[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 12
تعداد شماره ها: 47
تعداد مشاهده ی مقالات: 2968141
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 744136

تعداد کل نویسندگان: 965
نویسندگان غیر تکراری: 886
نویسندگان تکراری: 79
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1485
مقالات پذیرفته شده: 378
مقالات رد شده: 1088
مقالات منتشر شده: 360

نرخ پذیرش: 25.45
نرخ رد: 73.27
____
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( 11-1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 179-153 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه ی ذائقه ی فرهنگی در کلان‌شهرها، شهرها و روستاها
عبدالحسین کلانتری، اعظم نسیم افزا
چکیده:   (13852 مشاهده)

در این مقاله به تحلیل و بررسی تفاوت در نوع کالاهای فرهنگی مصرفی در جامعه­ی شهری، کلانشهری روستایی پرداخته شده است و از این طریق و با توجه به داده‌های آماری یکی از طرح‌های ملی !supportFootnotes]-->[1]، به بررسی و مقایسه­ی ذائقه­ی فرهنگی افراد در شهر و کلان شهر و روستا پرداخته‌ایم؛ و در این زمینه تلاش کرده‌ایم تا با رویکردهای گوناگون ساختاری و استدلال‌های فردی شدن به نوع مصرف فرهنگی در جامعه نگریسته شود تا بر این مبنا بتوانیم نتایجی را استنتاج کنیم. از میان رویکردهای نظری گوناگون ابتنای نظری ما بر رویکرد همسانی پیر بوردیو بوده است؛ چرا که نظریه­ی بوردیو می‌تواند به دلیل تأکید بر اجتماعی شدن گروه‌های خاص در دوران زندگی و تأثیر محیط و خاستگاه خانوادگی بر انتخاب‌های ذوقی افراد، تبیین کننده­ی تفاوت نوع مصرف فرهنگی در گروه‌های کلان شهر، شهر و روستا باشد. نتایج نشان داد که نمی‌توان گفت که نوع ذائقه­ی فرهنگی در جامعه­ی ایران فردی شده است، هم­چنین تفاوت‌ها نشان می‌دهد که جامعه­ی ما یک جامعه­ی توده‌ای با ذائقه­ی فرهنگی یکسان نیز نیست. و بر این اساس می‌توان گفت که دیدگاه بک و مکتب فرانکفورت در این تحقیق تأیید تجربی نیافته است؛ و بر اساس نظریه­ی بوردیو در جامعه­ی ما ذائقه­ی فرهنگی افراد هنوز از ساختارهای جامعه از جمله محل سکونت تأثیر می‌پذیرد.

!supportFootnotes]-->

 

واژه‌های کلیدی: ذائقه‌ی فرهنگی، سرمایه ی اقتصادی، سرمایه ی فرهنگی، محل سکونت
متن کامل [PDF 6506 kb]   (998 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/4/15 | پذیرش: 1392/9/25 | انتشار: 1392/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation and Comparing Cultural Taste among Metropolitans, Cities and Villages. scds 2014; 2 (3) :153-179
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-57-fa.html

کلانتری عبدالحسین، نسیم افزا اعظم. بررسی و مقایسه ی ذائقه ی فرهنگی در کلان‌شهرها، شهرها و روستاها. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1392; 2 (3) :153-179

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-57-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660