds. 2019; 8 (2) :65-93
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.html

عابدینی بلترک میمنت، عزیزی شمامی مصطفی، منصوری سیروس. تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقش‌های جنسیتی با تأکید بر مشاغل. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (2) :65-93

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212