[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 93-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقش‌های جنسیتی با تأکید بر مشاغل
میمنت عابدینی بلترک، مصطفی عزیزی شمامی، سیروس منصوری
دانشگاه مازندران، دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی
چکیده:   (3709 مشاهده)

کتاب­های درسی در کنار دانش آموزان، آنها را برای پذیرش نقش­های متناسب با ویژگی های جنسیتی­ شان آماده می کنند. پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه نقش­های جنسیتی با تأکید بر نقش های شغلی در کتاب های درسی ابتدایی پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسش­ها، تمرین­ها و تصاویر) می­باشد که در مجموع 3725 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کلیه کتاب­ها شامل 35جلد با نه عنوان­ فارسی (خوانداری)، فارسی (نوشتاری)، علوم، هدیه­ های آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­ آوری بوده و نمونه­ آماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (خوانداری)، فارسی(نوشتاری)، علوم، هدیه­ های آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فن­ آوری می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها نشان دادکه در کتاب­های درسی؛ نقش­های شغلی خارج از منزل و درآمد زا برای مردان و نقش شغلی داخل منزل برای زنان در نظر گرفته شده است.

واژه‌های کلیدی: جنسیت، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی، مشاغل، کتاب‌های درسی.
متن کامل [PDF 472 kb]   (1803 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/11 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/3/21
فهرست منابع
1. اسماعیلی، مهدی و دوراندیش، احمدرضا(1392). کار و فن‌آوری. رشد آموزش متوسطه1 .19: 51-48.
2. افروز، غلامعلی(1386). همسران برتر. تهران: انجمن اولیا و مربیان
3. افشانی، سیدعلی رضا؛ عسکری ندوشن، عباس و فاضل نجف آبادی، سمیه (1388). بازتولید نقش های جنسیتی در کتاب های فارسی مقطع ابتدایی، پژوهش زنان، 7(1)، 107-87.
4. ایمانی، محسن و مظفر، محمد(1383). تحلیل محتوای کتاب هدیه‌های آسمان و کتاب کار پایه دوم دبستان چاپ سال1381 در مقایسه باتعلیمات دینی چاپ سال 1380، نوآوری‌های آموزشی، 7، 115-142.
5. آذر، عادل (1380). بسط وتوسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده ها درتحلیل محتوی، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 38-37، 8-12.
6. آلتوسر، لویی(1387). ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت. ترجمه: روزبه صدر آرا، تهران: چشمه.
7. بستان، حسین(1382). کارکردهای خانواده از منظر اسلام و فمینیسم. روش شناسی علوم انسانی. 35: 34-4
8. بیکر، ترزال (1381). نحوه ی انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هوشنگ نایبی(چاپ دوم)، تهران: انتشارات سروش.
9. جوادی آملی، عبداله(1389). زن در آیینه‌ی جمال و جلال. قم: اسرا
10. حاضری، علی محمد و احمدپور خرمی، علیرضا(1391). بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی89-1388، زن در توسعه و سیاست، 10(3)، 96-75.
11. حجازی، الهه (1385). اصلاح سیمای زن در کتاب‌های دوره ابتدایی: راهی به‌سوی دست‌یابی به فرصت‌های برابر، فصلنامه تعلیم و تربیت، 3، 121-145.
12. رفعت جاه، مریم و خیر خواه، فاطمه(1392). مسائل و چالش‌های اشتغال زنان در ایران از دیدگاه شاغلان پست‌های مدیریتی. مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی. 1(2): 130-156.
13. زیبایی نژاد، محمد رضا(1388). هویت و نقش‌های جنسیتی. تهران:نهاد ریاست جمهوری، مرکز امور زنان و خانواده
14. شیخاوندی، داور (1385). بازتاب هویت‌های جنسیتی در کتاب‌های تعلیمات اجتماعی آموزش ابتدایی و دوره راهنمایی تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 87، 93-120.
15. صادقی فسایی، سهیلا و خادمی، عاطفه(1394).فرا تحلیل چهار دهه پژوهش در موضوع اشتغال زنان. زن در فرهنگ و هنر. 7(2): 256-243.
16. صالحی عمران، ابراهیم؛ عابدینی بلترک، میمنت و منصوری، سیروس (1389). نقش تفاوت-های جنسیتی درهویت یابی تحصیلی و شغلی دانشجویان و بررسی آن درمباحث روانشناسی، همایش تفاوت‌های جنسیتی در روانشناسی، تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی شبستر،42-50
17. صداقتی فرد، مجتبی و حاجی محمدی، ساناز(1395). تأثیر باورهای جنسیتی زنان شهر تهران بر ایفای نقش خانه داری. زن و جامعه.7(28): 68-55.
18. صمدی راد، انور(1385). مکانیسم های ارتقای مشارکت زنان در ابعاد سیاسی و اقتصادی. رفاه اجتماعی. 5(21):121-99.
19. عابدینی بلترک، میمنت و نیلی، محمدرضا(1393). تحلیل جایگاه سازنده‌گرایی به عنوان رویکرد نوین یادگیری درکتاب‌های درسی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. 11(13):17-6
20. عریضی، سید حمید رضا و عابدی، احمد (1382). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی برحسب سازه انگیزه پیشرفت، نوآوری‌های آموزشی، 2(5)، 29-54.
21. فرقانی، محمد مهدی و عبدی، سید عیسی(1395). بازنمایی زن در جوک‌های جنسیتی؛ تحلیل گفتمان انتقادی جوک‌های جنسیتی در مورد زنان در شبکه‌های موبایلی. مطالعات فرهنگ و ارتباطات. 17(33): 52-31.
22. فروتن، یعقوب(1390). بازنمایی الگوهای اشتغال زنان در متون درسی ایران. زن در توسعه و سیاست. 9(2): 80-39.
23. فرهمندپور، فهیمه و بحرانی فرد، الهام( 1392). بازنمایی نقش اجتماعی- سیاسی زنان در کتاب های درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی. زن در توسعه و سیاست. 11(4): 610-595.
24. فلاحتی، لیلا (1395). نگرش به نقش‌های جنسیتی در نسبت با قومیت و جنسیت. تحقیقات فرهنگی ایران. 9 (1):59-33.
25. گولد، جولیوس و کولب، ویلیام(1392). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: باقر پرهام. تهران: مازیار.
26. مرزوقی، رحمت اله و منصوری، سیروس(1394). تحلیل محتوای کیفی کتاب های درسی دوره ابتدایی از منظر جهت گیری جنسیتی. زن در توسعه و سیاست. 13(4): 485-469.
27. نوروزی، لادن(1383). تفاوت‌های جنسیتی در ساختار شغلی. زن در توسعه و سیاست. 1(8): 178-165.
28. هومین فر، الهام (1382). تحول جامعه پذیری جنسیتی. پژوهش زنان. 7، 114-89.
29. یزدخواستی، بهجت؛ میرزایی، حسینعلی و فتحی، لاله(1388). مطالعه‌ی نگرش شاغلان سازمان‌های دولتی استان آذربایجان شرقی نسبت به تصدی پست‌های مدیریتی توسط زنان. پژوهش زنان. 7(2): 130-113.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abedini baltork M, azizi shomami M, mansoori S. Analysis of the content of textbooks Elementary School on the basis of gender roles with a focus on jobs. scds 2019; 8 (2) :65-93
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.html

عابدینی بلترک میمنت، عزیزی شمامی مصطفی، منصوری سیروس. تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران بر مبنای نقش‌های جنسیتی با تأکید بر مشاغل. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1398; 8 (2) :65-93

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-471-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 8-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4555