[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 103-125 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه مصرف خبر در زندگی روزمره مخاطبان
سید محمد مهدی زاده، عبدالرحمان علیزاده
استادیار دانشگاه گلستان
چکیده:   (133 مشاهده)
در این مقاله به بررسی نحوه تعامل مخاطبان با رسانه‌های خبری پرداخته شده و این سوال مطرح شده است که خبر و رسانههای خبری در زندگی روزمره مخاطبان چه جایگاهی دارند. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبۀ کیفی نیمه‌ساخت‌یافته 29 مصاحبۀ فردی و گروهی با 54 نفر از شهروندان تهرانی از گروه‌های سنی و جنسی مختلف به عمل آمده است. نتایج نشان داد که خبر در زندگی مخاطبان در هر دو گروه مردان و زنان و در گروه‌های اجتماعی، حضوری مناسکی دارد و تجربه غیاب خبر، این مناسکی‌ بودن را آشکارتر می‌کند. همچنین مواجهه همزمان مصاحبه‌شوندگان با اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی (رسانه‌های حاوی گفتمان رسمی کشور و گفتمان‌های رقیب) پنج دلیل و کاربرد مشخص برای آنان دارد: دستیابی به واقعیت رویداد، اطلاع از گفتمان رقیب، اجبار و انحصار، اعتماد به خبر تلویزیون داخلی و خارجی، جذابیت و حرفه‌ای‌گری. علاوه بر این الگوی مصرف خبر در میان مخاطبان تهرانی را می‌توان به پنج سطح دسته‌بندی کرد؛ ضعیف، متوسط، قوی (گسسته ـ هدفمند، پیوسته ـ غیرهدفمند و پیوسته ـ هدفمند). در میان افرادی که ارتباط قوی با رسانه­ها دارند، میزان اعتماد به رسانه­ها به دلیل تنوع گفتمان­های در دسترس، پایین است.
واژه‌های کلیدی: زندگی روزمره، رسانه‌های خبری، مخاطب، مصرف خبر، مصاحبه فردی و گروهی
متن کامل [PDF 541 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Status of news consumption in audiences’ everyday life . scds. 2017; 6 (2) :103-125
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-518-fa.html

مهدی زاده محمد، علیزاده عبدالرحمان. جایگاه مصرف خبر در زندگی روزمره مخاطبان. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1396; 6 (2) :103-125

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-518-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708